Page 5 of 7
Posted: 13 Mar 2009, 21:20
by Finkel
var till PPF idag och hämtade alla clips dom fixat åt mig så till veckan ska det förhoppningsvis hända lite på karossen.
fick med mig ärtans gamla turbo från novan hem oxå. borg warner s480.
så om någon behöver en holset hx52 med 71mm in och 80mm ut så har jag en som ligger.
Posted: 13 Mar 2009, 21:32
by Finkel
såg att jag lyckats montera verdi vevstakarna åt fel håll oxå
så nu när jag ändå river för att vända dom så blir det nya ventilfjädrar från PPF.
Posted: 13 Mar 2009, 22:02
by Finkel
fyllde vatten kanalerna på ett annat b36 block med moroso engine block filler.
tanken är väl att det ska sättas ihop en ny bottendel till motorn jag har någon gång och en bil bättre lämpad till raktfram körning ska byggas. (lär väl aldrig bli så men tanken är ju god iaf)
betongfyll aldrig ett block i förådet inne i lägenheten, hälften av betongen hamnar nämnligen på golvet
tvättar du sen blocket och toppen och liknande i duschen så flyttar kärringen, tro mig jag har testat
Posted: 14 Mar 2009, 09:50
by KKR-Rille
Finkel wrote:betongfyll aldrig ett block i förådet inne i lägenheten, hälften av betongen hamnar nämnligen på golvet
tvättar du sen blocket och toppen och liknande i duschen så flyttar kärringen, tro mig jag har testat
HaHa, Bra fruntimmer is hard to find
Posted: 16 Mar 2009, 10:44
by Olli_89
en liten fråga , när man fyller blocket med betong, va har det för funktion och hur blir det med kylningen?
då ja inte vet så fråga ja i hopp om att lära sig nåt nytt
Posted: 16 Mar 2009, 13:59
by Finkel
Olli_89 wrote:en liten fråga , när man fyller blocket med betong, va har det för funktion och hur blir det med kylningen?
då ja inte vet så fråga ja i hopp om att lära sig nåt nytt
bottendelen blir stabilare. blir ju nästan som en solid klump.
jag tänkte köra oljesprut under kolvarna, stor oljekylare och endast kylning i toppen. (om det blir nått av det vill säga)
Posted: 16 Mar 2009, 17:28
by olander_91
Riktigt sjukt bygge
Ska bli roligt och se vad den lämnar ifrån sig i bänken
Lycka till med allt!
Posted: 17 Mar 2009, 20:40
by s2_i_e30
betongfyll aldrig ett block i förådet inne i lägenheten, hälften av betongen hamnar nämnligen på golvet tvättar du sen blocket och toppen och liknande i duschen så flyttar kärringen, tro mig jag har testat
haha helt klart ny idol
Posted: 25 Apr 2009, 01:39
by Finkel
Har fått tillbaka jobbet så all ledig tid jag tänkte lägga på bilen när man vart arbetslös försvann.
väntar på delar så det står lite still bara för det oxå, men lite har jag gjort iaf.
rev motorn och vände verdi stakarna åt rätt håll, så nu sitter botten ihop och väntar på toppen som ska på så fort jag får pengar över till ett ventilfjäderkitt från PPF.
har lånat ut motorstativet så jag fick riva den på pallen den stod på. lite pilligt men det gick bra.
ihopplockad
toppen som väntar på nya fjädrar
har lagt i skrotmotorn igen så jag kan bygga växellådsfäste och mäta ut kardanlängd.
förhoppningsvis kommer mina tial wastegates nästa vecka så då kan jag börja mäta vart dom och turbon ska sitta. blev två 38mm av den nya modellen med v-band.
motorn hamnar rätt långt bak
Posted: 25 Apr 2009, 02:02
by Finkel
har även plockat ihop diffen med nya lameller och stålplattor som lamellerna slirar mot.
orkade inte åka iväg och blästra medbringarna så dom får vara lite rostig
m535 -85 hus med 3,64 utväxling från 535 -91, även ingående medbringare är från 535 så jag kan köra cv knut i stället för knutkors som det är på m535 diffarna.
hade ingen färg i garaget så jag kunde måla över den gula grundfärgen men det kommer till veckan.
rev drivknutarna i molekyler och gjorde rent dom och lackade täcklocken, sen moterades dom ihop med sviktstålsdrivaxlar från PPF.
bromsarna bak blir från m5.
fick renoveringssats till bromsoken idag men han inte blästra och måla dom så det blev bara prov montering av skiva.
