Page 5 of 6

Posted: 27 Feb 2011, 17:44
by Ludde_
Nellsson wrote:
Ludde_ wrote:hur kommer det sig att du valde att plocka bort original insuget?

ljudet kanske? :)

Ja jo självklart :)


Men grabbarna/damerna på bmws M avdelning är nog inte bakom flötet så i en övrigt standard motor så borde plenumet fylla någon form av funktion. tex "klaffen"

Bert-ola nämnde någonting om att han hittade upp mot 25hk på låg registret med hjälp av "klaffen" som sitter i plenumet

Är bara intresserad av hur du tänker, vill du ha mer toppeffekt eller bottenvrid? eller du kanske tycker det är värt att offra lite botteneffekt för att få fram det yyybersköna ljudet? smaken är som baken

Är inte speciellt insatt alls egentligen men alltid kul o höra hur spekulationerna går :)


Mvh

Posted: 27 Feb 2011, 19:26
by Pimplaren
Ludde_ wrote:
Nellsson wrote:
Ludde_ wrote:hur kommer det sig att du valde att plocka bort original insuget?

ljudet kanske? :)

Ja jo självklart :)


Men grabbarna/damerna på bmws M avdelning är nog inte bakom flötet så i en övrigt standard motor så borde plenumet fylla någon form av funktion. tex "klaffen"

Bert-ola nämnde någonting om att han hittade upp mot 25hk på låg registret med hjälp av "klaffen" som sitter i plenumet

Är bara intresserad av hur du tänker, vill du ha mer toppeffekt eller bottenvrid? eller du kanske tycker det är värt att offra lite botteneffekt för att få fram det yyybersköna ljudet? smaken är som baken

Är inte speciellt insatt alls egentligen men alltid kul o höra hur spekulationerna går :)


Mvh
Eller bara ljudet? =) rallybilar osv osv kör utan plenum.
Tänk såhär, BMW Motorsport vill ha en motor som kan fulla 25kmil problemfritt, då måste den "antagligen ha ett plenum", LMM ska ha plats och luftfilter!
Antagligen är plenumet så bra som det kan bli, enligt BMWs krav på funktion osv osv.

Men det är ju klart fränare med öppna trattar:)

Posted: 27 Feb 2011, 22:04
by Ludde_
vill inte kladda ner tråden, men en rally bil med öppna trattar är byggd och uträknad för att åka med öppna trattar.

en i övrigt standard s38 har nog bara fördelar med sitt plenum monterat förutom just ljudet :)


som sagt vill inte kladda sönder, var bara mer intresserad av om han kanske hittat mer effekt utan eller känt av ett märkbart annorlunda register

Mvh

Posted: 27 Feb 2011, 22:26
by Doktorn
Ludde_ wrote:vill inte kladda ner tråden, men en rally bil med öppna trattar är byggd och uträknad för att åka med öppna trattar.

en i övrigt standard s38 har nog bara fördelar med sitt plenum monterat förutom just ljudet :)


som sagt vill inte kladda sönder, var bara mer intresserad av om han kanske hittat mer effekt utan eller känt av ett märkbart annorlunda register

Mvh
Största anledningen är att jag är en total sucker för ljudet av öppna separata spjäll.

Sen tror jag inte den tappar någon toppeffekt. Och skulle den tappa något längre ner så bjuder vi på det för den går inte dåligt alls. Nu var det ett tag sen jag körde den innan bytet men det känns verkligen som att den går bättre och ingen märkbar försämring av register. Skulle TRO att klaff och den avancerade plenumutformningen är en lösning för att få plenumet att ställa till med så lite som möjligt. Det är ju ett måste med plenum på en standardbil framför allt som ljuddämpare för jag tror inte många direktörer hade köpt M5 om dom hade låtit såhär!! Man tror instrumentpanelen ska lossna när den tar sig som bäst =) =) Men det fina är att när man cruisar i motorvägsfart så låter det inget alls.

Återigen poängterar jag att om det så inte ger en hästkraft extra så är ljudet värt varje krona :!:

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 07 Apr 2012, 21:42
by Bullen!
Grattis =)

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 08 Apr 2012, 04:32
by nicke.t
sitter de eftermarknadssprut så mappar man väll efter borttaget plenum,men de kanske sitter orginal sprut?

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 08 Apr 2012, 12:45
by Bullen!
Link

Och bilen är numera helt gatlegal med s38b36. Därav mitt grattis.

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 08 Apr 2012, 19:07
by Doktorn
Tack!

Japp, nu är den street legal med S38. Skönt!

Bara mönsterdjupet länsman kan reta sig på nu.

Firar med en liten värmare här, ska fixa en bättre när jag hinner.


http://www.garaget.org/video/120022" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 08 Apr 2012, 19:25
by Bullen!
Första riktiga burnouten man sett på länge. Folk tenderar att få epilepsi med högerdojan och gasrunka. Ööön ööön ööön öön ööön.

Re: Min Volvo 242 med s38! Öppna trattar och gott snork sid4

Posted: 09 Apr 2012, 06:03
by HenrikF
ascoolt.
Regga du den med eftermarknadssprut?

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 09 Apr 2012, 07:06
by Chrille D
Ååååh.... Vilken motorsång!!!

Får gratulera till godkänd reg.bes. Trevligt bygge! :)

Mvh

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 09 Apr 2012, 08:24
by Doktorn
Image

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 09 Apr 2012, 21:34
by Dawe_A
ball =)

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 10 Apr 2012, 19:13
by ZAK
Filtret sitter ju opp å ner! (var tvungen att klaga och vara lite allmänt köökig) =D

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 10 Apr 2012, 19:19
by Doktorn
ZAK wrote:Filtret sitter ju opp å ner! (var tvungen att klaga och vara lite allmänt köökig) =D

Ja det gör ju det. Det får inte plats annars för öronen man knäpper fast det med tar i huven då :$

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 10 Apr 2012, 21:08
by ZAK
2 välriktade med hammarn i huven har löst det =D

Re: Min Volvo 242 med s38! Stödburn sid 5.

Posted: 11 Apr 2012, 21:16
by Bullen!
Doktorn wrote:
ZAK wrote:Filtret sitter ju opp å ner! (var tvungen att klaga och vara lite allmänt köökig) =D

Ja det gör ju det. Det får inte plats annars för öronen man knäpper fast det med tar i huven då :$

jag har inte ens påpekat det för jag tog för givet att det var ett typiskt drag av doktorn. hade inte varit första gången nåt hamnat upp och ner.

Image