BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Tyvärr är det så att 'sugrören' in till turbon är 2,5" (atmosfärstryck), och tryckrören är 2"...

2" ytterdiameter ger en innerdiameter på ca 49mm, då blir alltså arean..
r*r*pi, dvs 0,0019m2.. (om vi ska vara riktigt noggranna :) )
så har vi då 2,5L dividerat med 2 (suger luft varannat varv) och gånger 6500varv/min och dividerat med 60sek för att få det per minut.
Då har vi alltså 0,135 m3/min enligt min beräkning..ok 90%VE ger då 0,122.
Detta ger alltså en lufthastighet på 0,122/0,0019 dvs 64m/s.
(därmed är min fråga besvarad, det räcker med 2" om man ska hålla sig under 90m/s)

Jag föstår om man multiplicerar med trycket för att få flödeshastigheten på sugsidan av kompressorn (som då borde vara inom rimliga gränser med 2,5"),
men om du multiplicerade hastigheten på trycksidan (2") fattar jag inget.. :roll:
På trycksidan blir väl luften bara mer kompakt (högre massaflöde) men kommer fortfarande ha samma hastighet?

Någon som har en enkel formel för kg luft per sekund för en hk ?
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Rallyfinnen wrote:..ok 90%VE ger då 0,122.

Här blev det väl konstigt för du kommer ju ha laddtryck också, så den sväljer ju mer.
p_stman
Posts: 244
Joined: 06 Aug 2007, 16:03
Location: Avesta

Post by p_stman »

Markus F wrote:
Rallyfinnen wrote:..ok 90%VE ger då 0,122.

Här blev det väl konstigt för du kommer ju ha laddtryck också, så den sväljer ju mer.


jag vill nog också hålla med där.. som sagt.. laddtryck!!

100% ve är väl när cylindern har uppnått samma tryck som atmosfären. dvs att cylindern kan inte fylla mer utan att trycksättas

som jag hajar det borde väl du kunna ha ca 150% ve beroende på laddtryck???

men jag är novis så rätta mig gärna..

mvh Peter
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Ja, kanske uttryckte mig fel, men min teori är att om man som sugmotor uppnår 90% av atmosfärstryck(VE),
så kommer man inte att uppnå mer än 90% av laddtrycket med överladdning heller,
dvs man får in 90% av vad som kunde få plats..
Låter det vettigt?
p_stman
Posts: 244
Joined: 06 Aug 2007, 16:03
Location: Avesta

Post by p_stman »

Låter det vettigt?


njaaaa...

som du skrev:
om man som sugmotor uppnår 90% av atmosfärstryck(VE),


det håller jag fullständigt med om, men:
så kommer man inte att uppnå mer än 90% av laddtrycket med överladdning heller,
dvs man får in 90% av vad som kunde få plats


inte det... få in 90% av det som kunde få plats?? anledningen till att man måste trycka in luften är ju för att den inte får plats.. det är ju därför som man får laddtryck, för att luften inte får plats, då måste den komprimeras.
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Fan, kanske alla mina hjärnceller är borta? :idea:
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Ett stort framsteg i garaget idag (känns det som iallafall)!
Tyckte jag behövde lite motivation, så jag lyfte i motorn, kopplade in soppaledningar, kylslangar och härva.
Fyllde på vatten, och det rann en jävla massa på golvet.. hade glömt en slang i bakkant på motorn.. :oops:
Men sen var det bara att koppöa in batterit och dra igång :)
Lät den gå en bra stund så den blev lite varm och kollade efter läckage efteråt, men det verkar tätt, och oljelampan slockande direkt! :shock:
Filmade lite med kameran när jag startade, får inte in den på sidan hur jag än gör, men länken borde väl funka?

Fick byta format också, men nu verkar den ok..

http://tinypic.com/player.php?v=1q4cb9&s=3
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Filmen funkade inget bra för mig, bara hackade, både ljud och bild :(
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Några tips? Funkar för mig och några till..
Tänkte testa youtube, men det går segt med bekräftelsen på mail när jag skapade konto.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag väntar ivrigt på youtube-film...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Fan vilkat krångel! :evil:
Denna kanske funkar?
http://www.youtube.com/watch?v=BT8l376W9lc

Verkar som ljudet var ännu sämre på denna..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Lite nya bilder.

Har fått hem avgasdelar(dämpare från Speedparts, rör från raka rör)
Image

Har punktat ihop främre rör:
Image

Hoppas komma lite längre med avgassystem imorgon.

IC's på g. Hålet för gamla anslutningen ska svetsas igen, och så ska dom svetsas ihop än:
Image
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Nu börjar mitt bondsnickrade 'sportauspuff' vara klart!
Dubbla 3" ska räcka väldigt långt ifall konceptet ska utvecklas, lågt mottryck skadar ju inte heller!

Downpipe med bandage + aluminiumformar :)
Image

(iden lånad från en annan dubbelturbobyggare) http://i61.photobucket.com/albums/h42/G ... e_alu1.jpg)

Utblås:
Image

Bakre system, naturligtvis lite svart färg på dom synliga delarna förutom ändrören då förståss..
Image

Hade lite tankar på att ha svarta ändrör med polerad insida.. 8)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

blir nog snyggt med slutrören
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har pysslat med lite smått o gott.
Bla lött lite i boxarna för laddtrycksstyrning, men fan vad tråkigt det är, så jag svetsade lite rör istället! 8)

Agassystemet är monterat, är personligen rätt nöjd med slutresultatet. 2x2,5" är inte för mycket och inte för klent.
Image

IC hänger där, men har inte klurat ut en bra fastsättning i nedre änden än..
Image

Har börjat lite med tryckrör från IC, men vet inte riktigt hur mycket plats det finns mellan kyl och huv..
Image

Har någon tips på vad man ska göra med rören så det ser 'original' ut??
Såg min 'konkurrent' (ta det inte på fel sätt :) ) använde någon typ av krympfärg som såg bra ut, men verkar lite krångligt att få tag på..
http://forum.lazzat.se/showthread.php?s ... e=18&pp=20
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Man får väl göra lite som Japanerna gjorde, och Kineser mm gör idag, dvs kopiera bra ideer ! :)
Jag tror det borde funka fint med folien. Kan vara att den rostfria tråden 'äter upp' folien med tiden, men det återstår att se!
En annan orsak att jag ville lägga på folien är att det inte är så skönt att smeka bandaget när man kilar upp händena för att dra fast downpipe i avgashus..


Får se hur jag löser ytan på tryckrören, ska iväg till sydligare breddgrader snart (har ju kommit snö här!), så det blir en liten paus i byggandet.
Post Reply