Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bäckström

Post by Bäckström »

Härligt skrivet Ivars.. =)

Själv halkade man in på lite dyrare bilar vid ca 20 års ålder.
Hade kört betalda gamla 245:or och annat jävelskap som alltid krånglade då jag bestämde mig för att ta et lån för att kunna köpa mig en vettigare bil som funkar att åka i..
Blev en sierra cosworth som var ruskigt fin och lite lagom påkostad..
Sen träffade man på grabbarna cosworth i Västerås och efter de spårade de ur fullständigt.
Bilen ställdes in och började modifieras för allt som blev över på lönen efter räkningarna vart betalda, bodde man hyffsat billigt och var singel så funka de ju kalas.. Bilintresset var ju allt på den tiden..
Fick även kontakt med Ärtan som sponsrade med div grejor till mycket bättre priser..
Bilen såldes för en riktigt bra peng omappad så nytt objekt ramlade in.. en 244-75 med massor med fullpreppad 8v samt sellholm rakskuren låda.
Samma visa där att man la alla pengarna man fick över till att hålla på.
Tyvärr blev de billig bruksbil istället igen..
Sen vart de några halvtaskiga försäljningar samt byten som drog ner värdet på bilarna tyvärr..

Nu har jag hus samt sambo så de finns inte pengar till leksaker än..
Försöker bli av med lånet som finns kvar innan jag tänker satsa på nya leksaker igen.. och aldrig mer för lånade pengar.... aldrig.....
Hade jag haft kontant betalda bilar så hade jag kunnat ha kvar min andra cossie som kunde blivit riktigt ball under ett skynke tills jag haft råd att bygga klart den istället för att sälja av den i delar...

Som sagt man blir klokare med åren och förstår misstagen man gör men kärleken för bilar samt skruvandet försvinner aldrig =)

/erik
Christian.N

Post by Christian.N »

Man ska helt enkelt hitta en snygg kärring med het kropp som gillar bilar mer än vad en själv gör? :D

Eller hitta en rik som vill ha en "hemmameckandes karl" haha :D
Enköping, 073-3104393
JohanH

Post by JohanH »

Tja!

Bilintresset för min del dök upp runt 1999 men tog inga större utsvävningar förrens 2004 då jag köpte saaben. Detta pga att den moderat trimmade bruksbil stått still i två dagar under ett turbobyte och det var inte uppskattat av frugan :lol:

Tanken med 900an var att trimma den lite lagom till 400hk och använda den som sommarbil och leka lite på div banor, träffar osv.

Men som alltid så spåra det ut och för varje vinter som gått sen dess så har det blivit lite modds även om de senaste åren lugnat ner sig då den är "färdig", mera mos är inte vettigt, 700hk i en framhjulsdriven bil är inte så lättkört :wink:

Kostnadsmässigt så lånade jag lite(på huset) för själva bilinköpet men resten är lagt kontant. Slår man ihop allt så hade det räckt till en sprillan ny kombi men hur kul hade det varit... och hade jag inte haft det här intresset så hade pengarna gått till något annat i stället.

Familjen tycker väl att det tar lite för mycket tid ibland men som tur var så är de kvällströtta så jag kan meka ostört på kvällar/nätter.

Ekonomiskt så bor vi billigt o har jobb båda två så det fungerar fint.

mvh johan
Fredriktak

Post by Fredriktak »

Christian.N wrote:
Fredriktak wrote:
r.ivars wrote:jag fattar fortfarande inte hur folk kan spy åt 18000 på det här forumet? tjänar ni närmare 30 själva eller?
Hellre 18k och trivas, än 30k och vantrivas!!
Jag måste bara tillägga att jag VANTRIVS så otroligt jävla stenhårt med mitt jobb!! Har rensat ogräs nu i 5 månader!! Samt plockar skräp mm mm så jag hade HELLRE haft ett jobb som iaf ger nånting i kassan än att trivas med det man gör. För som det är nu så är det inget av nåt..

Mvh
Givetvis menar jag att man backar i lön, inte att ha 18k och vantrivas, för det är ju samma som att ha 30 fast inget riktigt bra ursäkt att stanna där..
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Fredriktak

Post by Fredriktak »

FugitivE wrote:Hm, bli lackerare säger jag bara ;) :lol: :lol:

Då tjänar man mer än sin storebror och pappa :roll: direkt när man kommer in i arbetslivet, haha

Jobbat sen juli nu typ.. fast dvs.

får 20-30 lappar varje månad nu känns det som utan bekymmer. Fast går att tjäna mer om man vill..

