bromsbänken på elmia

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

på bänken hos TC (claus) så har dem en synk som fäljer motorn varvtal å rullens varvtalö. då ser man direkt om det börjar slira.
kanske inte alla rullar som har det??
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

afr:en var lite mysko.. första pullen gav 10 i afr.. på 1bar.. Och efter allt var klart kom karel eller ted och sa att den gick på 13 i afr på sista pullen på 2.5-2.3 pullet.. Men om man kikar på killen i klippet som håller i afr mätaren bak så flyger han ordagrant bakåt när det fläskar på i 4" pipen :)

http://www.garaget.org/video/lgcb5a43b86n

något annat jag reflekterat över är att tomgången är bra hög.. kanske är det något insugsläckage?

Jag tycker det är lite synd att folk tror att det går att jämföra min bromsning som en sticka för bänkarna.. Då jag inte ens hade en dator med eller var speciellt angelägen om att köra ett vettigt pull..

Dynon där har jag sagt från början och efteråt var en showoff.. Stå där en hel dag och försöka få grepp i rullarna / få han och gå på fullt laddtryck och ha kall insugstemp det går liksom inte..

Vafan, nu är det liksom 1000nm + som ska bromsas på en rulle med 225 gatdäck.. Luften till fläktmakin kommer ifrån en varm mässhall där folk glider i t-shirt med lökringar.. Bakom bromsas avgasflödet i en lång gummi slang som mäter 3.5" och till världens minsta "suga ut fläkt" som bottnas direkt.. Varken lambda eller laddtryck kikade jag på utan hoppades att allt efter förra veckans uppkoll av konditionen skulle vara rätt.. har inte kört något annat än hem och sen upp på trailern för att inget skulle spöka..

Sen ser ju mitt papper bra mycket mer mysko ut än alla andras.. Det är SPIKRAKT tak som ivarsson säger enda tills det släpps av.. Ser bra lustigt ut.. Altså när trycket blir fullt är effekten spikrak ut tills han släpper av exakt samma effekt under 2000 varv. Förklara den?
Last edited by r.ivars on 14 Apr 2009, 16:10, edited 1 time in total.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Är effekten spikrak så slirar det. Skönt :lol: Har du papperet?
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

såhär ser kurvan ut.. peakar 2.5bar och droppar till 2.3bar enligt ts motors mätinstrument.

Image

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bra där har vi svaret, här laddar det 2.7 bar vid max effekt och 2.5 bar vid 7500 rpm. Effekten stämmer upp till 5500 rpm. Så det slirar väl över det? Eller vad tror ni?

Image
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

att limmets stämde så bra ser ja inge konstigt i..

Bänken visade typ gör rätt på alla sug bilar hela helgen..

men så fort de kom ditt en turbo maskin så diffa de ca 130-140whp

ted luska fram att varvet stämmer inte jämfört med de som är bromsat på vm..

tror att de diffade med 500rpm eller mera..

dvs då borde den väl räkna ett visst vrid på lägre varv och då ge mindre effekt ?

eller har ja fel ?

mätmetod mellan turbo och n/a va tydligen helt 2 olika.
iaf entligt ts grabbarna..
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bmwandreas wrote:Hade velat se några fler repor på rullarna, det rykte ju ganska mycket så det kanske slirade?

Har kollat på massa forum och Dynapack och Dyno Dynamics ska visa relativt lika.



på fredagen så drogs ett spännband in i rullen.. vilket gjorde ett fint ryck i hela teds bil..

att de rök va nog delar av spännbandet kvar.. de rök i stort sätt hela helgen.. :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det rök svagt ur ventilationshålen i bänken men det rök även från hjulen en del på ett pull på över 2 bar. Sedan om det var det sista vågar jag inte svara på :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

pelko wrote:Det rök svagt ur ventilationshålen i bänken men det rök även från hjulen en del på ett pull på över 2 bar. Sedan om det var det sista vågar jag inte svara på :)

Mvh
,


okok.. ah ja syfta på ventilations hålet.. ja stod framför bilen..

första repan såg ja att de slira fint på rullarna... sista repan e ja osäker över.. men de e skit samma.. spinna eller ej.. de e galet med mos i maskin :)
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

jävla skönt snyt i maskin ivars!
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Bra där har vi svaret, här laddar det 2.7 bar vid max effekt och 2.5 bar vid 7500 rpm. Effekten stämmer upp till 5500 rpm. Så det slirar väl över det? Eller vad tror ni?

http://www.pure-pf.com/ivars/ivars.jpg


Är ju samma vrid vid 7000rpm vid bägge bromsningarna ser det ut som iaf. Vridkurvan i sig ser ju inte så olikt ut mellan papprena.

Låter väll lite skumt om det var 2 helt olika mätmetoder som karel skriver? Nu är ja inte insatt i bromsbänkar alls, men fått för mig att det är vridet kontra varvet man mäter, resten är beräkningar, och varvet och vridet borde ju inte behöva mätas på så olika sätt beroende på om motorn är överladdad eller ej.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.

Ang mätmetoder:

Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.

Ang mätmetoder:

Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.


Du skulle åkt ner och inte vart hemma bakis :lol: ;)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Snarare hemma och magsjuk :cry:
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.


Aja, inte taggarna utåt nu gosse ;) Är ju inte dirket så jag misstror dig eller menar att eran bänk visar för mkt. Tyckte bara vridkurvan såg rätt lika ut vid en snabb anblick.

Bmwandreas wrote:Ang mätmetoder:

Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.


Men eran Dynapack funkar inte så va? eller är det lika på dom? en ren motorbänk då?

Eller jag kanske missuppfattat totalt helt enkelt... Skitsamma, det var inte det jag fiskade efter, utan det var:

Om det stämmer som Karel skriver, att dom bromsade på olika sätt för NA och Överladd, Varför isf? Trode det inte hade nån betylese vad man drev skiten med rent ut sagt. Och vad är skillnaden mellan deras config av rullarna för NA och överladd isf?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nobbe wrote:
Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.


Aja, inte taggarna utåt nu gosse ;) Är ju inte dirket så jag misstror dig eller menar att eran bänk visar för mkt. Tyckte bara vridkurvan såg rätt lika ut vid en snabb anblick.

Bmwandreas wrote:Ang mätmetoder:

Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.


Men eran Dynapack funkar inte så va? eller är det lika på dom? en ren motorbänk då?

Eller jag kanske missuppfattat totalt helt enkelt... Skitsamma, det var inte det jag fiskade efter, utan det var:

Om det stämmer som Karel skriver, att dom bromsade på olika sätt för NA och Överladd, Varför isf? Trode det inte hade nån betylese vad man drev skiten med rent ut sagt. Och vad är skillnaden mellan deras config av rullarna för NA och överladd isf?


Dynapack mäter inte roterande massa, den mäter tryck över hydraulpumpen. Man kan inte mäta effekt på olika vid med en roterande massa så det låter lite konstigt?
Post Reply