Raceaddic wrote:det kan inte stämma jag flödade org vid 28" till 274Cb vid 11mm..en org volvo 16v flödar ju 268cb vid 11mm
på b36an är de kanalarean som tar stopp och inte ventilfönstret
Var det nån special volvotopp då som flödar så bra?
Har inga värden på originaltopparna, men väl en portad 16V volvo, motorn den satt på släppte runt 700 hk.
mätt vid 28", 250CFM vid 10mm, 261CFM vid 12mm
åter till ämnet, original 3.6L verkar ha en ungefärlig area på 1230 mm^2, någon som vet arean i 3.8L toppen?
Raceaddict: Flöden kan ju variera lite mellan olika flödesbänkar, men att få 268 cfm ur en standard 16v volvotopp?!
Det känns som du blandat ihop någon siffra
Vad baserar du ditt antagende om att kanalarean ska vara det som hindrar i 3,6-toppen?
Är inte arean lika på 3,6 och 3,8 förresten? I så fall borde ju 3,8 vara helt uppåt väggarna för trång för att vara hälsosamt?!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är äntligen toppen "klar". Återstår lite finputsning.
Vi fick återigen möjligheten att flöda toppen hos Jens G igår,
och nu släpper den 306 cfm vid 11mm lyft och 321 cfm vid 12mm lyft! Kanalerna är gjorda efter värden som är beräknade i PipeMax.
Kanalarea 1660 mm^2
Efter beräkningar i PipeMax bör motorn lämmna ca 485 hk som sugmotor!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser mycket fint ut de där, vem har gjort toppjobbet? ..
Men tror inte den skulle lämna så mycket som sugmotor ändå, dock kanske toppen har flöde till de ..
wuffee wrote:Ser mycket fint ut de där, vem har gjort toppjobbet? .. Men tror inte den skulle lämna så mycket som sugmotor ändå, dock kanske toppen har flöde till de ..
Mvh Uffe
Det är jag själv som gjort det, så tack!
Jasså? Vad gundar du dina teorier på?
Jag vet ej hur mkt du använt program som t.ex. PipeMax,
men med den mängd data vi matat in brukar man ligga ganska nära den effekt som senare bromsats ut i verkligheten.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Fido85 wrote:Jag kan lova att den inte ger 485hk (för din putsning?). Tänker du använda orginal kammar?
1. Lär dig stava, och träna upp din meningsbyggnad så man slipper tolka det du skriver för att förstå.
2. Läs igenom bakgrundsinformationen innan du uttalar dig. Det är lätt att uppfatta dig som obegåvad när du gör liknande uttalanden.
3. Det skulle vara ett sant nöje om du kan utveckla dina teorier lite, gärna med exempel från både teori och praktik. Finns det något bakom det du säger skall jag med glädje visa vad som står bakom mina antaganden, och slutsatser.
4. Att lova något man inte kan hålla - det ska man hålla sig ifrån!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ja, har du gjort jobbet så ta åt dig .. jag grundar mina teorier på "erfarenhet" om man nu kan kalla min korta period här i livet för de...
Men de gällde en sugmotor m50 som enligt han som gjorde toppen så skulle motorn ge 280hk vid 9000rpm..
Men si de gjorde den inte, i vårat fall så hade den för stora kanaler så vi fick ingen gashastiget, blev bättre kurva med standard topp ..
Men har man rätt komp, rätt kammar ja rätt fan allt så kan du säkert närma dig/nå dina 485hk..
Vid vilket varv skulle du ha 485hk? rätt många varv?
Jag menar inte att klanka ner, verkligen inte, men lite "frågande" måste man få vara