bromsbänken på elmia
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
afr:en var lite mysko.. första pullen gav 10 i afr.. på 1bar.. Och efter allt var klart kom karel eller ted och sa att den gick på 13 i afr på sista pullen på 2.5-2.3 pullet.. Men om man kikar på killen i klippet som håller i afr mätaren bak så flyger han ordagrant bakåt när det fläskar på i 4" pipen
http://www.garaget.org/video/lgcb5a43b86n
något annat jag reflekterat över är att tomgången är bra hög.. kanske är det något insugsläckage?
Jag tycker det är lite synd att folk tror att det går att jämföra min bromsning som en sticka för bänkarna.. Då jag inte ens hade en dator med eller var speciellt angelägen om att köra ett vettigt pull..
Dynon där har jag sagt från början och efteråt var en showoff.. Stå där en hel dag och försöka få grepp i rullarna / få han och gå på fullt laddtryck och ha kall insugstemp det går liksom inte..
Vafan, nu är det liksom 1000nm + som ska bromsas på en rulle med 225 gatdäck.. Luften till fläktmakin kommer ifrån en varm mässhall där folk glider i t-shirt med lökringar.. Bakom bromsas avgasflödet i en lång gummi slang som mäter 3.5" och till världens minsta "suga ut fläkt" som bottnas direkt.. Varken lambda eller laddtryck kikade jag på utan hoppades att allt efter förra veckans uppkoll av konditionen skulle vara rätt.. har inte kört något annat än hem och sen upp på trailern för att inget skulle spöka..
Sen ser ju mitt papper bra mycket mer mysko ut än alla andras.. Det är SPIKRAKT tak som ivarsson säger enda tills det släpps av.. Ser bra lustigt ut.. Altså när trycket blir fullt är effekten spikrak ut tills han släpper av exakt samma effekt under 2000 varv. Förklara den?
http://www.garaget.org/video/lgcb5a43b86n
något annat jag reflekterat över är att tomgången är bra hög.. kanske är det något insugsläckage?
Jag tycker det är lite synd att folk tror att det går att jämföra min bromsning som en sticka för bänkarna.. Då jag inte ens hade en dator med eller var speciellt angelägen om att köra ett vettigt pull..
Dynon där har jag sagt från början och efteråt var en showoff.. Stå där en hel dag och försöka få grepp i rullarna / få han och gå på fullt laddtryck och ha kall insugstemp det går liksom inte..
Vafan, nu är det liksom 1000nm + som ska bromsas på en rulle med 225 gatdäck.. Luften till fläktmakin kommer ifrån en varm mässhall där folk glider i t-shirt med lökringar.. Bakom bromsas avgasflödet i en lång gummi slang som mäter 3.5" och till världens minsta "suga ut fläkt" som bottnas direkt.. Varken lambda eller laddtryck kikade jag på utan hoppades att allt efter förra veckans uppkoll av konditionen skulle vara rätt.. har inte kört något annat än hem och sen upp på trailern för att inget skulle spöka..
Sen ser ju mitt papper bra mycket mer mysko ut än alla andras.. Det är SPIKRAKT tak som ivarsson säger enda tills det släpps av.. Ser bra lustigt ut.. Altså när trycket blir fullt är effekten spikrak ut tills han släpper av exakt samma effekt under 2000 varv. Förklara den?
Last edited by r.ivars on 14 Apr 2009, 16:10, edited 1 time in total.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
att limmets stämde så bra ser ja inge konstigt i..
Bänken visade typ gör rätt på alla sug bilar hela helgen..
men så fort de kom ditt en turbo maskin så diffa de ca 130-140whp
ted luska fram att varvet stämmer inte jämfört med de som är bromsat på vm..
tror att de diffade med 500rpm eller mera..
dvs då borde den väl räkna ett visst vrid på lägre varv och då ge mindre effekt ?
eller har ja fel ?
mätmetod mellan turbo och n/a va tydligen helt 2 olika.
iaf entligt ts grabbarna..
Bänken visade typ gör rätt på alla sug bilar hela helgen..
men så fort de kom ditt en turbo maskin så diffa de ca 130-140whp
ted luska fram att varvet stämmer inte jämfört med de som är bromsat på vm..
tror att de diffade med 500rpm eller mera..
dvs då borde den väl räkna ett visst vrid på lägre varv och då ge mindre effekt ?
eller har ja fel ?
mätmetod mellan turbo och n/a va tydligen helt 2 olika.
iaf entligt ts grabbarna..
