Hehe, jaha så ryktena går
Jodå bilen är bromsad, efter ännu en ombyggantion av wastegate historien.
Ombyggnaden som ni ser på bilderna funkade inte riktigt den heller, konstigt nog. Med den rördragningen och wg:n SKA det fungera, men fick för högt ladd ändå när man drog hårt på högre växlar. Fungerade mycket bättre än förra året men inte helt problemfritt.
Rådfrågade Ärtan och han förstod inte heller varför det inte funkade.
Vad göra, rätt trött på att plocka med grejerna upp och ner...
Men man vill ju inte åka in igen och bromsa halvfärdigt.
Tetsade två lösningar en kväll.
Test 1: Gjorde ett täcklock som jag satte i dp och lät wastegaten blåsa rakt ut i det fria. Tänkte att det kanske flödar dåligt i avgassytemet... Ingen skillnad, bara ett jäkla oväsen när wg:n öppnar. Fattar inte varför folk vill åka med screampipe...
Test 2: Kanske en konstig tanke men prövade iallafall. Kapade upp ett spår i downpipen precis framför röret där wg:n sitter, I spåret svetsade jag i ett plattjärn som fick sticka in en liten bit i röret, i 45* vinkel. Tanken var att trycka undan avgaserna precis före wastegateröret och därmed få undertryck precis bakom plattjärnet, och därmed kunna suga ur avgaserna bättre från wg:n. Hoppas ni förstår, tog inga bilder på det.
Ut och testa, ingen nänmvärd skillnad, kanske aningen bättre men inte nog bra.
Slutsats: det flödar för dåligt mellan grenrör och wg.
Blev less...
Samlade kraft och lite grejer och gjorde ett sista ryck helgen före bromsning.
Ner med allt igen och byggde med 60mm rör ut från kollektorn och nästan ända ner till wastegaten där det konar ner till 48mm, lät flexdelen sitta direkt i wastegaten för att få så kort som möjligt med 48mm.
Monterade även nya 990cc spridare.
Nu var det bara att hålla tummarna, ville inte ut och testköra pga spridarbyte.
Dagen D.
Ärtan började mappa på mellanregistret, inga problem.
Klev upp lite i varv och det verkar lira, men jag var fortfarande skeptisk.
Prövade att köra ett svep och laddet la sig på 1.1bar. Perfekt!
Gav alldeles över 400whp då.
Dit med laddtryckstyrningen och då uppstod dagen enda problem, det fanns ingen +12v till solenoiden. Fram med en kabel med klammor på som vi satte direkt på batterikabeln, sen fungerade det.
Körde ett pull på 1.3, strax under 450.
Ärtan frågade hur mycket jag ville ladda, ett svep på 1.5 blir väl bra tyckte jag.
Sagt och gjort, 490whp @1.5 fick bli dagens sista.
Ställde dock ner till 1.3 för att spara på grejerna.
Var riktigt kul, det tog 2 timmar från att vi rullade in tills dess att vi rullade ut igen.
Inga tekniska problem alls, förutom kabeln till laddstyrningen.
Känns skönt att bara lugnt stå och se på när Ärtan justerar.
Allt verkar harmonera, hade 0.4bar lägre tryck i grenröret än laddtryck. Spridarna gick på 75% på 1.5bar.
Nu hoppas jag bara att det håller så man får åka i sommar.