Page 40 of 80
Posted: 03 Jul 2008, 23:25
by M3JONAS
Bäckis wrote:Vi har precis lagt upp några olika storlekar av Mesa-cool.
Kommer snart Earl's oljekylare också, men jag har inte bestämt vilka storlekar vi ska köra med.
Jag såg det, måste måtta lite och se var och hur man kan få plats med en större kylare först.
Är det någon direklt skillnad mellan earl´s och mesa-cool?
Posted: 03 Jul 2008, 23:26
by Bäckis
Earl's är samma look som tex Setrab, de andra ser annorlunda ut men jag antar att båda gör jobbet om man dimensionerar rätt.
Posted: 03 Jul 2008, 23:30
by Per Eriksson
Då uppstår genast frågan, vad är rätt dimensionering?
Posted: 03 Jul 2008, 23:39
by Bäckis
När inte oljan blir för varm?
Har man termostat så kan du väl ha hur stor som helst egentligen.
:twisted:
Posted: 02 Aug 2008, 23:45
by M3JONAS
Sådärja, då är man hemkommen efter en riktig skithelg på action meet.
Lyckades iaf åka personbästa med 11,28 202km/h på en av fredagens 2 repor. Detta med en 60 fotstid på 1,81.
Idag blev det ytterligare en misslyckad repa då jag missade växlingen till 2:an.
Sen blev det regn och elände så vi packade ihop och satte oss i bilen på väg hem.
Efter att ha kommit knappt 10 mil så tänds oljetryckslampan och mätaren visar att det är taskigt tryck. Detta vid lugn lunk i ca 120blås.
Bara stänga av omedelbums.
Efter att först ha blivit bogserad 13 mil till färjan ut till ekerö så vill södertäljefolket åka till södertälje.
Bestämmer med en polare som ska möta upp på andra sidan färjan.
Kommer iland utan att polaren står där.
Det visar sig då att en annan bekant precis innan har lagt sin bil på taket precis i närheten så min chaufför fastnade där...
Iaf så har jag nu precis rivit ner tråget och oljepumpen och kan konstatera att drevet till pumpen inta satt helt 100 så drevet har glappat upp på splinsen och iom detta så har pumpan stått still medans drevet har snurrat
Hittade även massa stålbitar i tråget. Efter mycket klurande kom jag farm till att det är bitar från oljepumpskedjan som har lossnat.
Är det någon som vet om det finns någon oljepumpskedja som har kedjelås så man slipper ta bort bröstkåpan och kamkedjan bara för att byta oljepumpskedjan?
Posted: 03 Aug 2008, 07:24
by jorgen
ta mått på länkarna o åk sedan till en mc/mopded handlare. Dom borde ju ha något lås som passar
Posted: 04 Aug 2008, 14:54
by M3JONAS
Bröstkåpa är bortriven och kamkedjan är borta så nu väntar jag bara på nya delar som beställdes i morse. Borde väl komma imorrn eller på onsdag så i mitten av veckan borde bilen rulla igen.
Blev "bara" oljepump, kedja och packningar.
Lyfte på ett ramlageröverfall och lagret såg skitfint ut så jag hann slå av i tid!
Re: :twisted:
Posted: 04 Aug 2008, 15:17
by Ronnie AVR
M3JONAS wrote:Sådärja, då är man hemkommen efter en riktig skithelg på action meet.
Lyckades iaf åka personbästa med 11,28 202km/h på en av fredagens 2 repor. Detta med en 60 fotstid på 1,81.
Idag blev det ytterligare en misslyckad repa då jag missade växlingen till 2:an.
Sen blev det regn och elände så vi packade ihop och satte oss i bilen på väg hem.
Efter att ha kommit knappt 10 mil så tänds oljetryckslampan och mätaren visar att det är taskigt tryck. Detta vid lugn lunk i ca 120blås.
Bara stänga av omedelbums.
Efter att först ha blivit bogserad 13 mil till färjan ut till ekerö så vill södertäljefolket åka till södertälje.
Bestämmer med en polare som ska möta upp på andra sidan färjan.
Kommer iland utan att polaren står där.
Det visar sig då att en annan bekant precis innan har lagt sin bil på taket precis i närheten så min chaufför fastnade där...
Iaf så har jag nu precis rivit ner tråget och oljepumpen och kan konstatera att drevet till pumpen inta satt helt 100 så drevet har glappat upp på splinsen och iom detta så har pumpan stått still medans drevet har snurrat
Hittade även massa stålbitar i tråget. Efter mycket klurande kom jag farm till att det är bitar från oljepumpskedjan som har lossnat.
Är det någon som vet om det finns någon oljepumpskedja som har kedjelås så man slipper ta bort bröstkåpan och kamkedjan bara för att byta oljepumpskedjan?
Var ju rätt komiskt när tjejen frågar om du var galen som körde ner dit ifall den skulle pajja o jag sa att det e lugnt den där e nog hur driftsäker som helst. 2 mil senare satt ett rep fast i din front. Men skönt att det inte blev ny motor men en ny pump kostar nog bra den med.
Lycka till nu så e du snart ute på gatorna igen
Posted: 04 Aug 2008, 16:27
by E30Anders
Trist när det krånglar men du verkar ju ha fått bra fart i den annars.
Tror det var dig jag mötte i lördags utanför banan, när du var på väg ut från statoil så körde jag in med min vita e30?
Lycka till med reparationen!!
Mvh/ Anders
Re: :twisted:
Posted: 04 Aug 2008, 17:56
by M3JONAS
Ronnie AVR wrote:Var ju rätt komiskt när tjejen frågar om du var galen som körde ner dit ifall den skulle pajja o jag sa att det e lugnt den där e nog hur driftsäker som helst. 2 mil senare satt ett rep fast i din front. Men skönt att det inte blev ny motor men en ny pump kostar nog bra den med.