Bmwandreas wrote:Hade velat se några fler repor på rullarna, det rykte ju ganska mycket så det kanske slirade?
Har kollat på massa forum och Dynapack och Dyno Dynamics ska visa relativt lika.
på fredagen så drogs ett spännband in i rullen.. vilket gjorde ett fint ryck i hela teds bil..
att de rök va nog delar av spännbandet kvar.. de rök i stort sätt hela helgen..
Det rök svagt ur ventilationshålen i bänken men det rök även från hjulen en del på ett pull på över 2 bar. Sedan om det var det sista vågar jag inte svara på
Mvh
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
,pelko wrote:Det rök svagt ur ventilationshålen i bänken men det rök även från hjulen en del på ett pull på över 2 bar. Sedan om det var det sista vågar jag inte svara på
Mvh
okok.. ah ja syfta på ventilations hålet.. ja stod framför bilen..
första repan såg ja att de slira fint på rullarna... sista repan e ja osäker över.. men de e skit samma.. spinna eller ej.. de e galet med mos i maskin
Bmwandreas wrote:Bra där har vi svaret, här laddar det 2.7 bar vid max effekt och 2.5 bar vid 7500 rpm. Effekten stämmer upp till 5500 rpm. Så det slirar väl över det? Eller vad tror ni?
http://www.pure-pf.com/ivars/ivars.jpg
Är ju samma vrid vid 7000rpm vid bägge bromsningarna ser det ut som iaf. Vridkurvan i sig ser ju inte så olikt ut mellan papprena.
Låter väll lite skumt om det var 2 helt olika mätmetoder som karel skriver? Nu är ja inte insatt i bromsbänkar alls, men fått för mig att det är vridet kontra varvet man mäter, resten är beräkningar, och varvet och vridet borde ju inte behöva mätas på så olika sätt beroende på om motorn är överladdad eller ej.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.
Ang mätmetoder:
Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
Ang mätmetoder:
Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.
Ang mätmetoder:
Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
Du skulle åkt ner och inte vart hemma bakis
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.
Aja, inte taggarna utåt nu gosse Är ju inte dirket så jag misstror dig eller menar att eran bänk visar för mkt. Tyckte bara vridkurvan såg rätt lika ut vid en snabb anblick.
Bmwandreas wrote:Ang mätmetoder:
Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
Men eran Dynapack funkar inte så va? eller är det lika på dom? en ren motorbänk då?
Eller jag kanske missuppfattat totalt helt enkelt... Skitsamma, det var inte det jag fiskade efter, utan det var:
Om det stämmer som Karel skriver, att dom bromsade på olika sätt för NA och Överladd, Varför isf? Trode det inte hade nån betylese vad man drev skiten med rent ut sagt. Och vad är skillnaden mellan deras config av rullarna för NA och överladd isf?
Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.
Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?
Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Nobbe wrote:Bmwandreas wrote:TS motor vridet är hjuleffekt + 18%. Effekten stämmer skitbra till 5500 rpm där det blir ett rakt streck, dvs det spinner. Hade jag loggat på plats så hade man sett det tydligare i loggen.
Aja, inte taggarna utåt nu gosse Är ju inte dirket så jag misstror dig eller menar att eran bänk visar för mkt. Tyckte bara vridkurvan såg rätt lika ut vid en snabb anblick.Bmwandreas wrote:Ang mätmetoder:
Här mäter man hur snabbt rullen accelererar, då får man ut hk. Och med hk så kan man med rpm signal räkna ut vrid. Så funkar alla bromsbänkar med roterande massa.
Men eran Dynapack funkar inte så va? eller är det lika på dom? en ren motorbänk då?
Eller jag kanske missuppfattat totalt helt enkelt... Skitsamma, det var inte det jag fiskade efter, utan det var:
Om det stämmer som Karel skriver, att dom bromsade på olika sätt för NA och Överladd, Varför isf? Trode det inte hade nån betylese vad man drev skiten med rent ut sagt. Och vad är skillnaden mellan deras config av rullarna för NA och överladd isf?
Dynapack mäter inte roterande massa, den mäter tryck över hydraulpumpen. Man kan inte mäta effekt på olika vid med en roterande massa så det låter lite konstigt?