Page 38 of 80

Posted: 20 May 2008, 22:10
by Henke P
M3JONAS wrote:Tack för det Henke!

ZAK: Visst ska du få en chans till revansch med nya ostar på bilen! Säg bara till!

--->>>

Det var så lite så Jonas :)

//Henke P..

Posted: 21 May 2008, 02:50
by ZAK
M3JONAS wrote:
ZAK wrote:
M3JONAS wrote:Tack för det Henke!

ZAK: Visst ska du få en chans till revansch med nya ostar på bilen! Säg bara till!


inte för att man kommer ha en chans, men det vore skoj=]

Du får ta på dig de schyssta glasögonen och hjälmen så kan du psyka mig iaf... ;)

Såg dig och din utstyrsel på plats men visste inte vem du var.


Hehe men nu vet du =]
Hjälmen och glasögonen ska följa med hela säsongen

Posted: 31 May 2008, 01:49
by M3JONAS
Nu har jag mekat igen, det har känts konstigt att kunna åka med bilen flera dagar utan att nånting går sönder så jag var tvungen att servicemeka lite ;)
Har dragits med lite tjuvläckage mellan topp och grenrör och rev ner det för att plana grenröret. Då jag gick bet på riggningen så åkte jag bort till lasse moab för att kolla om han av en händelse var på verkstan. Det reulterade i att jag precis är hemkommen därifrån med ett nyplanat grenrör!
Nu ska det bara skruvas dit imorrn så ska man testköra igen.

Posted: 31 May 2008, 06:19
by Pimplaren
Lasse är grym :)

Har du inga flera bilder på motorrummet osv?

Posted: 02 Jun 2008, 23:47
by M3JONAS
Tyvärr så märker jag ingen direkt skillnad efter att jag planade grenröret. Förutom att det inte låter lika illa längre...
Det är fortfarande straxt efter 4000rpm som motorn vaknar till liv och som laddtrycket blir rejält. Även om man inte har wg slangen inkopplad på undersidan av mebraneti wastegaten. Kanske bara är att konstatera att det är där motorn börjar trivas eller så får man väl labba lite mer med kammar och tändning. Skulle vara skönt att få till en mappning i bänk så man ser vad som händer.

Gjorde iaf lite service idag med ny olja och filter:
Image

Har även cleanat till det lite i motorrummet med nya kåpor bakom lysena:
Image
Image
Image

Förstår mig inte på bmw´s prissättning. Kåporna kostade 45:- styck inklusive moms och utan rabatt. Helt ofattbart att man kan sälja en pryl så billigt.

Posted: 03 Jun 2008, 07:51
by Krillian
M3JONAS wrote:Image

Förstår mig inte på bmw´s prissättning. Kåporna kostade 45:- styck inklusive moms och utan rabatt. Helt ofattbart att man kan sälja en pryl så billigt.


Och alla säger bmw delar är dyra? :roll:

Posted: 06 Jun 2008, 18:14
by M3JONAS
Var ute på en träff vid micro i knugens kurva idag och passade på att effektmäta bilen där.
Första repan laddade det ca 1,7-1,8 och vi fick misständningar/omappat på de varven.

Image
Laddtryck knappt 1,5bar.

Image

Turbo vs kompressorkurva.
Hade problem med misständningar på kompressorkurvan men man ser iaf att karaktären är lite annorlunda... ;)
Image

Posted: 09 Jun 2008, 07:46
by M3JONAS
Var och körde konbana och testade drifting igår på Malmby.
Körbarhet och väghållning kändes riktigt bra så länge man höll sig på lite varv så att motorn svarade direkt. Laddade bara ca 1,0 så effekten borde varit ca 400hk och det funkade chassit suveränt med. Blev riktigt sugen på att åka superstage eller bana nu för att testa att svänga mer.

Men ingen körning utan haveri... ;)
Började med ett elakt ljud från motorrummet. Visade sig att det bara var en av skruvarna som håller ihop generatorn som hade fått för sig att lossna...
Image

Sen så fick servon något konstigt ryck och spottade ur sig massa olja och upphörde att fungera. Troligtvis någon slang som var dålig. Ska tvätta rent och kolla på det ikväll.