Posted: 14 May 2009, 22:13
by Finkel
Nu sitter motorn ihop med dom nya ventilfjädrarna från PPF med tillhörande chromolly reitainers.
sålde mina lameller till kopplingen då jag tänkte köpa en tremec låda men det finns inte pengar till det nu, så nya lameller med bmw splines har kommit hem.
har även fått hem 2st tial 38mm wastegates, hydraliskt uttrampningslager och "wiggins" kopplingar till tryckrören.
beställde oxå en aeromotive hex drive soppa pump som borde dyka upp vilken dag som helst. har tänkt driva den med ena kammen.
är nästan klar med punktning av grenröret så nu är det bara tjata på den lokala grenrörssvetsaren att han tigsvetsar ihop det åt mig.
Posted: 15 May 2009, 14:26
by MHansson
Ser bra ut ;D.. Blir du klar tills midsommar ?
eller måste du hjälpa Woxlin med 240in ?
Posted: 15 May 2009, 22:31
by Finkel
MHansson wrote:Ser bra ut ;D.. Blir du klar tills midsommar ?
eller måste du hjälpa Woxlin med 240in ?
midsommar 2015 om jag inte tar mig i kragen och lägger lite tid på bilen
har det mesta till bilen hemma nu iaf.
kenneth plockar nog ihop volvon själv den här gången, men behöver han hjälp att dricka öl i garaget så är inte jag omöjlig
Posted: 16 May 2009, 14:00
by MHansson
Finkel wrote:MHansson wrote:Ser bra ut ;D.. Blir du klar tills midsommar ?
eller måste du hjälpa Woxlin med 240in ?
midsommar 2015 om jag inte tar mig i kragen och lägger lite tid på bilen
har det mesta till bilen hemma nu iaf.
kenneth plockar nog ihop volvon själv den här gången, men behöver han hjälp att dricka öl i garaget så är inte jag omöjlig
hehee, okeeej
Du får ta dig i kragen å fixa klart bilen tills midsommar 2009 Tycker ja
Okeej, mm =) Var ju dit med ett block ja i tisdas
hehe.
mm Öldrigning å skruvning i de garaget är ju en klassiker
Posted: 06 Aug 2009, 00:37
by Finkel
Lägger in några bilder jag hittade på kameran sen semestern.
Grenrörsbyggaren hade så dåligt med tid så det slutade med att jag tigade grenröret själv.
Provade även att svetsa lite alu i form av tryckrör. Men det var så svårt så det blir nog till att lämna iväg.
Har även lämnat iväg ritningar på fäste och drivning till mekaniska soppa pumpen så bara fräs/svarv gubbens semester är slut så skulle han fixa bitarna åt mig.
Sålde mitt autronic tidigare när jag vart arbetslös men sprang på ett nytt till bra pris så nu har jag ett sprut igen. Vart autronic sm4 även denna gång.
Posted: 06 Aug 2009, 07:35
by Bonje
Brutalt bygge! Det ser riktigt bra ut
Två snabba..
1, Dina dubbla Tial44:or. Har Tial släppt en ny design på över och under del på alu husen? Lite svårt att se på bild, men det är väl inget du själv har gröpat i?
2, Får cv knuten plats i E30 bakvagnsbalken utan att modda någonting?
Posted: 06 Aug 2009, 07:43
by E30Anders
Står längre upp att det är en ny modell på tial 38mm med v-band.
Mvh/ Anders