Page 5 of 9

Posted: 15 Jan 2011, 00:53
by dahmeer
Grattis, underbar känsla när det smäller igång :)

Och vilket ljud, m20 FTW!

Posted: 06 Feb 2011, 20:28
by Oskar
Mappning inbokad den 22:e feb. Ska bli kul :D

Posted: 06 Feb 2011, 22:07
by bmw_nk
Gött att den starta!

Har en frågor ang e21 instrumentpanelen, är den modifierad för att passa storleksmässigt på bredden eller höjden. Kan ju tänka mig att det är nya fästen.

Mvh NK

Posted: 23 Feb 2011, 21:15
by Oskar
Nu har jag och brorsan varit i Avesta och fått bilen mappad.
Resultat:
525 hk och 686nm på hjulen vid 1.5 bar GÖTT! :D
410 hk och 520nm på hjulen vid grundladd 1 bar

Image

Recept:

M20 2.5 l
ARP Ramlagerbult
Balanserad vev och alla tillhörande hjul,koppling osv.
Smidda stakar och kolvar viktade
MLS och ARP bult
Svetsad topp
Mirafärsta ventilsäten
Raceventiler (lite större än original)
Nuke kamdrev
Z45 kam
PPF Ventilfjäder kit steg 2
HD vipparmar från
PPF 50mm dump
PPF Grenrör
Precision SC6262
Precision 46mm WG
Nuke Bränslefilter
Aeromotive Eliminator
Areomotive BTR
Nuke fuelrail
MSD 8245 tändspole
Innovate LC-1
Vi-Pec v44

Där fick jag väl med det mesta....

Saker jag lärde mig under en mappning:
Det behövs en kant på tryckrören så inte slangarna flyger av
Vanliga rostfria slangklämmor är bäst
Träkil är perfekt att slå ner mellan insug och anslutningen - tomgångsmotor till gasspjäll. Då kan den inte flyga ur :lol:

Tack PPF!

Posted: 23 Feb 2011, 21:18
by e30 344i
trevligt :lol:

Posted: 23 Feb 2011, 21:23
by Dawe_A
m20 <3

Posted: 23 Feb 2011, 21:33
by Highburg
Kul som fan att den blev ihopsatt och mappad..
Grattis :wink:
Måste berätta sen hur du tyckte den var att köra :lol:

Posted: 23 Feb 2011, 21:41
by Pimplaren
Grattis :)

Posted: 23 Feb 2011, 22:15
by Falck
Gött mos :)

Posted: 23 Feb 2011, 22:18
by AGsTony
Grattis bra effekt.

Vad låg mottryck på med tanke på att effekten sjunker vid toppvarv.
Bara nyfiken.

Posted: 23 Feb 2011, 22:45
by jorgen
grattis :)

Posted: 23 Feb 2011, 22:57
by Bäckis
Nog inte ett mottrycksproblem. Z45 kam, man hae nog kunnat flytta upp registret.

Posted: 24 Feb 2011, 00:57
by bingsingen
Grattis Oskar :twisted: grymt som fan

Posted: 24 Feb 2011, 09:25
by Silverboy
Grattis :)

E85 eller blyfritt?

Var det noen begrensninger ved denne effekten, eller ga dere dere der da ønsket effekt var nådd?

Posted: 25 Feb 2011, 20:55
by Oskar
bmw_nk wrote:Gött att den starta!

Har en frågor ang e21 instrumentpanelen, är den modifierad för att passa storleksmässigt på bredden eller höjden. Kan ju tänka mig att det är nya fästen.

Mvh NK


Vet inte har inte själv monterat den och inte kikat så mycket på det men jag ska undersöka. Jag återkommer.

Posted: 25 Feb 2011, 20:57
by Oskar
Highburg wrote:Kul som fan att den blev ihopsatt och mappad..
Grattis :wink:
Måste berätta sen hur du tyckte den var att köra :lol:


Japp det ska jag göra måste bara byta ut styrlederna först då gängorna är lite dåliga. Vill inte tappa styrningen :shock:

Posted: 25 Feb 2011, 21:03
by Oskar
Silverboy wrote:Grattis :)

E85 eller blyfritt?

Var det noen begrensninger ved denne effekten, eller ga dere dere der da ønsket effekt var nådd?


Det är på E85. Begränsningar: Spridare och toppackning (850cc och MLS)
Soppatrycket fick höjas till 4 bar.

Jag har ju sagt till alla som frågat under byggtiden att det nog skulle gå att få ut 500hk på hjulen och det fick vi ju :D
Känner att det nog kommer räcka i ca 900kg bil.

Nästa projekt får bli att bygga starkare bakvagn