Posted: 10 Jun 2008, 23:28
by M3JONAS
Tänkte att jag skulle koppla in laddtrycksstyrningen som jag hade liggande och var och köpte slangar och kopplingar för att få till allting snyggt. Hade dragit alla slangar och sladdar.
Skulle bara slå på tändningen. Då är skiten paj, tänds inte och den är stendöd :(
Mäter spänningen och om man inte har kontakten till boxen i så har jag 12 volt. Kopplar jag in strömmatningskontakten till greddyboxen så sjunker spänningen till 3 volt. Varför blir det så? :(

Posted: 13 Jun 2008, 22:37
by M3JONAS
Nu körs det med pysventil som laddtrycksjustering igen. Lättast så ;)
Bär dock emot litegrann att Ärtan hade rätt som sågade den totalt :) Den funkar nog bra om man väl lyckas/orkar ställa in allting. Det krångliga verkar vara om man sen vill ändra laddtrycket utöver de tre standardlägens som man har så verkar det rätt bökigt.

Var ute och fulmappade lite ikväll med hjälp av stetoskop för att höra knackningar och bredbandslambdan i bilen.
Vid ca 6500rpm är motorn extremt spikkänslig. Med ett afr på ca 11,3:1 och 1,5 bars laddtryck så måste jag ner på ca 7-8 graders förtändning för att det inte ska spika :(

Posted: 13 Jun 2008, 22:46
by Bmwandreas
E85 :P

Posted: 13 Jun 2008, 22:48
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:E85 :P


Haha, måste ha större spridare...
Men det är iofs inget bekymmer, vet folk som säljer sånt... ;)

Posted: 15 Jun 2008, 18:59
by M3JONAS
Äntligen hemma efter en rolig men tröttsam helg.
Körde EDPS på malmby i lördags och det gick sådär. Hade lite strul med vad jag tror var misständningar, efter byte av stift och mindre gnistgap så verkar det funka.
Bästa tiden blev iaf 11,76 202,85km/h. 60 fot 1,85. Fick iaf en tredjeprispokal i klassen!

Efter att himlen öppnade sig totalt avbröt körningarna på malmby så lastade jag in prylarna i bilen och åkte vidare några mil till Kjula där det var Blacksmith/mälardalen open.
Första repan ut på söndagen blev personbästa 11,40 tyvärr med okänd slutfart. 60 fot 1,75.
Reporna sedan blev:
11,38 200,7 60 fot 1,76
11,53 201,4 1,80
11,41 201,4 1,76
11,35 okänd fart 1,81
11,34 208,1 1,76

Sen i andra elimineringsrundan klantade jag till det totalt. Tokboggade i starten och fick ta omtag 3 ggr. Hade troligtvis för lite gas tillsammans med en rejäl värmning och lågt lufftryck.

Känner mig uaf extremt nöjd med att ha åkt till tävlingarna, kört tävlingarna och åkt konstanta mitten elvor och även kommit hem utan att ha behövt meka med annat än hjulbyte.

Posted: 15 Jun 2008, 19:06
by KKR-Rille
du ser, du skulle börjat med turbo för länge sen :lol: :wink:

Posted: 15 Jun 2008, 19:12
by Fear This
kul som fan att det håller för dej nu tycker jag, skruva kan man ju göra på vintern eller va säger du:)
mitt minne e ju kort men bra vettu.. vad hette den andra firman som säljer ledlagren igen? :) alltså inte snöbollen.

Posted: 15 Jun 2008, 20:22
by M3JONAS
Fear This wrote:kul som fan att det håller för dej nu tycker jag, skruva kan man ju göra på vintern eller va säger du:)
mitt minne e ju kort men bra vettu.. vad hette den andra firman som säljer ledlagren igen? :) alltså inte snöbollen.


http://www.mecmove.se/index.asp

Posted: 15 Jun 2008, 20:26
by Insanity
Grattis till 3:e platsen och äntligen en fullt fungerande bil, måste va så skönt att bara få köra nu efter allt strul du haft..

Trevligt att träffas oxå..