Page 5 of 8

Posted: 23 Jan 2010, 14:49
by JohnnyD
kommer bli fräckt detta :)

men tycker du ska bita i det sura äpplet och skrapa underredsmassa o härja, du kommer annars ångra det framöver tror jag :/

Mvh

Posted: 23 Jan 2010, 18:29
by _Johnny_
JohnnyD wrote:kommer bli fräckt detta :)

men tycker du ska bita i det sura äpplet och skrapa underredsmassa o härja, du kommer annars ångra det framöver tror jag :/

Mvh


Ähh.. syns inte när man sitter bakom ratten. Gör klart bilen och får du tid över kan du ta tag i det. :roll: :wink:

Posted: 23 Jan 2010, 19:10
by Christian.N
_Johnny_ wrote:
JohnnyD wrote:kommer bli fräckt detta :)

men tycker du ska bita i det sura äpplet och skrapa underredsmassa o härja, du kommer annars ångra det framöver tror jag :/

Mvh


Ähh.. syns inte när man sitter bakom ratten. Gör klart bilen och får du tid över kan du ta tag i det. :roll: :wink:


Haha sant :D Men tid är det enda jag har just nu så värmepistolen har gått riktigt varm idag. Enda som är synd är att varenda ägare innan mig måste haft på 10 burkar underedsmassa var. Är hur mycket som helst..

Men mycket underedsmassa = knappt nå rost alls :D

Är bara fortsätta skrapa skrapa skrapa...

Posted: 24 Jan 2010, 21:24
by Christian.N
Så nu har jag fått lite mer gjort på bilen.

Jag har lossat alla bromsrör och bränsleledningar så jag kommer åt och skrapa sen lacka. Tog även bort sidokjolarna och konstanterade att det är lite rostlagning som behövs men mycket är det då inte.
Utöver det så har jag skrapat, skrapat och skrapat..

Köpa mig lite diesel imorgon så jag kan spruta på allt sen torka.

Image

Image

Image

Image

Skrapade även bort mattan som var klistrad i taket.

Image

Bak i skuffen så blir det och slipa rent och se hur mycket som ska bytas ut.

Image

Här är halva högen av allt jag skrapat än så länge. Andra halvan ligger kvar under bilen..

Ja just det. Är mer än halva bilen kvar att skrapa...



Mvh

Posted: 28 Jan 2010, 23:23
by Christian.N
Spendera några timmar i garaget idag igen. Plockade ner bakvagnen och började rensa den. Ska också göras iordning. Själva basen ska lackas svart medans alla stag ska lackas vita, samma vit som undersidan av golvet kommer lackas i.

Hittade även ett par bromsok som kommer ersätta volvon gamla i bak. Ett par framok från E28 520. Har även bromsok från en E28 528 (framok) som kommer ersätta volvons i fram.

Så nu kommer man åt och skrapa resten i bak också :wink:

Image

Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.

Image

Skrapat och lackat lite stag.

Image

Image



Här har vi bromsoken som kommer hamna i bak. Lite skillnad på storlek på både oken och beläggen.

Image

Avslutar med en bonusbild.

Usch vad jag längtar!

Image

Posted: 29 Jan 2010, 19:13
by ramberg
Christian.N wrote:Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.

Image


Det spelar nog ingen roll om du uppdaterar till en 1031 nästa vinter, du kommer klinga drivaxlar på löpande band ändå.
Dom klarar du av att köra av med original effekt i en 240.
Enda som skiljer mellan 1030 och 1031 förresten är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.

Om du nu var ute efter en diffad så kan jag meddela att det inte är så lätt som att alla 1031 har heller!
Bara vissa är utrustade med det tyvärr så det lär du kolla upp innan du köper den.
Dock har du en som är och den heter 1041, är en 1031 axel fast med slungdiff.


Ifall du nu inte kollat upp och inte visste om :)

Posted: 29 Jan 2010, 19:43
by Christian.N
ramberg wrote:
Christian.N wrote:Bakvagnen då. En vanlig 1030 axel som kommer ersättas av en 1031 nästa vinter.

http://i212.photobucket.com/albums/cc16 ... M_0299.jpg


Det spelar nog ingen roll om du uppdaterar till en 1031 nästa vinter, du kommer klinga drivaxlar på löpande band ändå.
Dom klarar du av att köra av med original effekt i en 240.
Enda som skiljer mellan 1030 och 1031 förresten är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.

Om du nu var ute efter en diffad så kan jag meddela att det inte är så lätt som att alla 1031 har heller!
Bara vissa är utrustade med det tyvärr så det lär du kolla upp innan du köper den.
Dock har du en som är och den heter 1041, är en 1031 axel fast med slungdiff.


