Page 5 of 22
Posted: 06 Sep 2008, 15:16
by peppe
Då får du ju inte större vevhusvent än banjons minsa mått. Det är ju lite synd på en annars rätt bra idé om du frågar mig.
Gör en 50mm slangansltuning där och sedan en silicone slang då är du ju hemma, lär se snyggt nog ut.
Mvh
Posted: 06 Sep 2008, 15:30
by Storås
peppe wrote:Då får du ju inte större vevhusvent än banjons minsa mått. Det är ju lite synd på en annars rätt bra idé om du frågar mig.
Gör en 50mm slangansltuning där och sedan en silicone slang då är du ju hemma, lär se snyggt nog ut.
Mvh
Det är ju sant, fan annars finns det ju sjukt stora AN kopplingar också
Var ut nnu och tog en bild på hur det ser ut invändigt i kåpan:
Mvh
Posted: 06 Sep 2008, 16:42
by volvo16vturbo
du har inte lust o förklara lite vad sån vevshusvent ska göra för skillnad lr hur man ska förklara. läst den ska tvätta ur etanolen ur oljan. men förstår inte hur. skulle va schyst om du förklara för en som inte riktigt fattar nu:P
Posted: 06 Sep 2008, 16:45
by peppe
En stor vevhusvent är alltid bra, då ventilerar du ut så mycket gaser som möjligt.
Mindre gaser, mindre snusk kvar i motorn slutligen.
Posted: 06 Sep 2008, 23:18
by Storås
peppe wrote:En stor vevhusvent är alltid bra, då ventilerar du ut så mycket gaser som möjligt.
Mindre gaser, mindre snusk kvar i motorn slutligen.
Snusk är ordet
Posted: 18 Sep 2008, 21:39
by Storås
Motorn är så gott som färdig, det som saknas är fuelrail (fästen), övre locket på insuget, sen skruva dit ventilkåpa, generator.. Gjorde oljereturen idag, vart en lång jäkel, vart helt OK, ska på med lite färg på den bara !
I helgen ska framvagnen bytas till den "nya" pulverlackade med powerflex bussningar, soppasystem ska påbörjas, och motorn ska ev. lyftas i..
Mvh
Posted: 25 Sep 2008, 22:49
by Storås
Lite mer kort på rovan:
Har även muttrat dit nya framvagnen med poly-bussningar och nya bromsarna
_____________________________________________________________
Mvh
Posted: 25 Sep 2008, 23:00
by micke999
så läckert bygge!!
Posted: 26 Sep 2008, 07:47
by Marco Garver
Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.
Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.
Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.
Mvh Marco
Posted: 26 Sep 2008, 13:32
by Storås
Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.
Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.
Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.
Mvh Marco
Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..
Mvh
Posted: 26 Sep 2008, 15:37
by _Johnny_
Storås wrote:Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.
Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.
Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.
Mvh Marco
Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..
Mvh
Borde väl gå att lösa med en plåt som svetsas fast en bit under hålen så att oljan kan träffa den istället ochsen rinna ner igen.. ?
Posted: 26 Sep 2008, 16:40
by Storås
_Johnny_ wrote:Storås wrote:Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.
Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.
Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.
Mvh Marco
Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..
Mvh
Borde väl gå att lösa med en plåt som svetsas fast en bit under hålen så att oljan kan träffa den istället ochsen rinna ner igen.. ?
Så ser det ju typ ut på S38 kåporna, och det funkar ju..
Mvh
Posted: 11 Oct 2008, 21:20
by Storås
Har fått lite saker gjort senaste dagarna (veckorna)
Lyfte i motor/växellåda idag.
Soppasystemet delvis klart, dvs det i skuffen och under bilen.. Lite reläkoppling o sånt kvar där bak bara..
Tack för idag, Mvh !
Posted: 11 Oct 2008, 21:24
by Moker
Ser bra ut
riktig fin finish på de mesta! soppa systemet ser billigt ut
Posted: 11 Oct 2008, 21:25
by boost_
Ser mkt bra ut even, och vi alla vet att det är Moker som ser billig ut =)
Posted: 11 Oct 2008, 21:27
by Storås
boost_ wrote: vi alla vet att det är Moker som ser billig ut =)
Menart !
Posted: 11 Oct 2008, 22:36
by jocke_e30
ser fint ut