Page 5 of 5

Posted: 28 Nov 2009, 13:01
by Krillian
Strandholm wrote:fint. Vad för skärmkanter använde du? :]
Lust att ta en bild med kofångaren på? :)
en kompis har nåt liknande. När dom bytte skärmkanten så la dom den längre ut = breddade 1-2cm,

Posted: 28 Nov 2009, 13:30
by JimmyA
funkar det med ventilation på det röret? vill minnas att andra försökt med det? hade inte bäckis problem när han gjorde så t.ex?

Posted: 29 Nov 2009, 22:32
by bubbel
Strandholm wrote:fint. Vad för skärmkanter använde du? :]
Lust att ta en bild med kofångaren på? :)
jag använde mig av skärmkanterna från gamla framskärmarna och kapade upp sen svetsade dom kant i kant med skärmkanterna bak:) lite moddning blir det men inga större operationer tycker jag.

ska ta en bild med kofångaren på vid tillfälle lägger upp den så fort jag har en.

en bild när kanten är punktad.
Image

Posted: 29 Nov 2009, 22:36
by bubbel
JimmyA wrote:funkar det med ventilation på det röret? vill minnas att andra försökt med det? hade inte bäckis problem när han gjorde så t.ex?
vet inte faktiskt, får se sen när maskinen är igång.. om ingen avråder så klart?

Posted: 29 Nov 2009, 22:43
by markus
Inga problem att köra ventilation i röret så jag har kört så 1000 mil så i sommras. I kombination med originalet i ventilkåpan ochså såklart.

Posted: 29 Nov 2009, 23:16
by bmwpatrik
Extra uttaget i röret skulle jag avråda från, har mitt lutandes uppåt men de kommer upp massa genom de ändå när man åker, fyllde min vevhusburk på en 402m repa, sen när vi bromsa så kom de bara kondens som vanligt.
Så jag skulle avråda dig.

MVH

Posted: 30 Nov 2009, 01:03
by BMWM20
bmwpatrik wrote:Extra uttaget i röret skulle jag avråda från, har mitt lutandes uppåt men de kommer upp massa genom de ändå när man åker, fyllde min vevhusburk på en 402m repa, sen när vi bromsa så kom de bara kondens som vanligt.
Så jag skulle avråda dig.

MVH
konstigt.. jag har också kört så fast utan problem, har ni som haft problem haft det pluggat från ovan..? alltså från insugs sidan.. hur skall man isåfall annars få bra ventilation.? räcker det genom ventilkåpan..?

Posted: 30 Nov 2009, 01:17
by PegiPax
BMWM20 wrote:
bmwpatrik wrote:Extra uttaget i röret skulle jag avråda från, har mitt lutandes uppåt men de kommer upp massa genom de ändå när man åker, fyllde min vevhusburk på en 402m repa, sen när vi bromsa så kom de bara kondens som vanligt.
Så jag skulle avråda dig.

MVH
konstigt.. jag har också kört så fast utan problem, har ni som haft problem haft det pluggat från ovan..? alltså från insugs sidan.. hur skall man isåfall annars få bra ventilation.? räcker det genom ventilkåpan..?
Jag körde så på min M20 turbo både genom ventilkåpa och röret och det funkade kalas för mej med röret upplutat. Hade aldrig problem med olja o burken förutom då det rasa totalt :roll:

Posted: 30 Nov 2009, 01:36
by bmwpatrik
BMWM20 wrote:
bmwpatrik wrote:Extra uttaget i röret skulle jag avråda från, har mitt lutandes uppåt men de kommer upp massa genom de ändå när man åker, fyllde min vevhusburk på en 402m repa, sen när vi bromsa så kom de bara kondens som vanligt.
Så jag skulle avråda dig.

MVH
konstigt.. jag har också kört så fast utan problem, har ni som haft problem haft det pluggat från ovan..? alltså från insugs sidan.. hur skall man isåfall annars få bra ventilation.? räcker det genom ventilkåpan..?
Nej har inte pluggat nått de är öppet.
Kanske funkar för vissa men inte för mig alla fall.

Posted: 30 Nov 2009, 05:36
by peppe
JimmyA wrote:funkar det med ventilation på det röret? vill minnas att andra försökt med det? hade inte bäckis problem när han gjorde så t.ex?
Bästa sättet utan att göra större ingrepp, att ventilera i det där röret.

Posted: 30 Nov 2009, 11:10
by BMWM20
blåser de inte ner laddtryck i vevhuset om man inte har de pluggat.? så tänkte ja iallafall, så jag trog de direkt till burken istället och svetsa fast de upptill..

Posted: 30 Nov 2009, 13:14
by bmwpatrik
Varför skulle de blåsa ner laddtryck där?
Röret sitter inte ihop med insuget på de viset.
Som sagt de funkar kanske för vissa men jag ska då ta bort mitt, så länge bilen står still funkar de, men när man kör skvätter de upp på nått vis.

MVH

Posted: 30 Nov 2009, 14:07
by BMWM20
jaha, de tog jag förgivet att de gjorde, men har inte kollat så mycket på de så de kanske är så ändå.. tänkte bara att de kanske hade nåt med de att göra eftersom ja inte haft några problem med de..

Posted: 30 Nov 2009, 14:53
by Snekast
Kanalen där röret ansluts i insuget går i separat kanal in i toppen och hålet är precis nedanför "kamaxelutrymmet"

Oljan som spolas över kamaxeln rinner ner där också. Inget som blir under tryck.

Posted: 30 Nov 2009, 17:37
by JimmyA
om jag minns rätt så sprutlackerade bäckis ner hela sitt motorrum med olja på tullinge pga ventilation i röret. vill minnas att jag läst om en till som gjort det och nu säger en tredje att han också skjuter olja därifrån.

kanske funkar för vissa? eller kan det vara så att när man åker fort med dragdäck så händer det nåt? jag hade gärna kört så också för det ventilerar säkert bra men...

Posted: 30 Nov 2009, 18:21
by bubbel
tack för åsikterna! får skaffat ett orginal också o prova lite.