Page 37 of 44

Posted: 31 May 2009, 23:43
by B!ffen
Som handen i handsken :)

Posted: 01 Jun 2009, 01:41
by jeenz
ye = ) synd bara på knackningen i torpeden för att få plats med m3 spisen.. men nice du valde m20 :D

Posted: 01 Jun 2009, 22:18
by moonzhine
vart tod s50in vägen?

Posted: 02 Jun 2009, 00:15
by pelko
moonzhine wrote:vart tod s50in vägen?


Kommer glida ner i en annan E30 :)

Mvh

Posted: 03 Jun 2009, 12:42
by Vision79
Det där grenröret har Ragge gjort, Patte som hade motorn i 325:an förut som BT köpte som han fixade som sedan Wallin köpte och nu en annan "lirare" har ;)

D satt V12 kolvar och M50 stakar förut..turbon är en GT3071 om jag inte missminner

Posted: 03 Jun 2009, 15:17
by Resgard
Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?

Posted: 03 Jun 2009, 15:59
by Sandén
Resgard wrote:Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?


18x7 et 35. Mina gamla därför jag vet =)

Posted: 03 Jun 2009, 21:56
by Fernis1
Sandén wrote:
Resgard wrote:Fina fälgar de där, men va e de för dimensioner 18x8"? ET ?


18x7 et 35. Mina gamla därför jag vet =)


Det där måste vara nilles gamla fälgar? tycker jag känner igen dom, delade nämligen garaget med honom förut. :)

Posted: 03 Jun 2009, 22:11
by Sandén
Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha

Posted: 03 Jun 2009, 22:21
by pelko
Jag vill inte höra att däcket sprängts i 320km/h så det är skevt som en banan, är det inte så, så kan ni förklara vad som hänt :D

Mvh

Posted: 05 Jun 2009, 02:04
by pelko
Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv

Posted: 05 Jun 2009, 10:38
by Ludde_
pelko wrote:Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv



Håller med, det är riktigt skönt o gå ut i garaget o köra ett nattpass :)

Förra veckan var det helt perfekt, då kunde man meka i garaget med öppen dörr najs o gå in o lägga sig sen lagom till fåglarna började kvittra

Posted: 05 Jun 2009, 14:01
by Christian.N
Sandén wrote:Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha


Jag tror han köpte dom så som du fick dom?

Posted: 05 Jun 2009, 15:51
by Fernis1
Sandén wrote:Stämmer fernis! Då kanske du vet hur fan han lyckades pajja ett däck så förbannat o sen kränga 3 st åt samma rotationsrikting haha


Han köpte dom sådär, han använde dom aldrig ens.

Posted: 05 Jun 2009, 23:25
by balobas
Ludde_ wrote:
pelko wrote:Åkte till garaget vid 01 efter jobbet och håller nu på att bygga ihop 2.7 M20n. Har fått i vev och parat ihop kolvarna med stakarna.

Jävligt kul att jobba då ingen stör, alla delar finns nya/renoverade och det flyter på.

Kommer bilder i helgen :)

Mv



Håller med, det är riktigt skönt o gå ut i garaget o köra ett nattpass :)

Förra veckan var det helt perfekt, då kunde man meka i garaget med öppen dörr najs o gå in o lägga sig sen lagom till fåglarna började kvittra


o så jävla nöjd när man fick till nåt riktigt bra som man varit tveksam länge över :P

Posted: 08 Jun 2009, 01:28
by pelko
Jahopp. Då har det hänt igen. Det blir motorbyte. Denna gången blir det en S54 från en krockad M3 E46.
Image

Skämt och sido.

Det har varit en lång helg:

Torsdag natt slutade jag jobba vid 01-tiden och drog till garaget. Jag började lägga upp alla saker på en stor bänk och sedan gjorde jag rent allt så det blev operations-dugligt. Efter det började jag med att lägga ner veven och efter en timme låg den på plats. Efter att veven hittade dit så började jag para ihop kolvarna med stakarna. Det var lite pill och justerande med kolvbultarna innan jag blev nöjd. Efter ihop-parningen så monterades samtliga kolvringar. Vid 05.00 gav jag upp för natten.

Image

Image

Image

Jag åkte som sagt 05.00 från garaget, och inte hem. Jag började jobba 07.00 på fredag morgon så jag for direkt till jobbet efter nattens skruvande. Jag jobbade som en zoombie fram till 12.00 och sedan drog jag hem för att sova tre timmar. Vid 16.00 åkte jag och Anders till garaget för att fortsätta skruva ihop bottendelen.

Vi rensade min gamla motor från oljepump, oljepumps-axel, medbringare, kåpor osv. Efter detta hängde vi upp det nya blocket i stativet och började montera i kolvar/stakar, packningar, lager osv.

Vi gav upp vid 04.15 på natten. Efter tok-skruvande två nätter i rad så unnade jag mig 12h sömn.

Lördagen vart inte lika effektiv då jag bara fick monterat motorfästena...

Söndag morgon, idag, åkte jag för att möta Nisse. Vi flyttade över alla saker från den gamla toppen till den nya svetsade. Stort tack för hjälpen Nisse!

På med klackskorna sedan började skruvandet.
Image

Den svetsade toppen i bakgrunden, allt innehåll från den kompletta toppen skulle flyttas över dit.
Image

Image

Image

Image

FUCK vippor.
Image

Sedan åkte jag vidare till garaget för att montera ARP-bultarna och toppen.
Image

Image

Oljereturen i det nya tråget.
Image

Anledning till att det blev ett nytt block. Ni ser sprickan från det gamla i det inringade området.
Image

Men iallafall. Ikväll blev motorn helt klar med alla packningar, turbo, grenrör, kamrem, insug osv. Det saknas slang till returen, generator/servo och andra småsaker. Sedan lyfter jag ner skiten.
Image

Image

Det tar tid att skruva motor även om det inte är så mycket jobb. Gäller att vara noga men samtidigt är det svinkul.

Uppstart måste ske nästa helg om jag ska hinna köra den 21'a Juni.

Mvh

Posted: 08 Jun 2009, 08:13
by Avvah
Ser helvetes bra ut det där pelkan!