Fast den "vanliga" lönen från cheferna är väl kanske inte den bästa just nu :roll:
Håller på :P men just nu är lönen 7800kr / månad ;) så får vi se sen va man får som ingångslön som lackerare.
BMW 318iS 16v -90
Fredriktak

Post by Fredriktak »

bullen! wrote:18000 brutto är ingen bra lön. men man får ju ta det man får. jag snittar väl 30000:- brutto. men då jobbar jag femskift oxå. så 2 helger av 5 kör jag 12 timmars pass. suger som fan. man offrar mycket.

dock så blir det inte så många timmar jobbat per år. man är ledig mycket men man är aldrig ledig när man vill vara ledig.
Folk som går 5skift lever i regel kortare än sådana som enbart går dagtid :P Det pratade dom om på mitt gamla jobb iaf, om det stämmer till 100% vet jag inte, men det låter ju inte orimligt..
Jag själv tyckte 5skift va "tufft" med omställning och mattider och så. Jag är MYCKET piggare nu mot förut när jag inte går skift. Och så mycket mer tjänade jag inte JAG iaf mot mina polare som jobbar dagtid.
Och tjänar mellan 14-16.000 efter skatt och jag plockade 17-19.000kr efter skatt utan extra skift. Men jag jobbade 3 av 5 helger, och jävla massa Eftermiddagar/tröknätter.
Ovärt i långa loppet, ledighet i form av kvällar och helger är mutch more värt för min del iaf. + Att kroppen mår bättre med :)
BMW 318iS 16v -90
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Christian.N wrote:
Pimplaren wrote:
17000 efter skatt:
18,000 FÖRE skatt... Blir inte mycket gjort på dom pengarna.. Behöver jag säga att jag letar nytt :P

Vill också vara med dom stora pojkarna och leka!

haha
Tror jag snittat 17 efter skatt, vilket jag är svinnöjd med! men man köper ju bara ännu mer BMW prylar för de............. :) hehe
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
RoDe

Post by RoDe »

själv förstår jag mig inte på folk som tar bilen i första hand. att sätta sig själv och sitt liv i skiten för att köpa delar till bilen skulle aldrig falla mig in.

att spara in på utekvällar, nöjen, kläder, inte kunna äta gott och må bra för en bils skull. NEJ, ALDRIG. man lever bara en gång. kan man inte leva och må bra och samtidigt bygga på en bil så ska man inte göra det.

sen har man dom yngre som sätter sig i skulder så fort dom fått fast anställning. då ska de tas lån med den fasta minimilönen. lån till bil och lån till speedparts. tyvärr tar det flera år när dom sitter där med lånet som fortfarande betalas av dom inser vilket misstag det var.

att ekonomiskt begränsa sättet man lever sitt liv på, vill leva eller kunna leva för en bils skull... näää. hellre skuldfri, ha råd att köpa det man vill, göra det man vill och leva sitt liv som man vill och MÅ BRA :wink: .
The Lower Class
Burn0ut

Post by Burn0ut »

RoDe wrote: att spara in på utekvällar, nöjen, kläder, inte kunna äta gott och må bra för en bils skull. NEJ, ALDRIG. man lever bara en gång. kan man inte leva och må bra och samtidigt bygga på en bil så ska man inte göra det.
Beror väl på hur man prioriterar. T ex skulle jag aldrig någonsin tycka att lägga pengar på en utekväll var något för mig. Då lägger jag hellre lite pengar på bilarna.
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
RoDe

Post by RoDe »

Burn0ut wrote:
RoDe wrote: att spara in på utekvällar, nöjen, kläder, inte kunna äta gott och må bra för en bils skull. NEJ, ALDRIG. man lever bara en gång. kan man inte leva och må bra och samtidigt bygga på en bil så ska man inte göra det.
Beror väl på hur man prioriterar. T ex skulle jag aldrig någonsin tycka att lägga pengar på en utekväll var något för mig. Då lägger jag hellre lite pengar på bilarna.
jo självklart beror på hur man prioriterar. jag menar inte specifikt utekvällar utan allt som VILL och BEHÖVER lägga ner pengar på men prioriterar bilen istället.

man läser i tråden om alla möjliga situationer folk sätter sig. skippar handla kläder mmm.
The Lower Class
Xanadu

Post by Xanadu »

RoDe wrote:
Burn0ut wrote:
jo självklart beror på hur man prioriterar. jag menar inte specifikt utekvällar utan allt som VILL och BEHÖVER lägga ner pengar på men prioriterar bilen istället.

