Page 37 of 42
Posted: 07 Jul 2008, 01:07
by RoDe
mmm ser lite konstigt ut... lite som skiljer v2.2 från v3.0 ändå.
har för mig att v2.2 måste ha 36-1 trigger, samt att det bara stöder hallgivare och endast högohmsspridare.
om du ska köra på etanol så är det lite svårt att hitta stora spridare som är högohmiga.
beroendes på vad du har tänkt att köra med, så verkar det som att det lönar sig bättre att sälja iväg detta sprut och köpa på dig v3.0 istället för att köpa tändsteg och massor annat för att löda in.
Posted: 07 Jul 2008, 08:24
by Chrille
Planen är ju som sagt att köra 36-1 trigger och EDIS 6 + coilpack.
Ska inte köra på E85 eftersom jag inte tror min wallbropump orkar med det.
Behölver jag inbyggda tänsteg om jag skall köra med EDIS-modulen? Sitter inte tändstegen i den?
Posted: 07 Jul 2008, 19:26
by shomakie
Chrille wrote:Planen är ju som sagt att köra 36-1 trigger och EDIS 6 + coilpack.
Ska inte köra på E85 eftersom jag inte tror min wallbropump orkar med det.
Behölver jag inbyggda tänsteg om jag skall köra med EDIS-modulen? Sitter inte tändstegen i den?
Har ett likadant kort...håller just nu på och löder in 3 st tändsteg...ett jäkla piss...men om du bara kan löda så ska det inte vara några problem...
Skickar med en länk som jag använder hur du ska löda in VB921:orna...
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... tm#2coil22
och sen måste du ha varvräknarsignalen också...om du inta har den så kan du gå in på:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... m#tachoout
och Kopplas till X5= output 2 enligt bilden, till vänster om uP.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... anual.htm##layout
MVH Makkan
Posted: 07 Jul 2008, 21:03
by Per Eriksson
Det är ett MS1 v2.2 men nån har väl stoppat dit en cpu med 3.0 mjukvaran på.
Spelar ingen roll egentligen då det nu är samma till alla MS1
Posted: 07 Jul 2008, 22:55
by Chrille
Om jag nu gör enligt Shomakies länkar kan jag köra orginal spolarna direkt från MS:et då med mitt orginal triggerhjul och trigger utan några extra prylar?
Löda är inga problem.
Edit: Om jag tänker lite själv denna gången så får jag det till att jag behöver 6 st VB921:or för att köra med orginal spolarna... Loosar jag inte funktioner för tex. elfläkt och launch då?
Posted: 08 Jul 2008, 06:08
by shomakie
Chrille wrote:
Edit: Om jag tänker lite själv denna gången så får jag det till att jag behöver 6 st VB921:or för att köra med orginal spolarna... Loosar jag inte funktioner för tex. elfläkt och launch då?
Om du ska köra edis så är detta dubbelspolar och du köra wastefire så då behöver du bara 3 st...om jag har fattat det rätt=) ska själv köra edis och 3 st VB921:or...
MVH
Posted: 08 Jul 2008, 21:02
by Icee
RoDe wrote:har för mig att v2.2 måste ha 36-1 trigger, samt att det bara stöder hallgivare och endast högohmsspridare.
Finns inget som säger att du måste har 36-1 trigger hjul, dock klarar gt-101an som är vanligast att använda int av någo mera än 36-1 hjul,
Finns dock andra hallgivare som funkar alldels utmärkt med bmws orginal 60-2 triggerhjul (ELEN är en, använder själv en sådan)
Går alldeles utmärkt också att köra lågohmsspridare, dock måst du ha förkopplingsmotstånd.
Posted: 08 Jul 2008, 21:18
by RoDe
Icee wrote:RoDe wrote:har för mig att v2.2 måste ha 36-1 trigger, samt att det bara stöder hallgivare och endast högohmsspridare.
