Igår blev det mycket gjort. Vill tacka Anders för all hjälp först och främst, jag hade aldrig klarat av 12-13h själv och hade absolut inte fått gjort så mycket som vi fick gjort om inte han va med
Iallfall. Såhär såg det ut i garaget när vi började. Bilen stod utan front, framvagn, motor, låda och bromsdetaljer. Motorn saknade miljarder småsaker som man annars lätt glömmer bort.
Vi började med att skruva ihop allt som har med motorn att göra. Dvs oljefilterhållare med diverse givare och slangar, remhjul, insug, vakumslangar, värmeslangar, triggerhjul m.m. Servo och generator monterar vi på plats idag. Efter att motorn var ihop så skulle vi trycka i oljestickan sist utav allt. "525 block och E34 tråg" var inga fina ord igår, när allt var ihop insåg jag att E34orna har stickan i tråget. PUNG, det fanns alltså ett igenbommat hål i blocket där stickan ska ner. När vi insåg detta var det bara att riva tråget och bråka med den satans pluggen i blocket så vi kunde montera stickan.
När motorn väl satt ihop med i stort sett allting så började vi montera framvagn. Efter ett par timmar med mycket bråk satt den på plats. Jag vet inte om ni minns min gamla balk jag köttade sönder för att få ner S50n? Den är historia som sagt, så en ny fick skaffas och " ont om tid
" gjorde så att vi inte ens lackade den efter rengöring utan bara tryckte dit den. Vårat tempo hade förstörts om vi hade fått vänta på färg som ska torka, hähä. I bakgrunden fyller Anders lådan med olja.
När både motor och bil var klara så var det bara att lyfta ner motorn från stativet, montera koppling och låda och sedan lyfta ner kalaset.
Här måste jag nämna att jag ÄLSKAR M20 från och med nu
Inget har strulat utöver pluggen till oljestickan under hela tiden jag skruvat med motorn. Allt har funkat svinfint och grädde på moset var när motorn bara gled ner utan bekymmer. Det var knappt att vi behövde röra motorn när den lyftes ner. Det är annat mot slägga i torped och kardantunnel och massa juckande hit och dit som det är med M/S50
Efter att motorn gled ner så testade vi montera alla tryckrör osv som är byggt i en annan E30 med en lite annorlunda IC placering men efter lite justerande passade sakerna helt okej. Ska göra rent alla slangar och rör samt lacka om IC'n idag, även fästa fronten med riktiga fästen istället för temporär tejp
Ikväll ska vi montera avgassystem, kylsystem, oljekylare, montera 040'n i tanken, dra lite el och sedan prova starta. Vore riiiiiiiiktigt gött om den startade inatt, vi får väl se
Tills dess kan jag bjuda på övriga bilder.
Har solfilmat alla rutor med en ljus film. Kommer helhetsbilder på det senare.
Bilen.
Mvh