Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. Lackerad.
Näe remmarna ska inte vara så sladdriga, är knappt spända nu
Skruvade dit tryckrören (är ju ett par stycken), IC och tillverkade nytt fäste till soppa regulatorn.
Innerskärmar och frontplåt fick vi dit igår kväll.
Beställde två 12" Spal elfläktar, min Volvo 940/960 fläkt fick inte plats.
Vart en sväng till Sala idag innan jobbet, Micke ställde upp med skåpbil och körning
Var ett pyssel att få fast allt utan att skada delarna.
Imorgon ska jag börja montera skärmar och frontplåtar. Sedan ska skufflucka och huv på.
Skruvade dit tryckrören (är ju ett par stycken), IC och tillverkade nytt fäste till soppa regulatorn.
Innerskärmar och frontplåt fick vi dit igår kväll.
Beställde två 12" Spal elfläktar, min Volvo 940/960 fläkt fick inte plats.
Vart en sväng till Sala idag innan jobbet, Micke ställde upp med skåpbil och körning
Var ett pyssel att få fast allt utan att skada delarna.
Imorgon ska jag börja montera skärmar och frontplåtar. Sedan ska skufflucka och huv på.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. Lackerad.
Idag har vi monterat på framskärmar, baklucka och hörnen till bakskärmarna.
Vart en provtur ut ur garaget, kändes riktigt bra
Film på det.
https://www.youtube.com/watch?v=e2fi7Hc ... e=youtu.be
Ett par bilder.
Vart en provtur ut ur garaget, kändes riktigt bra
Film på det.
https://www.youtube.com/watch?v=e2fi7Hc ... e=youtu.be
Ett par bilder.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
"Bakändan" klar
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
Fram och bakruta limmades och huv mm kom på igår.
Idag mekade vi ihop grill och stötfångare.
Tillverkade även fläktkåpa till dom nya 12" Spal el-fläktarna.
Andy mekade dit sidorutor och dörrsidor på dörrarna.
Imorrn är det bakre sidorutor som ska på plats och resten av inredningen.
Matta, soffa och stolar sedan är bilen redo för PowerMeet imorrn kväll
Idag mekade vi ihop grill och stötfångare.
Tillverkade även fläktkåpa till dom nya 12" Spal el-fläktarna.
Andy mekade dit sidorutor och dörrsidor på dörrarna.
Imorrn är det bakre sidorutor som ska på plats och resten av inredningen.
Matta, soffa och stolar sedan är bilen redo för PowerMeet imorrn kväll
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
Diggar sleeper stuket på denna bilen. Snyggt jobbat!
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
PowerMeet avklarad, funkade fint att cruisa med bilen i lördags i värmen
Vart tre svängar till Västerås.
Andy fick börna lite med Chevan på Kjula rakan.
Filmsnutt från PowerMeet o börnisen
https://www.youtube.com/watch?v=93KpdVy ... e=youtu.be
Vart tre svängar till Västerås.
Andy fick börna lite med Chevan på Kjula rakan.
Filmsnutt från PowerMeet o börnisen
https://www.youtube.com/watch?v=93KpdVy ... e=youtu.be
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
Vart nya framdäck idag, bytte till 225/75 hade 185/80 innan och dom var för låga.
Har skrapat i två primärrör, blir och rikta rören under veckan.
Har skrapat i två primärrör, blir och rikta rören under veckan.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
Vart riktigt fin i den kulören. Vilken jäkla sleeper du byggt, riktigt tufft
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. 9.42@233km/h. PowerMeet.
Liten uppdate.
Var till Power HotRod Reunion i lördags, la två rejäla börnisar.
Första vart lite väl vinglig efter 100-150meter, fick släppa av helt.
Andra höll jag över 201meter
Det gillade Kjelle Power, fick priset för bästa burnout och 5papp i vinstpengar
Film på den lagom långa burnouten.
https://www.youtube.com/watch?v=0QXGIpHEPVI
Laddtrycket är justerad till 1.2bar nu
Nöjd finnpajsare
Var till Power HotRod Reunion i lördags, la två rejäla börnisar.
