Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

TurboTore
Posts: 137
Joined: 30 Oct 2006, 20:14
Location: Oslo / Vinstra, Norge

Komp.forhold bl.a

Post by TurboTore »

Last edited by TurboTore on 19 May 2007, 21:58, edited 1 time in total.
Normality is the death of personality

----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
Cordobez
Posts: 3
Joined: 18 Jan 2007, 17:50
Location: Stensele
Contact:

Post by Cordobez »

Ska iaf testa och se hur de går, annars kommer man att grubbla på de i evigheter.. är de nån som vet vart man kan skicka blocket för att få de o-ringat?? finns ingen här omkring som vill ta på sig de. och vad kostar de?
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

peppe wrote:Drivlina till e36:an

Koppling till E36

Så här får du en schysst koppling till m50b25!
1st svänghjul från m20 (kvittar om det är 320 eller 325)
1st startmotor från m20
1st PPF 618 Tryckplatta
1st Orginal eller PPF Sinter lamell



Dette fungerer 100% sammen med M50B25 motoren og org M50B25 girkasse? Uten noe modifisering?
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

lenin wrote:Tycker de händer inte mycke på FAQ turbo länken. Ja e inte så erfaren så vill gärna veta lite om allt möjligt :D Måste ju finnas en massa som sitter bra information o erfarenheter.


Från att ha varit helt grön vad häller BMW turbo så kan jag tillräckligt nu för att bygga ihop en maskin - allt med hjälp utav sökfunktionen :P

Så unna dig en fredagkväll med massa kul läsning om du har läst allt i de klistrade trådarna.

mvh Mathias
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

lenin wrote:
pelko wrote:
lenin wrote:Tycker de händer inte mycke på FAQ turbo länken. Ja e inte så erfaren så vill gärna veta lite om allt möjligt :D Måste ju finnas en massa som sitter bra information o erfarenheter.


Från att ha varit helt grön vad häller BMW turbo så kan jag tillräckligt nu för att bygga ihop en maskin - allt med hjälp utav sökfunktionen :P

Så unna dig en fredagkväll med massa kul läsning om du har läst allt i de klistrade trådarna.

mvh Mathias


Ja jobbar freda kvällen så de e inte så lätt o ta den :P Men får väl ta en onsdakväll me en öl o mysa lite på sidan :wink: Men hade ju vatt bra o haft allt som har me turbokonveting o göra sammlat på en sida.


Det har du delvis rätt i men då det finns så mycket om BMW turbo så blir allt rörigt om det ska var i en och samma tråd - det är därför forumet finns ;)

Ha det gött på jobbet :)

mvh Mathias
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag har försökt hitta men jag hittar bara "m50 i e30 med m20 lutning"

vilka modifieringar krävs om man kör "m50 i e30 med m50 lutning"

man behöver motor och låda från en 525 e34 från -91 och nyare.. men sen då, med motorfästen osv.. passar det bra med org fästen?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Uppar lite här för jag undrar samma sak som Fox.
Jag ska köra m50b25, m20 svänghjul (finns det olika?), m20 originallamell, 618 tryckis och 328 ZF låda.
Är det nåt här som inte går ihop? Så att jag inte har samlat på mig fel delar :P
Och hur blir det med motorfästen, funkar e36ans?
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag har fått svar

Bernis wrote:
FoX wrote:tja, tänkte besvära dig med lite frågor.

Vad jag förstår så kör så kör du m50 med m50 lutning i din e30. Vad krävs för modifieringar för att det ska funka?

för du har ju m50 motor, zf-låda, och 328 kardan(hade allafall)


Det krävs inga större mods. Har kapat lite i rambenet för att grenröret skulle få plats. Motorkudden på insugssidan är ett par mm lägre oxå. Men låda och kardan är bolt-on.


jag frågade även om org insug, och han trodde det skulle bli tajt till bromservon, han hade byggt sitt "nya" insug så det passa med org bromsservo.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Mighty Leif
Posts: 39
Joined: 08 Nov 2007, 22:30
Location: Arvika

Post by Mighty Leif »

Ska turboladda en m20b20 motor, men jag fattar inte riktigt hur kolven ska svarvas. Vore det inte lättare att varva den helt plan ist för att göra en grop?
Image
Mighty Leif
Posts: 39
Joined: 08 Nov 2007, 22:30
Location: Arvika

Post by Mighty Leif »

Lyckades räkna ut det.

Förbränningsrum: 39,4 ccm
Slagvolym:331 ccm
"Kupolen" på kolv (Squish?): 5,6 ccm

Tar man bort "kupolen" blir förbränningsrummet 45 ccm. När man vet det är det lätt att räkna ut.

45+331/45= 8,3:1

Hoppas nu detta är rätt. :)
User avatar
netsraK38
Posts: 24
Joined: 15 Nov 2007, 08:48
Location: Elverum, Norway

Post by netsraK38 »

1800 wrote:Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?
Jepp :)
-Drive hard-...you'r not leaving this life alive!
GoldPearl_e30
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

netsraK38 wrote:
1800 wrote:Är det fel camber vinkel som gör att bakdäcken blir snedslitna vid sänkning?
Jepp :)


Toe-in skulle jag vilja påstå sliter rätt hårt också. Det blir nämligen också fel, men du kan fixa justeringar på det med men då ska brickorna jobba in och ut istället för upp och ned.

Mvh.
suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

har en m20b20 från 84 som snart ska få turbo laddning å jag undrar hur tjock kolvtoppen är på dom kolvarna så jag vet hur mycket jag kan svarva av dom.
Post Reply