Finns inget som säger att du måste har 36-1 trigger hjul, dock klarar gt-101an som är vanligast att använda int av någo mera än 36-1 hjul,
Finns dock andra hallgivare som funkar alldels utmärkt med bmws orginal 60-2 triggerhjul (ELEN är en, använder själv en sådan)
Går alldeles utmärkt också att köra lågohmsspridare, dock måst du ha förkopplingsmotstånd.
kör med ms1 v.3 med originaltriggerhjul, vr-givare, lågohmsspridare och det funkar utmärkt.
jag vet om att man kan använda förkopplingsmotstånd till lågohmsspridare.
tänkte mest att han slipper lägga ner tid o pengar ifall han skulle köpa ett v.3 istället för att hålla på o löda in tändsteg, fixa med givare, förkopplingsmotstånd och triggerhjul etc.
Posted: 08 Jul 2008, 21:32
by Icee
RoDe wrote:Icee wrote:RoDe wrote:har för mig att v2.2 måste ha 36-1 trigger, samt att det bara stöder hallgivare och endast högohmsspridare.
Finns inget som säger att du måste har 36-1 trigger hjul, dock klarar gt-101an som är vanligast att använda int av någo mera än 36-1 hjul,
Finns dock andra hallgivare som funkar alldels utmärkt med bmws orginal 60-2 triggerhjul (ELEN är en, använder själv en sådan)
Går alldeles utmärkt också att köra lågohmsspridare, dock måst du ha förkopplingsmotstånd.
kör med ms1 v.3 med originaltriggerhjul, vr-givare, lågohmsspridare och det funkar utmärkt.
jag vet om att man kan använda förkopplingsmotstånd till lågohmsspridare.
tänkte mest att han slipper lägga ner tid o pengar ifall han skulle köpa ett v.3 istället för att hålla på o löda in tändsteg, fixa med givare, förkopplingsmotstånd och triggerhjul etc.
Mja, de sitter väll ändå bara en vb921 i ms3 också?
Så han hamnar ändå på att löda.
Annars vill jag rekomendera folk som har ms2.2 och måste köra med hallgivare att köpa härifrån så slipper man att fixa nytt triggerhjul
http://www.elensrl.it/english/prod_sensori_lowcost.htm
Dom svara fint på mejl, sensorn kostar 45e + frakt.
Spec på triggern dom säljer
http://i195.photobucket.com/albums/z256 ... givare.jpg
Nu skall jag inte förstöra Chrilles fina projekttråd mera
Posted: 23 Jul 2008, 07:57
by Chrille
Update.. Det sket sig med Edis-hjulet och fästet därför kommer jag i stället köra på mina orginalspolar...
Är det någon som vill ta på sig att fixa mitt MS så jag kan köra orginalspolarna
Posted: 29 Jul 2008, 22:43
by Chrille
Tråkigt det här
Hittade ett schema men verkar inte stämma till hundra procent (gäller kontaktdonet i motorummet)
Ska fortsätta i morgon... lödde i hop typ 7 kablar sen blev jag hungrig och åkte hem...
Posted: 29 Jul 2008, 22:44
by pelko
Bort med ALL skit och dra nytt, då sover man bättre
Mvh Mathias
Posted: 30 Jul 2008, 12:23
by Chrille
Nja.. Ska i alla fall rensa bort allt onödigt.
Mitt MS är nu i väg skickat för modifering samt byggnation av separat tändbox.
i kväll blir det att forsätta löda kablar.
Posted: 30 Jul 2008, 13:03
by shomakie
Såg inte kul med kabelhärvan
själv hatar man el!
Hoppas d får ut den snart!!! håller du din snikbudget fortfarande =)
Posted: 30 Jul 2008, 22:07
by Chrille
nä el e inget skoj..
Snikbygge är det ända tills det börjar trilla ner smidda kolvar o stakar i bottendelen, så ja.. jag håller snikstylen fortfarande
Posted: 30 Jul 2008, 22:09
by Chrille
Har lött på E30 kontatken på E34 härvan nu enligt detta schemat..
Jag fick dock ett gäng kablar över
*nervös*
Från M50 härvan:
Från M20 kontaken:
Någon som vill komma med några lugnande ord
Posted: 30 Jul 2008, 22:22
by flp
jag rensa hela kabelhärvan. använde bara några av kablarna mot säkringslådan. tex till generator, startmotor, tempmätare, varvräknare osv.
MVH Micke