Lycka till nu så e du snart ute på gatorna igen
Det blev ju lite pinsamt när jag först hade kört om dig på sladd å sen står man med haveri en liten bit efter det
Bilen ska rulla innan helgen så det var varken så krångligt eller jättedyrt att laga. Säger jag nu innan allt är ihop
Posted: 04 Aug 2008, 17:58
by M3JONAS
E30Anders wrote:Trist när det krånglar men du verkar ju ha fått bra fart i den annars.
Tror det var dig jag mötte i lördags utanför banan, när du var på väg ut från statoil så körde jag in med min vita e30?
Lycka till med reparationen!!
Mvh/ Anders
Det kan nog stämma, har för mig att jag mötte en "m3:a" elelr iaf replika, på väg ut från macken, det borde varit du!
Tack för lyckönskningarna!
Posted: 06 Aug 2008, 22:56
by E30Anders
M3JONAS wrote:E30Anders wrote:Trist när det krånglar men du verkar ju ha fått bra fart i den annars.
Tror det var dig jag mötte i lördags utanför banan, när du var på väg ut från statoil så körde jag in med min vita e30?
Lycka till med reparationen!!
Mvh/ Anders
Det kan nog stämma, har för mig att jag mötte en "m3:a" elelr iaf replika, på väg ut från macken, det borde varit du!
Tack för lyckönskningarna!
Japp, det är en 316 "sport"
med m3 look.
Mvh/ Anders
Posted: 11 Aug 2008, 21:19
by M3JONAS
Idag bar det av till Avesta för mappning.
Ärtan började med lite soppa och tändningsjusteringar innan vi gav oss på att justera kammarna. Jag har tidigare tyckt att maskinen känts väldigt seg och att turbon har laddat sent men efter att ha justerat några grader på avgaskammen så hittade vi en bra instäälning som gjorde att vi fick snurr på turbon mycket tidigare. Hade fullt laddtryck ca 800rpm tidigare nu än tidigare.
Den skillnaden märktes även ute på gatan. Nu drar det iväg bra vid ca 3500rpm jämfört med ca 4300rpm förut.
Tyvärr så gav kopplingen upp i bänken, troligtvis pga oljeläckage från vevaxeln. Effekten är mätt vid 1,25 bars laddtryck.
Vid 1,5bar slirade kopplingen när det bröjade mosa på. Har för mig att vi då låg på ca 520hk resp 650nm på hjulen.
Som tur var fanns det delar på lager hos PPF så imorrn ska koppling och packbox på vevaxeln bytas och jag tänkte även montera dit en extra vevhusventilation.
Posted: 12 Aug 2008, 06:23
by Vision79
M3JONAS wrote:Idag bar det av till Avesta för mappning.
Ärtan började med lite soppa och tändningsjusteringar innan vi gav oss på att justera kammarna. Jag har tidigare tyckt att maskinen känts väldigt seg och att turbon har laddat sent men efter att ha justerat några grader på avgaskammen så hittade vi en bra instäälning som gjorde att vi fick snurr på turbon mycket tidigare. Hade fullt laddtryck ca 800rpm tidigare nu än tidigare.
Den skillnaden märktes även ute på gatan. Nu drar det iväg bra vid ca 3500rpm jämfört med ca 4300rpm förut.
Tyvärr så gav kopplingen upp i bänken, troligtvis pga oljeläckage från vevaxeln. Effekten är mätt vid 1,25 bars laddtryck.
Vid 1,5bar slirade kopplingen när det bröjade mosa på. Har för mig att vi då låg på ca 520hk resp 650nm på hjulen.
Som tur var fanns det delar på lager hos PPF så imorrn ska koppling och packbox på vevaxeln bytas och jag tänkte även montera dit en extra vevhusventilation.
Nu måste vi ju knäcka dig i bänken..vll inte ha nå mer stryk i sommar
Posted: 12 Aug 2008, 07:28
by M3JONAS
robert wrote:Vakul för dig
Vad hade du för koppling, och vad kommer du köra med ist?
Blir det någon ny bromsning ?
Nä det var riktigt surt att behöva avbryta mappningen/bänkningen pga ett sånt fel
Det sitter en 240mm 765 platta och 6 puckad sinter. Det ska absolut inte vara några bekymmer för det effekten och vridet som jag har i min snälla maskin.
Enligt de som kan såntdär (PPF) så måste det bero på att det kommit olja på lamellen. Så det blir en ny lamell och kolla över eventuellt oljeläckage samt att förbättra vevhusventilationen för att undvika framtida oljeläckage.
Posted: 12 Aug 2008, 07:31
by M3JONAS
Vision79 wrote:Nu måste vi ju knäcka dig i bänken..vll inte ha nå mer stryk i sommar
Ja om ni inte knäcker min effekt så får ni skämmas
Blir ju ingen effekt på baknaven när det försvinner i kopplingen...
Posted: 12 Aug 2008, 07:37
by Vision79
M3JONAS wrote:Vision79 wrote:Nu måste vi ju knäcka dig i bänken..vll inte ha nå mer stryk i sommar
Ja om ni inte knäcker min effekt så får ni skämmas
Blir ju ingen effekt på baknaven när det försvinner i kopplingen...
Ja du...Patte vill inte köra på E85 nu och ärtan är skeptisk till våran massiva tändning tidigare så vi kanske får backa lite effekt mot tidigare..:/ time will tell
nästa vecka får vi se..