Första vart lite väl vinglig efter 100-150meter, fick släppa av helt.
Andra höll jag över 201meter
Det gillade Kjelle Power, fick priset för bästa burnout och 5papp i vinstpengar
Film på den lagom långa burnouten.
https://www.youtube.com/watch?v=0QXGIpHEPVI
Laddtrycket är justerad till 1.2bar nu
Nöjd finnpajsare
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
Grattis
Det var du värd efter den där börnisen
Det var du värd efter den där börnisen
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
Nu var man tillbaks till verkligheten efter nästan 6veckors semester.
Kom hem lördag morgon från en nästan 2veckors 425mila roadtrip med Chevan.
Jag och VEMS Emil kom på den briljanta idén i vintras på fyllan såklart, att jag skulle ha min 40års kalas nere i Budapest
och dessutom köra ner dit med Chevan. Jag försöker alltid hålla det jag har lovat så jag bokade flyg och hotell till ett gäng polare.
Sedan bokade Emil färjebiljetter från Trelleborg till Rostock, då var det bara och packa väska och åka.
Startade skutan söndagen den 3:e augusti och styrde mot Stockholm för att hämta upp Emil, sedan körde vi ner till Trelleborg.
Emil började sin 200mila mappning
Slaktade ifrån ett par Porsches och en Corvette c5, Corvette ägaren såg rätt sur ut efteråt
Däremot så gjorde Porsche åkarna tummen upp
Såklart att mapparen ska få ta en ölpaus dock vart det bara folköl
Kapten ska ju ha Gucci brillor på.
Konstigt nog så ville bilen hit, ville gärna stanna... Vi blev tvungna att locka den med en laddtrycksventil så vi kunde fortsätta färden till Trelleborg.
Nere i Trelleborg mekade vi dit dubbla laddtrycksventiler till WGn, och tunade upp laddtrycket till 1.6bar.
Men såklart var det pissväder i Tyskland så vi kunde inte gasa så mycket på Autobahn.
Vart ett stop i Berlin för en fika och liten burnout vid CheckPoint Charlie.
Sedan tankade vi upp skutan och styrde mot Prag.
Men pga. världens kö på Autobahn så tog vi en genväg som kändes lämplig men var en ko-stig, fastnade tur nog inte i leran.
Väl i Tjeckien så blev det en till kall till andre styrman.
Var lite trixigt och köra Chevan på dom smala gränderna i Prag.
Emil bokade in oss på ett fint hotell mitt i smeten "Iron Gate"
Äntligen kunde jag slappna av och ta en välbehövlig grogg
Blev även en liten öl :hihi:
Efter en matbit på stan var det sovdax.
Emil klarade av att mappa både motor, växellåda och sköta navigeringen via GPSen
Här på väg mot Österrike.
Cool Tatra ville vara med på bild
Österrike.
Framme i Budapest, Emils polare vart impade på bygget.
Lilla snigel vart sugen på den stora
Vi hyrde ett flygfält utanför Budapest i ett par timmar, Emil mappade en E30 med s54B32 turbo motor och en E36 med Cheva 454LSX.
Jag fick spaka bilarna, E30in var helt hysterisk
Vi bjöd på en tur i Chevan till killen som hyrde ut fältet, han vart helt lyrisk
Parkerade bilen utanför Emil och inväntade gästerna från Sverige och Finland
Skål!
Sedan det viktigaste, göra en burnout på paradgatan utanför Operan i Budapest
Nya däck beställde vi till en däckfirma i förväg
Blev ett par dagars festande till efter burnouten, blev även bjudna på King Of Europé drift party
Micke följde med i bilen på vägen hem.
Blev sedan ungefär samma väg hem igen, tog färjan över från Sassnitz i Tyskland till Trelleborg.
Bilen fungerade överförväntan, generatorn la av precis när vi kom till Budapest.
Ett kontaktstycke glappade loss o tog med sej diodbryggan, fick lämnade in generatorn på service dagen efter, blev klar på 2tim.
Kommer en ca.10min lång film och en kortare version om resan senare under veckan.