Ifall du nu inte kollat upp och inte visste om :)


Anledningen till att jag ska köra med 1031 axel nästa vinter är för att den ska besiktas som ombyggt fordon är det tänkt. Och såvitt jag förstår så måste jag ha 1031 axel och andra/större bromsar.

Om den jag har är en slung diff eller ej vet jag inte eftersom den är svetsad.

Posted: 29 Jan 2010, 22:14
by B10Alpina
Christian.N wrote:Har köpt mig en trevlig vinterbil :)

Image

Fick med en M30B28 som förmodligen hittar ner i vinter..


Hahaha... den där har jag haft en gång i tiden..
Länge sedan nu... Den var ruskigt fin då!!

Posted: 29 Jan 2010, 22:20
by B10Alpina
B10Alpina wrote:
Christian.N wrote:Har köpt mig en trevlig vinterbil :)

Image

Fick med en M30B28 som förmodligen hittar ner i vinter..


Hahaha... den där har jag haft en gång i tiden..
Länge sedan nu... Den var ruskigt fin då!!

Image

Posted: 30 Jan 2010, 08:12
by Christian.N
Haha är det där samma bil? :shock:

Got damnit!! Ja så fin var den inte när jag köpte den och den är absolut inte så fin nu efter branden ;)

Posted: 30 Jan 2010, 22:33
by Christian.N
Började dagen med att krypa under bilen och skrapa vidare. Ett jävla helvette rent ut sagt när man får all skit i ansiktet hela tiden så jag ledsnade och skrvade ner framvagnen istället. Så skönt när varenda bult och mutter släpper fint och man slipper ta fram vinkelharry och kapa skiten :)

När väl framvagnen var nere så gick jag över och tog hjälp av grannen så tippade vi skiten på sidan, orkar inte ligga under längre.


Som tur är så har jag så stort garage så vi fick tippa den halva vägen sen dra den mot oss för taket på bilen tog emot väggen.. Inte så värst kul och stå det med bilen som ändå vägde en del fast den är helt rensad. Man är ju bara 1,68/ 71kg ;)


Men efter lite stånkande och stjärnor i blickfältet så fick vi den på plats tillslut.

Sååå mycket skönare och hålla på nu. Så nu har jag sprayat diesel under hela bilen och ska ner lite senare och fortsätta skrapa, inte så mycket kvar nu :D


Lägger in lite bilder som vanligt, dock tagna med mobilen då tanten är på fest och har med sig kameran.


Image

Image

Image

Mvh

Posted: 30 Jan 2010, 23:09
by M-pirre-M
mysigt arbete!

Posted: 31 Jan 2010, 00:08
by olander_91
Så jävla tråkigt att skrapa underredsmassa! Men bra blir det:D

Posted: 31 Jan 2010, 00:29
by Christian.N
olander_91 wrote:Så jävla tråkigt att skrapa underredsmassa! Men bra blir det:D


M-pirre-M wrote:mysigt arbete!



Ja det är verkligen skittråkigt Men var precis nere och torkade av allt med trasa. Diesel is the shit alltså!! Är kvar att skrapa men nu ser jag ljuset i tunneln :D


Ska bli riktigt skönt sen när man svetsat dom få rostställena och börjar lägga på färg :D

Posted: 31 Jan 2010, 00:45
by AGranlund
Riktigt kul bygge må ja säga! har du provat att torka med silicon entferner när du har skrapat bort underreds massan? för när ja tog bort mina asfalt mattor i bilen så torkade jag bort klistret från de med sån silicin tvätt å de va skit bra!!
mvh

Posted: 31 Jan 2010, 01:03
by Christian.N
AGranlund wrote:Riktigt kul bygge må ja säga! har du provat att torka med silicon entferner när du har skrapat bort underreds massan? för när ja tog bort mina asfalt mattor i bilen så torkade jag bort klistret från de med sån silicin tvätt å de va skit bra!!
mvh



Nej det har jag inte testat, jag kör med diesel och det funkar riktigt fint. Men jag måste tvätta av allt för eller senare när det blir dax för lack. Antar att det inte är så bra och ha dieselrester kvar på plåten då.

Posted: 01 Feb 2010, 22:02
by Christian.N
Nu jävlar har det gått framåt, testade och dra med stålborsten och vipps så mycket lättare och fortare det gick :D Spraya på diesel sen stålborste och efter det så torkar man av. Dock så har jag skrapat innan så...

Men imorgon tror jag att skrapandet är över :D iaf på underidan, har fram/bakvagn samt innuti kvar också.

Har inte skrapt helt riktigt överallt då det är ett par ställen som ska kapas bort och ersättas med ny plåt, ställen där det finns lite rost och ställen där nån innan mig har lagat med lappmetoden, alltså lagt en plåtbit över och loppat dit bara..

Image

Image

Är detta som är kvar att skrapa imorgon.

Image

Mvh