Page 5 of 9

Posted: 17 Dec 2009, 20:02
by Doktorn
Om jag förstår bilden rätt så cirkulerar inte vattnet innan termostaten öppnar, det går icke! Den kommer att koka!

Posted: 18 Dec 2009, 00:16
by dre racing@
okay då blir det att borra hål, har inte kört den värm än, men hur funkar det på volvo då?

Posted: 18 Dec 2009, 01:18
by Doktorn
På en volvo cirkulerar vattnet internt och termostaten shuntar ut till kylaren. På S38 finns ingen intern cirkulation, hela den funktionen i det stora termostathuset som sitter på motorn std. Borra hål är en dålig lösning för det får vara stora hål om det ska kunna flöda som det ska och borrar du termostaten så är funktionen borta. Svetsa på en slanganslutning och använd en typ 518i E28 termostat istället!

Posted: 18 Dec 2009, 07:33
by dre racing@
det blir att borra hål här altså, hur många och hur stora?

har inte plats med den andra termostaten.
funksjonen jag ville ha med termostaten var att ha en liten strypning så jag kan bygga lite vattentryck inne i motorn, om inte för det skulle jag tagit bort den

Posted: 18 Dec 2009, 17:40
by egut
har också haft tanken på en termostat från en m10 men dom är juh så små.
men ärligt så tror jag att om man borrar typ ett litet typ 6mm hål i termostaten så får du lite cirkulation vilket gör att arbetstempen uppnås och att termostaten öppnar i tid..
men har inte prövat det men det var så jag tänkte testa.
mvh

Posted: 20 Dec 2009, 19:15
by dre racing@
nu har jag provat, borrade 3stk 5mm hål för att vara säker.
arbetstempen på motorn är 82 grader :) perfekt!

men problem: värmepacketet funkar fan inte! ingen värme als!
vad är fäl, om jag har koplat fel in och ut på det kan det bli så då?
luft i registret? för jag tror det skall funka så som jag har dragit slangerna, ut från bak i toppen og rätt före vattenpumpen

Posted: 20 Dec 2009, 20:40
by Jørg1e30
Det går og koble feil på varmeregistret, da blir det ikke varme.. Den fra toppen skal på den nederste stussen på torbedoveggen. Den andre skal til pumpen.

Posted: 20 Dec 2009, 22:52
by dre racing@
da har jeg koblet feil der da... men hvorfor funker det ikke begge veier?

Posted: 21 Dec 2009, 19:12
by rocket
dre racing@ wrote:
rocket wrote:dette prosjektet her følges nøye! Bare så du vet det :)


og hva mener du med det? hehe

Bare at jeg følger med her!. Gromt prosjekt dette vet du :) Men skjønner hva du tenkte på hehe.

Posted: 26 Dec 2009, 21:13
by dre racing@
bilen funker utmärkt! laddar 0,4 helt från botten, är bara grovmappad

Posted: 27 Dec 2009, 12:52
by Mats Ivarson
Roligt!
Är nyfiken på fortsättningen!

Posted: 27 Dec 2009, 13:31
by dre racing@
jag är också nyfiken.
hoppas få timme i bänken efter jul.
men kommer botten att hålla...

Posted: 27 Dec 2009, 15:48
by Silverboy
hmm.. tok ikke boltene til kardangen i traversen bak når du bruker 6 bolts kardang? Gjorde det på min så jeg har senket diffen 8mm for å få den mer sentrert i hullet.. men det skjer kanskje "av seg selv" når du bygger om til E34 diffen?

Posted: 27 Dec 2009, 19:04
by dre racing@
veit ikke, har noe klonk i bakstillinga men... har klaring der trur je. men går fælt :)

Posted: 14 Jan 2010, 19:08
by dre racing@
Nu har jag monterad dator i bilen!

touchscreen 7"
Image

Gjort ett BRA fäste för displayen!
Image

monterad!
Image

Kollar alla värden i sprutet, kan också mappa från här.
Image
Image

Winamp er ett must, eget touchscreen skin
Image
Image

sladd mini tastatur
Image

maskineriet!
Image

har också beställd ICE internett uppkoppling, så blir kul att dra på fyllan nu :)

Posted: 27 Feb 2010, 23:28
by dre racing@
bilen går forfarande, fan hur det går! blir bromsing nästa fredag hoppas jag, så får ni papper hehe

edit: lådan är dårlig, 3an, nogon som har en til över...

Posted: 28 Feb 2010, 11:14
by nicke.t
har du nån uppkopling till datorn? sjyst allafall.