Kom hem lördag morgon från en nästan 2veckors 425mila roadtrip med Chevan.
Jag och VEMS Emil kom på den briljanta idén i vintras på fyllan såklart, att jag skulle ha min 40års kalas nere i Budapest
och dessutom köra ner dit med Chevan. Jag försöker alltid hålla det jag har lovat så jag bokade flyg och hotell till ett gäng polare.
Sedan bokade Emil färjebiljetter från Trelleborg till Rostock, då var det bara och packa väska och åka.
Startade skutan söndagen den 3:e augusti och styrde mot Stockholm för att hämta upp Emil, sedan körde vi ner till Trelleborg.
Emil började sin 200mila mappning
Slaktade ifrån ett par Porsches och en Corvette c5, Corvette ägaren såg rätt sur ut efteråt
Däremot så gjorde Porsche åkarna tummen upp
Såklart att mapparen ska få ta en ölpaus dock vart det bara folköl
Kapten ska ju ha Gucci brillor på.
Konstigt nog så ville bilen hit, ville gärna stanna... Vi blev tvungna att locka den med en laddtrycksventil så vi kunde fortsätta färden till Trelleborg.
Nere i Trelleborg mekade vi dit dubbla laddtrycksventiler till WGn, och tunade upp laddtrycket till 1.6bar.
Men såklart var det pissväder i Tyskland så vi kunde inte gasa så mycket på Autobahn.
Vart ett stop i Berlin för en fika och liten burnout vid CheckPoint Charlie.
Sedan tankade vi upp skutan och styrde mot Prag.
Men pga. världens kö på Autobahn så tog vi en genväg som kändes lämplig men var en ko-stig, fastnade tur nog inte i leran.
Väl i Tjeckien så blev det en till kall till andre styrman.
Var lite trixigt och köra Chevan på dom smala gränderna i Prag.
Emil bokade in oss på ett fint hotell mitt i smeten "Iron Gate"
Äntligen kunde jag slappna av och ta en välbehövlig grogg
Blev även en liten öl :hihi:
Efter en matbit på stan var det sovdax.
Emil klarade av att mappa både motor, växellåda och sköta navigeringen via GPSen
Här på väg mot Österrike.
Cool Tatra ville vara med på bild
Österrike.
Framme i Budapest, Emils polare vart impade på bygget.
Lilla snigel vart sugen på den stora
Vi hyrde ett flygfält utanför Budapest i ett par timmar, Emil mappade en E30 med s54B32 turbo motor och en E36 med Cheva 454LSX.
Jag fick spaka bilarna, E30in var helt hysterisk
Vi bjöd på en tur i Chevan till killen som hyrde ut fältet, han vart helt lyrisk
Parkerade bilen utanför Emil och inväntade gästerna från Sverige och Finland
Skål!
Sedan det viktigaste, göra en burnout på paradgatan utanför Operan i Budapest
Nya däck beställde vi till en däckfirma i förväg
Blev ett par dagars festande till efter burnouten, blev även bjudna på King Of Europé drift party
Micke följde med i bilen på vägen hem.
Blev sedan ungefär samma väg hem igen, tog färjan över från Sassnitz i Tyskland till Trelleborg.
Bilen fungerade överförväntan, generatorn la av precis när vi kom till Budapest.
Ett kontaktstycke glappade loss o tog med sej diodbryggan, fick lämnade in generatorn på service dagen efter, blev klar på 2tim.
Kommer en ca.10min lång film och en kortare version om resan senare under veckan.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Vilken grym semester du måste ha haft! Riktigt rolig läsning!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Helgrymt! vilken drömresa
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Film på burnouten famför Opera huset i Budapest.
https://www.youtube.com/watch?v=zYuK8bA ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zYuK8bA ... e=youtu.be
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
måste varit en hel grym roadtrip
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Hahaha klockrent!!! sådär ska det gå till, man ska använda grejerna!
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Har klippt ihop en längre film på roadtripen till Budapest.
https://www.youtube.com/watch?v=JdyqWVYJSho
https://www.youtube.com/watch?v=JdyqWVYJSho
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;