Page 5 of 35
Posted: 26 Feb 2008, 00:22
by ippe
Någon som har en susning om vad min turbo klarar av att leverera?
Hoppas på att kunna ladda minst 1 bar och landa på kring 400 friska ?
Turbonetics T3/T4 Stage 3 wheel. 0.63 instansat i avgashuset.
Posted: 26 Feb 2008, 09:01
by ippe
någon?
Posted: 26 Feb 2008, 09:14
by moonzhine
400hk lär den klara av att leverera men den är den lika stor in som ut?
kanske lär ladda mer än 1bar isf..
Mvh
Posted: 26 Feb 2008, 11:24
by ippe
T04E .57AR
Posted: 26 Feb 2008, 20:49
by ippe
Blev en sväng i garaget med tobymontana!
Monterade koppling och förlängde kopplingsarmen tillslavcylindern och div.
Koppling på plats. M20 svänghjul orig lamell 618 platta.
Mätte ut hur mycket som behövdes förlängas
Kapade upp rätt mått
Svetsade ihop.
Monterade spakställ och div.Sedan blev det tvätt av motorrum någon timma.
Måste ha tag n metallpackningemellan block och låda innan jag kan slänga ner motorn. Någon?
Hur är det sedan med m20 starten. Bulta dit med orig bultar eller ska den justeras något för att ligga rätt mot hjulet? Tycker minnas att jag läst något sådant.
Posted: 26 Feb 2008, 21:23
by Persson-
dendär metallpackningen du surrar om är inte dyr ny på BMW, så du vet
annars ser det bra ut tycker jag!
Posted: 26 Feb 2008, 23:18
by ippe
Det tror inte jag heller, dock brukar det ta tid innan den lokala handlaren har får hem sakerna.
Tack till bmw_daniel som hörde av sig!
Posted: 27 Feb 2008, 08:43
by Chrille
Här jäklar händer det grejor.
Nu känns det verkligen att man ligger en hel del efter
Jobba på
Posted: 29 Feb 2008, 13:07
by ippe
Blev lite småpill i väntan på nya motorkuddar.
Före
Efter
Tar ju emot att smälla dit dessa. Någon som vet om det finns några utan m3?
Bultat ihop lådan och startmotor. Klar för att hängas i.
Tack till bmw daniel för packningen.
Posted: 29 Feb 2008, 23:18
by ippe
Då har man hängt i motorn.
Skönt att kunna torrbryta lite växlar igen!
Sen var det dags att dra runt motorn för att kolla så man har oljetryck.
Kopplar startmotor gör allt redo. Sen ska jag dra runt skiten med spärrskaft för att kolla så allt står rätt till...
Självklart är det något som kärvar
går lätt som det ska sen tar det emot och går riktigt trögt för att sedan lossna och gå som det ska, för att sedan kärva igen.
Bort med ventilkåpa ur med kammar, det är uteslutet.
Drog runt motorn flertalet varv innan koppling svänghjul åkte på, så något på den sidan måste det nästan vara men vad är frågan....?
Posted: 02 Mar 2008, 12:49
by ippe
Vevade runt motorn någor varv och går runt lätt som den ska
Posted: 02 Mar 2008, 13:47
by ippe
Blev lite mer skruvande igår. Jobbade upp oljetryck och olja kommer det till turbon !
Bara att snöra i kammarna igen och tima
Gjorde plats för intercoolern.
Ser helt OK ut. Fattas bara en lack på fronten.
Tänkte roa mig med att börja koppla upp lite idag..
Vilka ingångar ska man behöva plugga till insuget?
Någon som följer tråden överhuvudtaget ?
Posted: 02 Mar 2008, 17:00
by Pontus_bmw
Ser riktigt bra ut
Posted: 02 Mar 2008, 18:03
by lakris=)
Varje dag, varannan iaf
Posted: 02 Mar 2008, 18:04
by ippe
Tackar
Kopplat ihop det mesta idag. Tanken är att starta den som sugmotor och kolla så allt lirar innan det ska kopplas sprut.
Posted: 04 Mar 2008, 03:21
by TobyMontana
Bra jobbat !
Posted: 04 Mar 2008, 08:59
by ippe
Då blev den startad igår
Skönt som fan efter allt jobb med motorn.
En liten film från första uppstarten
http://www.megaupload.com/?d=ZXIFU0F0
Nu återstår det att bygga avgas, dra klart tryckrör och sprut