Page 5 of 11
Posted: 30 Oct 2008, 20:55
by Mikael c
Hur står sig det billiga vipec 44 mot det gamla autronic smc?
Är det ungefär likvärdiga sprut eller.
Posted: 30 Oct 2008, 21:21
by Bmwandreas
V44 har mer finesser. Men det är inge fel på ett gammat SMC heller..
Posted: 01 Nov 2008, 17:25
by Bmwandreas
På måndag finns de i lager för omgående leverans.
Posted: 03 Nov 2008, 14:58
by Bmwandreas
Nu finns V44 och V88 på lager
Posted: 03 Nov 2008, 17:30
by Ripper
Min beställning kommer inom kort....Hade funderingar på Nira men har skrotat dem nu, kan däremot inte bestämma om jag skall nöja mig med v44 eller om man lika gärna skall köpa de värsta hehe....
Ärtan du som är styrsystems kungen, vad missar jag med v44 som man verkligen vill ha???Är v44 lika bra eller bättre än SM2?
Posted: 03 Nov 2008, 19:21
by Bmwandreas
Du missar inget med V44 vs ett SM2. Är din bil klar snart? Jag erbjuder rabatt till någon 6 cyl bmw åkare som monterar ett V88 och jag får mappa det inom en snar framtid..
Posted: 03 Nov 2008, 20:54
by Ripper
Japp maskinen är klar och startad, så nu skall jag bara byta sprut och åka med VAG spolar istället! Tänkte även minimera alla möjliga bekymmer och åka orginal trigger, de funkade i v88 väl?
Hur snar framtid gäller de då? Hade säkert kunna komma på nån deal!
Posted: 03 Nov 2008, 21:27
by Bmwandreas
Ja man kör orig trigger med Vipec. Kan du bromsa inom 3-4 veckor?
Posted: 04 Nov 2008, 19:07
by Ripper
Lite för tajt för att jag ska våga lova, vill inte chansa.....
Men lägg undan ett V88 kommer en beställning innan veckan slut!
Posted: 20 Nov 2008, 16:44
by 327t
Skulle det gå att montera ett i en m5 e39 och få det att fungera med bilens alla orginal funktioner som mätare och skit? Vad jag förstått så får man väl plocka bort vanosen, men vad gör det
Posted: 20 Nov 2008, 20:05
by Bmwandreas
Du kan låta orig boxen sitta kvar så vanos och allt fungerar som orig. Sen bara låta vipec styra tändning/bensin.
Posted: 07 Dec 2008, 10:53
by dgyldmark
Hur fungerar det med staging i vipec v44? är det någonform av % sats mellan raderna eller ställs båda på vid ett angivet värde?
Gäller en s38, hög ohm första raden och lågohm andra.
Posted: 07 Dec 2008, 11:28
by Bmwandreas
Det är dubbla bränsletabeller. Och man bör ha samma spridare eftersom man väljer vilka spridare man använder på ett ställe för alla kanaler. Så gör man på Autronic också. Jag tycker man inte ska använda staging...
Vad är det för spridare och motor?
Posted: 07 Dec 2008, 18:57
by MRMRacing
Bmwandreas wrote:Det är dubbla bränsletabeller. Och man bör ha samma spridare eftersom man väljer vilka spridare man använder på ett ställe för alla kanaler. Så gör man på Autronic också. Jag tycker man inte ska använda staging...
Autronic använder de dyrare Peak-and-Hold drivarna som kan delas i två grupper, vilket gör att du kan använda olika spridar på första eller andra gruppen. Du kan senare helt välja hur du vill styra över till de sekundära spridarna, om du vill låta de första vara kvar eller inte. Efter som Sm4 är mycket avancerad kan du välja var varje spridare skall spruta in sitt bränsle, du kan välja att styra bränslet tidigare på de sekundära för att hinna få in bränslet i tid. Du kan t.ex. låta de primära spruta in bränslet på 301 grader (default) medans de sekundaära sprutar sitt bränsle tidiagre vilket också kan vara bra om du har dessa längre ut på insuget.
Posted: 07 Dec 2008, 20:05
by dgyldmark
Bmwandreas wrote:Det är dubbla bränsletabeller. Och man bör ha samma spridare eftersom man väljer vilka spridare man använder på ett ställe för alla kanaler. Så gör man på Autronic också. Jag tycker man inte ska använda staging...
Vad är det för spridare och motor?
S38/hx60, 6st 444cc hög ohm (E85) & 6st 1680cc lågohm (Metanol)
Anledningen till staging är insugstempen, åker utan ic detta för responsens skull. Det här året med 6 st 899cc e85 och 1st 1680cc till metanolen (din gamla spridare) vilket fungerade myket bra dock blev % mellan e85 & metanol för låg för att åka över 1.7kilo med hx55:an dvs tempen började sakta stiga mot 48 grader
Bygger nu istället som förra året men då med högre % metanol och ev 100% metanol beror på nytt sprut eller inte. E6K kan inte stänga av en spridarrad. Hade brytpunkten på nollan vilket fungerade ypperligt.
Posted: 07 Dec 2008, 20:12
by Bmwandreas
Det där med att du skulle kunna få bättre respons utan ic stämmer inte. Testa att köra den i bänk med och utan, kommer inte skilja något alls. Förutom att det blir mycket mer effekt med ic.
Jag skulle köra 6st 1680cc och E85 med ic. Kommer garanterat bli lika bra. Man ska inte krångla till enkla saker...
Posted: 07 Dec 2008, 20:14
by dgyldmark
Har du provat?