Page 5 of 23
Posted: 21 Nov 2007, 16:04
by AndersJ
Vision79 wrote:AndersJ wrote:Vision79 wrote:bilägaren var förbi Sundvalls o Co idag och tittade till hur d fortskrider, passade på att kolla aktuellt squisch mått som var 0,70 och fick även en kort lektion i hur ett glidlager fungerar, det tyckte Bengt på motorfirman att alla snacklaxar här skulle plugga på
Men berätta vad han sa om lagrena då
Nä han berättade bara grunden/principen med ett glidlager hur tex vevaxeln vilar mot lagret när motorn är avstängd hur vevaxeln lyfts av oljevågen och centrereas med varvet bla bla...det var basic "motorlära" inget extravagant
...ngt som alla borde kunna tyckte han som trimmade motorer
:)
Okaj
Inget nytt mao.
Posted: 21 Nov 2007, 17:23
by Vision79
Turbon beställd genom en kontakt jag har på andra sidan atlanten...
GT3582R-1.06 a/r med v-band option samt ported shroud
Hemma på köksbordet inom 10dgr.
Lager o packningar m.m beställd hos BMW...Biiiilligt värre..*host*
Posted: 21 Nov 2007, 17:27
by AndreasT
Vad får man ge för lager, slitdetaljer, packningar etc hos bmw till s50b32 motorn hos bmw, har inte vågat kolla ännu
?
Posted: 21 Nov 2007, 17:35
by Vision79
AndreasT wrote:Vad får man ge för lager, slitdetaljer, packningar etc hos bmw till s50b32 motorn hos bmw, har inte vågat kolla ännu
?
Ja tror d landade på en 5k ungefär...kan höra med Patte..han som håller i guldkortet
Posted: 21 Nov 2007, 18:12
by Ximon
5k är ju som fått om man jämför med de ca 20k det kostar till s38
Posted: 21 Nov 2007, 18:17
by _Kalle_
Jag har starkt för mig att det kostar runt 14-15k till en s50b30 ?
Posted: 21 Nov 2007, 18:40
by Vision79
_Kalle_ wrote:Jag har starkt för mig att det kostar runt 14-15k till en s50b30 ?
Möjligt...nu e detta en B32 iofs..men d är nog av mindre betydelse.
Det är en sotsats utan ventilstyrningar och topppackning som är köpt.
Posted: 22 Nov 2007, 08:40
by Vision79
robert wrote:Vision79 wrote:_Kalle_ wrote:Jag har starkt för mig att det kostar runt 14-15k till en s50b30 ?
Möjligt...nu e detta en B32 iofs..men d är nog av mindre betydelse.
Det är en sotsats utan ventilstyrningar och topppackning som är köpt.
men inga lager ?
+ ram & vev lager
Posted: 24 Nov 2007, 22:38
by maleckis
Vision79 wrote:Turbon beställd genom en kontakt jag har på andra sidan atlanten...
GT3582R-1.06 a/r med v-band option samt ported shroud
Hemma på köksbordet inom 10dgr.
Lager o packningar m.m beställd hos BMW...Biiiilligt värre..*host*
Did you change a turbocharger? I don't know if I understood correctly.
Does GT3582R fit without any modifications to the SPA manifold?
Posted: 25 Nov 2007, 10:34
by Vision79
maleckis wrote:Vision79 wrote:Turbon beställd genom en kontakt jag har på andra sidan atlanten...
GT3582R-1.06 a/r med v-band option samt ported shroud
Hemma på köksbordet inom 10dgr.
Lager o packningar m.m beställd hos BMW...Biiiilligt värre..*host*
Did you change a turbocharger? I don't know if I understood correctly.
Does GT3582R fit without any modifications to the SPA manifold?
i ordered it with a T3 flange so it should bolt right on place, but we have to do some type of modification to fit a 44-46mm tial wastegate...its build for a tial 38.
i also think we solved the problem with the clutch as well.
Some bonus pic of one of Swedens (maby europes) most evil E46 M3
Hood,roof,trunk,seats,doors are pure lightweight carbon fiber...titan exhaust system , ESS superchargerkit, schrick camshafts alcon bigbrakes in front and rear 6 and 4 heavy duty calipers, sellholm coilover kit with kmac "floating" camber adjustments, 40mm antilroll bar in front, custom 19" billet split wheels made to fit this car! , will be modified to leave atleast 600whp + so much more
:)
Oh i almost forgott
...the owner of the M3 also own the dusty pcs of E21 to the left of it...also a totaly sick build!...alot of fiberglas and custom rearend with alot of adjustments depending on wich type of use!
Engine?...well...Twinturbo S38 with 1200hp+ knowned as "the death" , is that good enough??
Posted: 26 Nov 2007, 11:56
by moonzhine
hallå..
läckra byggen...men måste ha missuppfattat lite ja,M3an som denna tråd handlar om är alltså inte din (vision 79)?..
utan du har sj en 535a?
bygger du s50in åt en annan då alltså..
Posted: 26 Nov 2007, 12:13
by P.Herrdahl
moonzhine wrote:hallå..
läckra byggen...men måste ha missuppfattat lite ja,M3an som denna tråd handlar om är alltså inte din (vision 79)?..
utan du har sj en 535a?
bygger du s50in åt en annan då alltså..
Han har lagt upp en tråd åt sin polare, alltså inte hans bil.
Han bygger på mycket tuffare motorer samt karosser.
Posted: 26 Nov 2007, 12:15
by Vision79
moonzhine wrote:hallå..
läckra byggen...men måste ha missuppfattat lite ja,M3an som denna tråd handlar om är alltså inte din (vision 79)?..
utan du har sj en 535a?
bygger du s50in åt en annan då alltså..
Nä jag håller på med 535:an själv..S52:an är Patrik´s han är inte så vass i munlädret o bakom tangentbordet så jag vart visst självutnämnd
Jag är väll organasitör och intresserad av "orsak o verkan" i detta bygge..hjälper till o meckar o fixar delar..men Patte är själv mastermecken och drivande i detta bygge.
Posted: 26 Nov 2007, 12:16
by Vision79
Hollizini wrote:moonzhine wrote:hallå..
läckra byggen...men måste ha missuppfattat lite ja,M3an som denna tråd handlar om är alltså inte din (vision 79)?..
utan du har sj en 535a?
bygger du s50in åt en annan då alltså..
Han har lagt upp en tråd åt sin polare, alltså inte hans bil.
Han bygger på mycket tuffare motorer samt karosser.
haha...jaaa visst är d väll så
Posted: 26 Nov 2007, 17:45
by moonzhine
hehe okej..ne klart de ska va e36
Posted: 05 Dec 2007, 15:32
by maleckis
Vision79 wrote:We also got some special equipment to deal with the vanos unit.
Do you know what V signal must be sent to Vanos to be able to deal with? What V signal is sent to Vanos by this BMW tool? Is it possible to deal with Vanos unit in S50B32 withouth this BMW tool?
Posted: 08 Dec 2007, 14:33
by Vision79
Idag åker bottendelen ihop!
bilder kommer...
har mätt upp loppen och kontrollmätt kolvar o stakar etc..allt är redo!