Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

S38B35Turbo
Posts: 66
Joined: 19 Jan 2007, 19:04
Location: Finland

Post by S38B35Turbo »

Raceaddic wrote:
S38B35Turbo wrote:Skulle minnas att en standard flödar under 260cfm vidoch 11mm lyft.


det kan inte stämma jag flödade org vid 28" till 274Cb vid 11mm..en org volvo 16v flödar ju 268cb vid 11mm

på b36an är de kanalarean som tar stopp och inte ventilfönstret :D

En org b38 topp med r-säten flödade 272cfm vid 28" och 12mm lyft.
(testade i en superflow bänk)
Skall leta fram pappren imårron.
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

Raceaddic wrote:det kan inte stämma jag flödade org vid 28" till 274Cb vid 11mm..en org volvo 16v flödar ju 268cb vid 11mm

på b36an är de kanalarean som tar stopp och inte ventilfönstret :D


Var det nån special volvotopp då som flödar så bra?
Har inga värden på originaltopparna, men väl en portad 16V volvo, motorn den satt på släppte runt 700 hk.
mätt vid 28", 250CFM vid 10mm, 261CFM vid 12mm

åter till ämnet, original 3.6L verkar ha en ungefärlig area på 1230 mm^2, någon som vet arean i 3.8L toppen?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Raceaddict: Flöden kan ju variera lite mellan olika flödesbänkar, men att få 268 cfm ur en standard 16v volvotopp?!
Det känns som du blandat ihop någon siffra :?

Vad baserar du ditt antagende om att kanalarean ska vara det som hindrar i 3,6-toppen?
Är inte arean lika på 3,6 och 3,8 förresten? I så fall borde ju 3,8 vara helt uppåt väggarna för trång för att vara hälsosamt?!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Har för mig det är en aning större kanaler på 3.8 samt att det sitter oringar istället för packning mellan topp och spjällhus, lika som på s50.. :?:
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Spännande. Vilket resultat fick ni på den portade?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Danne_K
Posts: 120
Joined: 20 Jan 2008, 13:15
Location: Strömsnäsbruk

Post by Danne_K »

Otroligt häftigt o välbyggt bygge.

Kommer att följa den här tråden flitigt.

Kommer du att köra med torrsump?
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

jag kan svara åt simon, då han är på semester för tillfället, händer lite i garaget då :D
han kommer köra med torrsump, pump från barnes
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Danne_K wrote:Otroligt häftigt o välbyggt bygge.

Kommer att följa den här tråden flitigt.

Kommer du att köra med torrsump?


Som Emil säger kommer det bli torrsump.
Pumpen är på gång, så arbetet med drivning, tråg m.m. bör påbörjas om nån vecka.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Nu är äntligen toppen "klar". Återstår lite finputsning.

Vi fick återigen möjligheten att flöda toppen hos Jens G igår,
och nu släpper den 306 cfm vid 11mm lyft och 321 cfm vid 12mm lyft!
Kanalerna är gjorda efter värden som är beräknade i PipeMax.

Kanalarea 1660 mm^2 :twisted:

Efter beräkningar i PipeMax bör motorn lämmna ca 485 hk som sugmotor!

Image

Image

Image
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ser mycket fint ut de där, vem har gjort toppjobbet? :)..
Men tror inte den skulle lämna så mycket som sugmotor ändå, dock kanske toppen har flöde till de ;)..

Mvh
Uffe
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

wuffee wrote:Ser mycket fint ut de där, vem har gjort toppjobbet? :)..
Men tror inte den skulle lämna så mycket som sugmotor ändå, dock kanske toppen har flöde till de ;)..

Mvh
Uffe


Det är jag själv som gjort det, så tack!

Jasså? Vad gundar du dina teorier på?
Jag vet ej hur mkt du använt program som t.ex. PipeMax,
men med den mängd data vi matat in brukar man ligga ganska nära den effekt som senare bromsats ut i verkligheten.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

kan lova den inte ger 285hk för din putsning och tänker du orignal kammar också?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Fido85 wrote:Jag kan lova att den inte ger 485hk (för din putsning?). Tänker du använda orginal kammar?


1. Lär dig stava, och träna upp din meningsbyggnad så man slipper tolka det du skriver för att förstå.

2. Läs igenom bakgrundsinformationen innan du uttalar dig. Det är lätt att uppfatta dig som obegåvad när du gör liknande uttalanden.

3. Det skulle vara ett sant nöje om du kan utveckla dina teorier lite, gärna med exempel från både teori och praktik. Finns det något bakom det du säger skall jag med glädje visa vad som står bakom mina antaganden, och slutsatser.

4. Att lova något man inte kan hålla - det ska man hålla sig ifrån!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

ja, har du gjort jobbet så ta åt dig :).. jag grundar mina teorier på "erfarenhet" om man nu kan kalla min korta period här i livet för de...
Men de gällde en sugmotor m50 som enligt han som gjorde toppen så skulle motorn ge 280hk vid 9000rpm..
Men si de gjorde den inte, i vårat fall så hade den för stora kanaler så vi fick ingen gashastiget, blev bättre kurva med standard topp :roll: ..

Men har man rätt komp, rätt kammar ja rätt fan allt så kan du säkert närma dig/nå dina 485hk.. :)
Vid vilket varv skulle du ha 485hk? rätt många varv? :)

Jag menar inte att klanka ner, verkligen inte, men lite "frågande" måste man få vara ;)

Mvh
Uffe
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

det är beräknat på maxeffekt runt 7700 rpm, och insug byggs med avstämning för de varvtalen

jag kommer inte bli chockad om den släpper mellan 900-1000hk på 1 bar.
Post Reply