Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

veriz
Posts: 37
Joined: 05 Aug 2007, 18:19

Post by veriz »

Har ni monterat stoppen närmast styrväxelhuset då? alltså innanför damasken?

sen undrar jag varför ska man flytta e30:ins styrstag? de e väl samma mått på e36:ans ???

är det någon som lyckats få till justerbar rattstång när vi ändå bygger om ????
MichaelB
Posts: 22
Joined: 14 Jan 2009, 15:08
Location: Åshammar

Post by MichaelB »

När jag bytte till E36 servoväxel så använde jag följande prylar

1 st servoväxel från E36 (318)
inre & yttre styrleder från E30
ledade delen av rattstången från E30 med servo
en hög med brickor för att få rätt höjd på rattstången

flyttade över inre & ytter styrleder till nya styrväxeln

Tömde den på olja annars blir den trög som #¤"#%&
kopplade ihop oljeanslutningarna som finns på den horisontella
delen av styrväxeln med vanlig gummislang efter jag tömt den på olja

Brickorna bör monteras under rattstången så den kommer så nära tråget
som möjligt. armarna från styrväxeln ska följa länkarmarna så i dess
röresle för att minska risken för bumpsteer

De andra hålen där pump & behållare är ansluta till pluggades bara

Kör med 15*7 ET20 fälgar med 205/50-15 samt 25 mm spacer
har även excentrisk bussningar samt camber på 3,8 grader
inga problem att det ska ta i har inga extra styrstoppar i styrväxeln

Inte ett dugg tungstyrt servo kan man ju inte ha tungt & drar effekt :)
Michael Bäck

BMW 318is 4.4csl -90 Banleksak
BMW 323im 2,8 -84 BMWCUP
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

2st olika bud här om vart distanserna ~13.5mm skall sitta.

Jag satte mina under så styrväxeln kommer så högt som möjligt.

men enligt Nisse977
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... %E4xel+e30
så skall man sätta dom ovanför styrväxeln..?

Vad stämmer egentligen??
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

De borde väll va bättre å ha den så långt upp som de går.. Men tar de i tråget så e la de bara å vända på de... Eller så använd du en hög med brickor på varje sida tills de e lagom.

De hela beror nog i slutänden på vilka mororkuddar som används & hur slitna dom e...

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

jag hade m50 med e34 tråg så jag flyttade upp motorn lite för att göra plats.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Thörn wrote:jag hade m50 med e34 tråg så jag flyttade upp motorn lite för att göra plats.


För att få dit den?? Eller va du tvungen att köra med motorn högre.?

Med styrväxeln i över eller nedre läget?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nisse977 wrote:Pelko:
När vi snackade om styrutslaget på E36växeln i E30 igår så kom jag på att det faktiskt blev 3,1 varv mellan fulla utslag, men i och med att man måste ha de där stoppen så inte hjulen tar i nått, så sjönk det ned till ca 2,9 någonstans, om man har tjockare stopp blir det självklart mindre.
Det är nog därför folk hävdar olika varv (2,7-2,9) när de gjort konverteringen till E36-växel.

:D


på min m3e36 3.0 med stoppar enl. din ritning vart det ca 2.75 rattvarv.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

För att få dit den?? Eller va du tvungen att köra med motorn högre.?
Med styrväxeln i över eller nedre läget?


Motorn satt för lågt för att få in distanserna under styrväxeln så jag bytte motorkuddar bara.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.

Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Amplify wrote:har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.

Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.


Vilka däckdimentioner kör du med + et på fälgen & sänkning?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

erik@e30 wrote:
Amplify wrote:har gjort 4hjulsinställning nu på e30n med m3 3.0 styrväxel.

Var inga som helst problem att använda e36 styrleder och några stopps behövdes inte heller för min del.


Vilka däckdimentioner kör du med + et på fälgen & sänkning?


215/40/17
8,5" breda fälgar
ET minns jag inte riktigt. Kanske runt 13? :P Kanske inte helt optimalt men jag kör tyskstuk och fälgen är där jag vill ha den. Dock så har jag rätt så mkt camber å caster i fram som kanske inte alla bilar har.

Sänkning är ungefär som 60/40sänkning nu gissar jag på. (Har eftermarknadscoilovers nämligen.) Ska sänkas efter lackering och nya fronten är klar.
Kan skriva ut vilka caster/caster/toe värden jag har om någon nu blir tänd på sådant.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
LindgrenRacing
Posts: 174
Joined: 23 Aug 2006, 00:54
Location: Surahammar
Contact:

Post by LindgrenRacing »

Nu är jag klar med e36 servo på e30

Styrväxel från 318 e36
13mm distanser ovanför styrväxel mot framvagnsbalk
e36 yttre och inre styrleder bägge sidor
Pump och behållare från e30
ledade delen av rattstången från E30 med servo
samt att jag fick lov pressa en home-made hydraulslang ca 3dm lång
med raka 14mm banjo i bägge ändor

( jag har hört att de går att bocka original slang och få det att passa
men de är inte värt jobbet och krånglet.. )


7mm distanser innanför inre styrled i delrin under damasken

Kör med 17*7,5 ET38 fälgar med 215/40-17 samt 10 mm spacer
har även excentrisk bussningar samt camber på 2,0 grader


Funkar klockrent !!
Oscar Lindgren
Surahammar
0730587164

Ogges ved och porr - När DU behöver stock
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Är de någon som lyckades att sätta dit kylaren från e36 servon tillsammans med m20 motor?

De funkade inte för mig!

Så jag har en i hyllan.

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

erik@e30 wrote:Är de någon som lyckades att sätta dit kylaren från e36 servon tillsammans med m20 motor?

De funkade inte för mig!

Så jag har en i hyllan.


Antar att du menar kylarröret på servon, det går att slipa ner fästena på styrväxeln samt att kapa av plåten på rören som håller ihop dom och och böjja in dom lite så går det fritt från tråget.
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Post Reply