Page 5 of 5
Posted: 05 Apr 2009, 13:03
by veriz
Har ni monterat stoppen närmast styrväxelhuset då? alltså innanför damasken?
sen undrar jag varför ska man flytta e30:ins styrstag? de e väl samma mått på e36:ans ???
är det någon som lyckats få till justerbar rattstång när vi ändå bygger om ????
Posted: 08 Apr 2009, 09:41
by MichaelB
När jag bytte till E36 servoväxel så använde jag följande prylar
1 st servoväxel från E36 (318)
inre & yttre styrleder från E30
ledade delen av rattstången från E30 med servo
en hög med brickor för att få rätt höjd på rattstången
flyttade över inre & ytter styrleder till nya styrväxeln
Tömde den på olja annars blir den trög som #¤"#%&
kopplade ihop oljeanslutningarna som finns på den horisontella
delen av styrväxeln med vanlig gummislang efter jag tömt den på olja
Brickorna bör monteras under rattstången så den kommer så nära tråget
som möjligt. armarna från styrväxeln ska följa länkarmarna så i dess
röresle för att minska risken för bumpsteer
De andra hålen där pump & behållare är ansluta till pluggades bara
Kör med 15*7 ET20 fälgar med 205/50-15 samt 25 mm spacer
har även excentrisk bussningar samt camber på 3,8 grader
inga problem att det ska ta i har inga extra styrstoppar i styrväxeln
Inte ett dugg tungstyrt servo kan man ju inte ha tungt & drar effekt

Posted: 22 Apr 2009, 09:04
by Thörn
2st olika bud här om vart distanserna ~13.5mm skall sitta.
Jag satte mina under så styrväxeln kommer så högt som möjligt.
men enligt Nisse977
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... %E4xel+e30
så skall man sätta dom ovanför styrväxeln..?
Vad stämmer egentligen??
Posted: 22 Apr 2009, 10:44
by erik@e30
De borde väll va bättre å ha den så långt upp som de går.. Men tar de i tråget så e la de bara å vända på de... Eller så använd du en hög med brickor på varje sida tills de e lagom.
De hela beror nog i slutänden på vilka mororkuddar som används & hur slitna dom e...
Posted: 22 Apr 2009, 11:24
by Thörn
jag hade m50 med e34 tråg så jag flyttade upp motorn lite för att göra plats.
Posted: 22 Apr 2009, 13:12
by erik@e30
Thörn wrote:jag hade m50 med e34 tråg så jag flyttade upp motorn lite för att göra plats.
För att få dit den?? Eller va du tvungen att köra med motorn högre.?
Med styrväxeln i över eller nedre läget?
Posted: 22 Apr 2009, 13:29
by FoX
Nisse977 wrote:Pelko:
När vi snackade om styrutslaget på E36växeln i E30 igår så kom jag på att det faktiskt blev 3,1 varv mellan fulla utslag, men i och med att man måste ha de där stoppen så inte hjulen tar i nått, så sjönk det ned till ca 2,9 någonstans, om man har tjockare stopp blir det självklart mindre.
Det är nog därför folk hävdar olika varv (2,7-2,9) när de gjort konverteringen till E36-växel.

på min m3e36 3.0 med stoppar enl. din ritning vart det ca 2.75 rattvarv.
Posted: 22 Apr 2009, 18:35
by Thörn
För att få dit den?? Eller va du tvungen att köra med motorn högre.?
Med styrväxeln i över eller nedre läget?
Motorn satt för lågt för att få in distanserna under styrväxeln så jag bytte motorkuddar bara.
Posted: 25 May 2009, 17:51
by Strandholm
har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.
Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.
Posted: 25 May 2009, 20:02
by erik@e30
Amplify wrote:har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.
Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.
Vilka däckdimentioner kör du med + et på fälgen & sänkning?
Posted: 25 May 2009, 21:17
by Strandholm
erik@e30 wrote:Amplify wrote:har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.
Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.
Vilka däckdimentioner kör du med + et på fälgen & sänkning?
215/40/17
8,5" breda fälgar
ET minns jag inte riktigt. Kanske runt 13?

Kanske inte helt optimalt men jag kör tyskstuk och fälgen är där jag vill ha den. Dock så har jag rätt så mkt camber å caster i fram som kanske inte alla bilar har.
Sänkning är ungefär som 60/40sänkning nu gissar jag på. (Har eftermarknadscoilovers nämligen.) Ska sänkas efter lackering och nya fronten är klar.
Kan skriva ut vilka caster/caster/toe värden jag har om någon nu blir tänd på sådant.
Posted: 07 Jun 2009, 22:00
by LindgrenRacing
Nu är jag klar med e36 servo på e30
Styrväxel från 318 e36
13mm distanser ovanför styrväxel mot framvagnsbalk
e36 yttre och inre styrleder bägge sidor
Pump och behållare från e30
ledade delen av rattstången från E30 med servo
samt att jag fick lov pressa en home-made hydraulslang ca 3dm lång
med raka 14mm banjo i bägge ändor
( jag har hört att de går att bocka original slang och få det att passa
men de är inte värt jobbet och krånglet.. )
7mm distanser innanför inre styrled i delrin under damasken
Kör med 17*7,5 ET38 fälgar med 215/40-17 samt 10 mm spacer
har även excentrisk bussningar samt camber på 2,0 grader
Funkar klockrent !!
Posted: 08 Jun 2009, 10:06
by erik@e30
Är de någon som lyckades att sätta dit kylaren från e36 servon tillsammans med m20 motor?
De funkade inte för mig!
Så jag har en i hyllan.
Posted: 17 Aug 2009, 20:15
by Resgard
erik@e30 wrote:Är de någon som lyckades att sätta dit kylaren från e36 servon tillsammans med m20 motor?
De funkade inte för mig!
Så jag har en i hyllan.
Antar att du menar kylarröret på servon, det går att slipa ner fästena på styrväxeln samt att kapa av plåten på rören som håller ihop dom och och böjja in dom lite så går det fritt från tråget.