Page 36 of 80
Posted: 30 Apr 2008, 07:11
by M3JONAS
Nisse Järnet wrote:En slang bort och sen t-kors
Så långt är jag med men måste man ta båda anslutningarna från kompressorhuset?
Posted: 30 Apr 2008, 08:14
by Bmwandreas
Yes
Posted: 30 Apr 2008, 09:06
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Yes
Ok, bara att borra och gänga mao eller går det lika bra med t eller y koppling?
Posted: 30 Apr 2008, 11:53
by Bonje
Det blir ju samma luft oavsett hur du gör... Så "givetvis" kör du T-kors.
Posted: 07 May 2008, 23:04
by M3JONAS
Nu känns det som om det börjar närma sig.
Kopplade ihop soppasystemet idag som består av en walbropump i tanken som matar en catchtank med soppa. Från den tanken skickar sen två externa walbropumpar vidare soppan genom ett nbm soppafilter.
Det som är kvar att göra innan provstart är att hälla i olja samt bygga om termostaten så att det går att få dit en slang mellan termostaten och kylaren.
Posted: 07 May 2008, 23:21
by Nisse Järnet
Härligt!!
Kopierar nog din lösning på soppasystemet till nästa år, känns som en bra och relativt billig lösning
Hoppas du får ut den snart, detta är ju spännande
Posted: 08 May 2008, 20:47
by M3JONAS
Nu har jag startat maskinen med turbon på plats. Tyvärr så är inte kylsystemet klart så det blev ingen längre varmkörning. Känns lite knasigt när laddtrycksmätaren inte ger utslag fast man ruppar till på gasen...
Tyvärr så märkte jag att jag måste göra om oljereturen
När jag hade fyllt på olja så lossade jag slangen mellan turbon och tråget, då rinner det ut massa olja, mao så ligger då redan slangen en bit under oljenivån, det kan väl inte vara bra!?
Vilken Biltemapump är det som rekomenderas till oljereturen? Finns det någon som funkar att köra kontinuerligt?
Posted: 09 May 2008, 08:22
by ippe
Så länge du har lutning och hyffsat stor dimension på returen så ska det inte vara några problem. Om inte annat så märker du väl om den inte får bort oljan som den ska.
Min retur går en bit under nivån den med och inga problem där.
Posted: 09 May 2008, 11:38
by Nisse Järnet
Så länge själva utloppet på turbon kommer över nivån bör det väl gå bra? Om man har hyffsat grov retur då såklart
Sen sjunker ju även nivån lite när man kör?
Posted: 09 May 2008, 11:39
by Nisse Järnet
Så länge själva utloppet på turbon kommer över nivån bör det väl gå bra? Om man har hyffsat grov retur då såklart
Sen sjunker ju även nivån lite när man kör?
Posted: 11 May 2008, 22:39
by M3JONAS
Hur märker man om oljan inte hinner evakueras?
Posted: 11 May 2008, 22:51
by M3JONAS
Var ute hos RörOhlson i lördags och byggde en termostat speziale för att få det att passa mot kylaren, nytt rör pålött. Tack för det Håkan!
Ett stort tack ska även Per Stacke ha för snabb leverans av bromsbelägg så att man kunde få provköra. Blev inga värstingbelägg men de ska hålla att rulla på ett tag iaf.
Å nu kommer bildbeviset...
Bilen har varit ute och rullat ca 15mil idag
Det blev en tur till södertälje.
Körde till att börja med på samma kompensation på tryck som när det satt kompressor på maskinen. Då var det ca 130% tillägg på 1,0bars övertryck.
Då gick bilen som ett lass skit såfort man gasade, afr låg på ca 10:1. Efter nedjustering där så blev det helt annat klipp i maskin.
Känns dock som om det behövs en hel del justering, nu börjar det ladda på rejält vid ca 4000rpm, borde väl ladda tidigare hade jag hoppats på. Laddade iofs bara 0,75 till att börja med.
På väg hem testade jag att skruva lite på mottrycket till wastegaten. Blev lite mycket så ena tryckröret hoppade av vid 1,6bars tryck. Så får det ju inte fortsätta, hoppas att det bara var jag som inte hade dragit klämman riktigt.
Posted: 12 May 2008, 07:45
by Ola t
kul att det funkar jonas!
Kommer du ner till helgen då??
Då har du en bit att köra så du kan mappa lite
Posted: 12 May 2008, 07:46
by Vision79
Håkan kan väll inte svetsa...
Posted: 12 May 2008, 09:18
by M3JONAS
Vision79 wrote:Håkan kan väll inte svetsa...
Nä han lödde bara...
Han vet helt klart hur en svets ska hanteras, riktigt fin chrome-molly båge som han hade byggt i sin bil.
Posted: 12 May 2008, 09:19
by M3JONAS
Ola t wrote:kul att det funkar jonas!
Kommer du ner till helgen då??
Då har du en bit att köra så du kan mappa lite
Jag siktar på det, vet inte om man är så modig att man vågar köra hela vägen. Det är mycket som kan hända på en så lång sträcka...
Posted: 12 May 2008, 10:02
by Micke
M3JONAS wrote:På väg hem testade jag att skruva lite på mottrycket till wastegaten. Blev lite mycket så ena tryckröret hoppade av vid 1,6bars tryck. Så får det ju inte fortsätta, hoppas att det bara var jag som inte hade dragit klämman riktigt.
Kul att den rullar
Jag byggde en mekanisk låsning på ett av mina tryckrör för att förhindra just detta, inge kul om man skjuter loss dom hela tiden...Bara som tips ifall problemet kvarstår