man läser i tråden om alla möjliga situationer folk sätter sig. skippar handla kläder mmm.
skippar man att handla kläder och sånt när det verkligen behövs kanske man borde se över vad man lever för liv egentligen kan jag hålla med om. Å anda sidan lägger jag hellre 500kr på att tanka skotern på vinter eller M5an på sommarn istället för en utekväll för när dom används mår JAG som bäst.
: )
r.ivars

Post by r.ivars »

lite overkill RoDe,

du kanske är en storstadsbo där alla dina kompisar lägger största delen av sina pengar på utekvällar? Altså du kan ha en stört rolig utekväll för småpengar, du behöver inte lägga 1000+ per kväll på dricka ifrån baren.

och sen är det nog majoriteten killar på den här sidan, så vi har inte det behovet att köpa klackskor och klänningar för 5000 i månaden.

Så vart hamnar vi då? Ett normalt svenssonliv där man prioriteriar det man tycker mest om som sin hobby och vad är det för fel med det? Sen är det klart det går till överdrift ibland, och det är ju inte kul men det märker man ju själv. Det fina är att man inte är TVINGAD till att leva som en orm och lägga precis allt på bilen. Ett sånt beteende brukar bara hålla i nåt år. Men det där med att ta banklåna håller jag med dig om, då kan man bara inte helt plötsligt ge upp.. en turbobil är ett för riskabelt kapital.

Ska du slå ett slag för krogen också där du beskriver hur korkade folk är som bränner alla sina stålar den 25:e på krogen och får leva på nudlar resten av månaden? Det lär ju vara lite värre, för en turbo kan du alltid sälja vidare, piss rankas nog rätt dåligt på blocket, likaså kläder man använt..

Släng på grabbarna som spar till att resa istället.. Hur kan dom vara så korkade så dom bara har massa minnen och upplevelser kvar..? Vissa saker är helt enkelt värda att göra uppoffringar för..
Alla intressen kostar pengar så är det... Cykelgrabbarnas hojar kostar ju tillochmed 40k för en schysst hoj.. en HOJ, för 40 brax..

Man kan fortsätta i oändlighet och älta pisssaker..
Last edited by r.ivars on 12 Oct 2009, 15:11, edited 6 times in total.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Grefven

Post by Grefven »

svaren hade blivit exakt de samma om man tagit bort "bil" i rubriken och bara skrivit "hur prioriterar du ditt intresse i livet".

jag blev glad när jag fick mitt första riktigajobb. anledningen var att jag hade en e30 325IM jag gett 30k för efter några sommarjobbsinkomster.

för då kunde jag utöva min hobby lite mera aktivt. blev fälgar och lite smått som rallystolar osv.

jag jobbar fortfarande av precis samma anledning. för att kunna spendera. en hundralapp som man inte tänkt använda kunde man lika gärna vara utan. det är bara papper tills den används.
Carlsson

Post by Carlsson »

klart att man ska prioritera sina intressen denna sommaren har gått runt för mig mot alla odds jag har varit arbetslös och gått på akassa större delen av sommaren men ändå har jag prioriterat att åka och köra med bilen på på alla träffar jag hade planerat
Gatebil Rudskogen maj
Image
Gatebil våler juli där hände en liten olycka lördag morgon
Image
Lite E28 stuk :roll:

kinnekulle med X40 klubben. höll på och rikta och fixa med bilen hela natten för att kunna köra.
Image

Mantorp med TPC någon mer som kan öppna bakrutorna på sin coupé
Image

och avslutningsvis Gatebil Rudskogen september
Image

Fast jag tror att det är dags att riva motorn nu efter 3 sesonger på varvstoppet kokandes verkar jag ha lyckats knäcka både vippa och topp-packning :twisted:
Image

Denna sommaren har allt gått till bilen och jag ångrar det inte en sekund :)
tur att jag har börjat jobba igen så jag för hoppnings vis har råd att knåpa ihop motorn fast med turbo och köra ännumer 2010.
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Thörn

Post by Thörn »

någon mer som kan öppna bakrutorna på sin coupé
yepp :)
Har oljestickan i GBG nu hör av dig om du e i krokarna.

Är lite inne på Roddes linje, man får ta det lite lungt så det inte tar över Allt annat i ens liv (lätt hänt då det ju e en sjukt rolig hobby) då har det gått överstyr, det är trots allt bara en gammal bil :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply