Page 5 of 8

Komp.forhold bl.a

Posted: 19 May 2007, 14:58
by TurboTore

Posted: 19 May 2007, 20:59
by Cordobez
Ska iaf testa och se hur de går, annars kommer man att grubbla på de i evigheter.. är de nån som vet vart man kan skicka blocket för att få de o-ringat?? finns ingen här omkring som vill ta på sig de. och vad kostar de?

Posted: 02 Jun 2007, 02:49
by mossel
peppe wrote:Drivlina till e36:an

Koppling till E36

Så här får du en schysst koppling till m50b25!
1st svänghjul från m20 (kvittar om det är 320 eller 325)
1st startmotor från m20
1st PPF 618 Tryckplatta
1st Orginal eller PPF Sinter lamell



Dette fungerer 100% sammen med M50B25 motoren og org M50B25 girkasse? Uten noe modifisering?

Posted: 05 Oct 2007, 19:51
by pelko
lenin wrote:Tycker de händer inte mycke på FAQ turbo länken. Ja e inte så erfaren så vill gärna veta lite om allt möjligt :D Måste ju finnas en massa som sitter bra information o erfarenheter.


Från att ha varit helt grön vad häller BMW turbo så kan jag tillräckligt nu för att bygga ihop en maskin - allt med hjälp utav sökfunktionen :P

Så unna dig en fredagkväll med massa kul läsning om du har läst allt i de klistrade trådarna.

mvh Mathias

Posted: 05 Oct 2007, 20:26
by pelko
lenin wrote:
pelko wrote:
lenin wrote:Tycker de händer inte mycke på FAQ turbo länken. Ja e inte så erfaren så vill gärna veta lite om allt möjligt :D Måste ju finnas en massa som sitter bra information o erfarenheter.


Från att ha varit helt grön vad häller BMW turbo så kan jag tillräckligt nu för att bygga ihop en maskin - allt med hjälp utav sökfunktionen :P

Så unna dig en fredagkväll med massa kul läsning om du har läst allt i de klistrade trådarna.

mvh Mathias


Ja jobbar freda kvällen så de e inte så lätt o ta den :P Men får väl ta en onsdakväll me en öl o mysa lite på sidan :wink: Men hade ju vatt bra o haft allt som har me turbokonveting o göra sammlat på en sida.


Det har du delvis rätt i men då det finns så mycket om BMW turbo så blir allt rörigt om det ska var i en och samma tråd - det är därför forumet finns ;)

Ha det gött på jobbet :)

mvh Mathias

Posted: 10 Oct 2007, 22:23
by FoX
jag har försökt hitta men jag hittar bara "m50 i e30 med m20 lutning"

vilka modifieringar krävs om man kör "m50 i e30 med m50 lutning"

man behöver motor och låda från en 525 e34 från -91 och nyare.. men sen då, med motorfästen osv.. passar det bra med org fästen?

Posted: 15 Oct 2007, 14:12
by Clew
Uppar lite här för jag undrar samma sak som Fox.
Jag ska köra m50b25, m20 svänghjul (finns det olika?), m20 originallamell, 618 tryckis och 328 ZF låda.
Är det nåt här som inte går ihop? Så att jag inte har samlat på mig fel delar :P
Och hur blir det med motorfästen, funkar e36ans?

Posted: 15 Oct 2007, 14:54
by 1800
Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?

Posted: 15 Oct 2007, 22:19
by FoX
jag har fått svar

Bernis wrote:
FoX wrote:tja, tänkte besvära dig med lite frågor.

Vad jag förstår så kör så kör du m50 med m50 lutning i din e30. Vad krävs för modifieringar för att det ska funka?

för du har ju m50 motor, zf-låda, och 328 kardan(hade allafall)


Det krävs inga större mods. Har kapat lite i rambenet för att grenröret skulle få plats. Motorkudden på insugssidan är ett par mm lägre oxå. Men låda och kardan är bolt-on.


jag frågade även om org insug, och han trodde det skulle bli tajt till bromservon, han hade byggt sitt "nya" insug så det passa med org bromsservo.

Posted: 10 Nov 2007, 14:29
by Mighty Leif
Ska turboladda en m20b20 motor, men jag fattar inte riktigt hur kolven ska svarvas. Vore det inte lättare att varva den helt plan ist för att göra en grop?
Image

Posted: 10 Nov 2007, 20:13
by Mighty Leif
Lyckades räkna ut det.

Förbränningsrum: 39,4 ccm
Slagvolym:331 ccm
"Kupolen" på kolv (Squish?): 5,6 ccm

Tar man bort "kupolen" blir förbränningsrummet 45 ccm. När man vet det är det lätt att räkna ut.

45+331/45= 8,3:1

Hoppas nu detta är rätt. :)

Posted: 28 Nov 2007, 18:05
by netsraK38
1800 wrote:Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?
Jepp :)

Posted: 17 Jan 2008, 17:56
by peppe
netsraK38 wrote:
1800 wrote:Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?
Jepp :)


Toe-in skulle jag vilja påstå sliter rätt hårt också. Det blir nämligen också fel, men du kan fixa justeringar på det med men då ska brickorna jobba in och ut istället för upp och ned.

Mvh.

Posted: 22 Jan 2008, 00:34
by suddis
har en m20b20 från 84 som snart ska få turbo laddning å jag undrar hur tjock kolvtoppen är på dom kolvarna så jag vet hur mycket jag kan svarva av dom.