TMR16vturbo - Hisingejunior

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Då får du ju inte större vevhusvent än banjons minsa mått. Det är ju lite synd på en annars rätt bra idé om du frågar mig.

Gör en 50mm slangansltuning där och sedan en silicone slang då är du ju hemma, lär se snyggt nog ut.

Mvh
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

peppe wrote:Då får du ju inte större vevhusvent än banjons minsa mått. Det är ju lite synd på en annars rätt bra idé om du frågar mig.

Gör en 50mm slangansltuning där och sedan en silicone slang då är du ju hemma, lär se snyggt nog ut.

Mvh


Det är ju sant, fan annars finns det ju sjukt stora AN kopplingar också :D

Var ut nnu och tog en bild på hur det ser ut invändigt i kåpan:

Image

Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
volvo16vturbo
Posts: 56
Joined: 20 May 2008, 21:59
Location: Borlänge

Post by volvo16vturbo »

du har inte lust o förklara lite vad sån vevshusvent ska göra för skillnad lr hur man ska förklara. läst den ska tvätta ur etanolen ur oljan. men förstår inte hur. skulle va schyst om du förklara för en som inte riktigt fattar nu:P
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

En stor vevhusvent är alltid bra, då ventilerar du ut så mycket gaser som möjligt.

Mindre gaser, mindre snusk kvar i motorn slutligen.
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

peppe wrote:En stor vevhusvent är alltid bra, då ventilerar du ut så mycket gaser som möjligt.

Mindre gaser, mindre snusk kvar i motorn slutligen.


Snusk är ordet :lol:
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Motorn är så gott som färdig, det som saknas är fuelrail (fästen), övre locket på insuget, sen skruva dit ventilkåpa, generator.. Gjorde oljereturen idag, vart en lång jäkel, vart helt OK, ska på med lite färg på den bara !

Image

Image




I helgen ska framvagnen bytas till den "nya" pulverlackade med powerflex bussningar, soppasystem ska påbörjas, och motorn ska ev. lyftas i..


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Lite mer kort på rovan:

Image

Image


Har även muttrat dit nya framvagnen med poly-bussningar och nya bromsarna

Image

_____________________________________________________________

Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

så läckert bygge!!
ms racing
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.

Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.

Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.

Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.

Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.

Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.

Mvh Marco


Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..

Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Storås wrote:
Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.

Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.

Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.

Mvh Marco


Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..

Mvh


Borde väl gå att lösa med en plåt som svetsas fast en bit under hålen så att oljan kan träffa den istället ochsen rinna ner igen.. ?
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

_Johnny_ wrote:
Storås wrote:
Marco Garver wrote:Jag misstänker att du kan få problem med konstruktionen på ventilationen i din kamkåpa.

Som det ser ut på bilderna är det bara en perforerad plåt som ligger under anslutningen, om så är fallet är risken stor att kamnockarna kommer slunga olja rakt ut i anslutningen. Nästa risk är att oljenivån kommer att stiga uppe i toppen under acceleration då oljan trycks bakåt & inte kan rinna ut genom bef hål.

Vill inte alls vara dryg utan delar bara med mig av liknande fenomen jag själv upplevt.

Mvh Marco


Det har du fan rätt i.. Inte alls tänkt på det ! Tur att det inte är min ventilkåpa iaf, får kanske göra på lite annorlunda sätt på min kåpa, då jag tänkte göra någon typ av vevhusvent i den också..

Mvh


Borde väl gå att lösa med en plåt som svetsas fast en bit under hålen så att oljan kan träffa den istället ochsen rinna ner igen.. ?



Så ser det ju typ ut på S38 kåporna, och det funkar ju..


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Har fått lite saker gjort senaste dagarna (veckorna) :lol:

Lyfte i motor/växellåda idag.

Image



Soppasystemet delvis klart, dvs det i skuffen och under bilen.. Lite reläkoppling o sånt kvar där bak bara..

Image

Image

Image

Tack för idag, Mvh !
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Ser bra ut :D riktig fin finish på de mesta! soppa systemet ser billigt ut :wink:
User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Ser mkt bra ut even, och vi alla vet att det är Moker som ser billig ut =)
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

boost_ wrote: vi alla vet att det är Moker som ser billig ut =)


Menart !
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

ser fint ut :)
Post Reply