Page 38 of 42
Posted: 30 Jul 2008, 22:54
by shomakie
flp wrote:jag rensa hela kabelhärvan. använde bara några av kablarna mot säkringslådan. tex till generator, startmotor, tempmätare, varvräknare osv.
MVH Micke
jag tänkte bara löda på tändningen och bränslepumpen....för nå mer ska ja väl inte behöva...för boxen får ju sitta kvar ändå...kommer ju ge felmeddelanden förmodligen men det spelar väl ingen roll då jag inte har originalkontakterna på motorn?
Posted: 31 Jul 2008, 08:35
by Chrille
Ja det är ju flera grejor. tex. oljetryck, laddningslampa, oljenivå, checkcontrol etc.. såna grejor som e roliga att ha kvar
Posted: 31 Jul 2008, 10:56
by bubbel
Ser bra ut! hoppas du reder ut dom resterande kablarna.
Posted: 31 Jul 2008, 21:50
by Chrille
Det finns nog ett hopp om att få åka lite i sommar ändå
Posted: 01 Aug 2008, 05:54
by JohanE
Du kan vara lugn om du bara fick sådär få kablar över.
I och för sig så var min M20-kontakt nästan fullkopplad och E36-kontakten hade rätt många tåtar den med. Det blev ca. tio kablar lödda mot varandra för mig.
Tyckte det var skönt med en adapter för då kan man ju ta med sig "härvan" in i bra arbetsmiljö och felsöka.
Ditt schema är jag lite intresserad av. Har du det på datorn och kan maila mig det tror du?
Posted: 01 Aug 2008, 07:35
by Chrille
Posted: 01 Aug 2008, 08:35
by Chrille
Tänkte på det här med laddtryck vs. effekt.
Min mapsensor räcker bara till 1,5 bar men misstänker att bottendelen inte gillar så mycket mer än det ändå...
Men får jag mina önskade 500hk i motorn på 1,5 bar?
Har ju 328 vev och kolvar som ligger som är tänkta att petas i om något falerar, men jag river inte motorn igen nu när den väl sitter i...
Posted: 04 Aug 2008, 22:15
by JMK Racing
vad är skilnaden på en MED vanos/utan när man bygger m50-turbo?dom mesta man ser har ju non-vanos motorer,NACKDEL/FÖRDEL??JAG BYGGER OCKSÅ MED M50 vanos så det hade ju vart kul o hört från er som är riktgt insatta..
Posted: 04 Aug 2008, 22:52
by shomakie
JohanE wrote:Du kan vara lugn om du bara fick sådär få kablar över.
I och för sig så var min M20-kontakt nästan fullkopplad och E36-kontakten hade rätt många tåtar den med. Det blev ca. tio kablar lödda mot varandra för mig.
Tyckte det var skönt med en adapter för då kan man ju ta med sig "härvan" in i bra arbetsmiljö och felsöka.
Ditt schema är jag lite intresserad av. Har du det på datorn och kan maila mig det tror du?
Jag håller på med att koppla mitt sprut med mot originalhärvan dock ingen m50 i utan m20snurran...
Vad jag fattat så är den grön/lila grova kontakten bränslepumpen och den grövsta svarta varvsignalen?
Posted: 05 Aug 2008, 08:49
by Chrille
Enligt schemat jag hittade så stämmer det ja.
Posted: 05 Aug 2008, 20:38
by shomakie
Chrille wrote:Enligt schemat jag hittade så stämmer det ja.
då får det bära eller brista =)
Posted: 07 Aug 2008, 21:04
by Chrille
SATAN!!!!!
I dag var det dags för uppstart!!!!
Kabelbrand!!! Pisschema...
När jag nu tittar på bilderna tidigare i tråden så sitter röd/vit och brun ihop vilket i mitt huvud betyder ström och jord i hop...
Rök jävlar gjorde det!
Orkade inte riva i skiten men hoppas att det bara brunnit fram till kontakten... den röd/vita kabeln verkar ha klarat sig men den bruna brann upp totalt...
Är det någon som har ett schema över hur man ska koppla som verkligen funkar... Fy fan nu står inte den där biljäveln högt i kurs!
Posted: 07 Aug 2008, 21:27
by pelko
13400kr bjudet
Lita inte på alla scheman enbart, mät upp själv också
Mvh Mathias
Posted: 07 Aug 2008, 21:31
by Chrille
Efter o tittat lite mer på schemat och gått baklänges så ser det ut som att den bruna skall i hop med M50-härvans svarta (varvsignal)
Den röd/vita från M50 härvan står som ABS-Controller och står att den skall kopplas i hop med brun i E30 härvan men det funkade ju inget vidare
Posted: 08 Aug 2008, 22:40
by roosen69
Tråkigt de ska strula så mycke för dig...väntar ju
med spänning på att få se första filmen med nya motorn
du har ju trots allt en läcker e30
Posted: 09 Aug 2008, 08:33
by Nemesis_turbo
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
följde det schemat och kopplade i min, blev toppen första gången (räckte till att starta iaf) sedan fick jag koppla varvräknar kabeln och hastighetsgivar kabeln...
Posted: 09 Aug 2008, 09:53
by Chrille
Tackar!
Efter en smärre kabelbrand i går efter felkoppling p.g.a skumt kopplingschema är den nu startad...
Härligt uppstartsdatum 080808
Vanos:en rasslar som aset men skall ju ändå låsas i högvarvsläge och blir då mycket tystare.
Tycker de flesta M50 låter mer eller mindre illa om vanosen men detta var rätt extremt... Skitsamma... Skönhetsfel...
Lite rassel o lite pling, men de gör nästan ingenting
Film så klart!!! http://www.vimeo.com/1493702