Page 35 of 80
Posted: 19 Apr 2008, 22:41
by M3JONAS
Grenröret är iväglämnat för ytbehandling nu och det får jag förhoppningsvis i veckan som kommer.
Sen börjar det roliga jobbet att skruva dit prylar.
Fick tillbaks tryckrör, vattenrör och kylarplåt idag från pulverlack.
Blev en färg med struktur i vilket jag tycker blev kanon. Ser rätt originallikt ut.
Imorrn ska jag försöka få tummen ur och ta ner lådan för att byta lamell och packbox i växellådan då den läcker som ett såll.
Posted: 20 Apr 2008, 15:34
by Nisse977
Det går inte att länka bilder som man lagt ut på rejsa.nu
Ska gå in där och läsa istället nu
Posted: 20 Apr 2008, 18:06
by M3JONAS
Nu är lådan nere och tappen/locket vid ingående axeln är borta.
Har läckt som en tok så nu ska det bytas packbox.
Tyvärr så hann jag inte med att se hur allt satt när jag tog isär prylarna. Det ramlade liksom ut prylar
Någon som vet hur denna lilla brickan ska sitat och vad den har för uppgift? Även intresserad av hur spåren och hålet ska vara å varför?
Ska nog även ta och sätta en slang på avluftningen till lådan så att den inte kan drälla ut olja där lika enkelt. Någon som har tips på var man kan få tag på genomskinlig 12mm slang?
Posted: 21 Apr 2008, 22:35
by M3JONAS
Nu börjar det bli lite kul igen. Äntligen har man kommit till det stadiet att man kan skruva dit prylar på bilen och förhoppningsvis ska man inte behöva ta bort dem på ett bra tag.
Fläktar och vattenkylare på plats:
Intercooler, dumpventil och lite frontplåt på plats:
Posted: 22 Apr 2008, 01:28
by JimmyA
varför monterade du fläktarna framför kylaren? plats bakom borde väl inte va problem?
blir kanske snyggare som du gjort iofs
Posted: 22 Apr 2008, 07:56
by M3JONAS
Från början hade jag ic´n och kylaren innanför frontplåten eller vad man ska kalla den. Därav placeringen på fläkten. Sen har det bara blivit så att jag har fortsatt att ha dem där...
Posted: 27 Apr 2008, 20:33
by M3JONAS
Lådan sitter på plats igen med hjälp av Rikard/isåkare. Monterade en 6 puckad sinterlamell tillsammans med sachs 765 tryckplatta, borde räcka till och bli över.
Hovleverantören Hiflex fick ställa upp med genomskinlig slang till avluftningen på lådan. Det blev även svart halvmjuk legrisslang till dumpventil, soppatrycksregulator, mapsensor mm
Spjällen sitter på plats och jag hängde dit plenumet tillfälligt tillsammans med tryckröret för att jag ville se hur det kommer att se ut:
Irriterar mig på den fula fastsättnignen av fläktarna
Hur kan man få dit dem på ett snyggt sätt?
Är det någon som har koll på var servobehållaren sitter original? det var ju så längesedan jag åkte original så jag har glömt bort det
Posted: 27 Apr 2008, 20:41
by pelko
En lösning jag såg igår var att sätta en stripes genom kylaren, den smiter igenom kanalerna gött. Sedan tar du huvudet (låsningen) från en annan stripes och sätter på andra sidan kylaren. Diskret och smidigt.
Servobehållaren sitter la fast i fjäderbenet.
Mvh Mathias
Posted: 27 Apr 2008, 20:49
by M3JONAS
Jag har gjort så med buntband men det som ser fult ut är de mellanlägg som sitter mellan låsningen av buntbandet och kylaren. Känns som om det skulle kunna nöta rätt bra i kylaren om man inte har nånting emot den?!
Posted: 27 Apr 2008, 20:57
by Per Eriksson
Är det inte aluteh som har pinnar o clips för att monta fläktar?
Posted: 27 Apr 2008, 23:08
by JimmyA
rod n´race i globen har clips till montering av fläkt. kostar 60kr
Posted: 28 Apr 2008, 23:46
by M3JONAS
Det är läskigt med turbo
Första turbo-orsakade haveriet är nu ett faktum...
Man kan sammanfatta det genom att säga att det gör ont när turbo och grenrör ramlar ner på läppen när man ligger under bilen och mekar...
Funderar på lilla slanganslutningen som sitter på kompressorhuset, ska man dra slangen till wastegaten därifrån eller är det bättre eller sämre att ta den från insuget?
Borde ladda lite mindre om man tar den från kompressorhuset men spelar det någon roll?
Posted: 29 Apr 2008, 07:56
by Bmwandreas
Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...
Posted: 29 Apr 2008, 09:13
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...
Tack, då gör jag så!
Posted: 29 Apr 2008, 10:21
by 525mannen
Idag är man sjuk och hemma från jobbet så man har ägnat sig åt att läsa igenom hela din tråd
Helt sjukt vilken otur du haft med bilen, vore rakt kul o se en lista på allt som jävlats eller pajat under kompressortiden
Bra att du nu bygger turbo iaf, installationen ser riktigt bra ut måste jag säga. Blev snyggt o diskret med pulverlackeringen med!
Mvh
Cristofer
Posted: 29 Apr 2008, 17:32
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Du ska ta från kompresshuset! Då får man mycket stabilare laddtryck...
Om man kör med dubbla slangar, dvs en på ovansidan av wg´n som man pyser på. Drar man en extra anslutning till kompressorhuset då eller hur löser man det bäst?
Posted: 30 Apr 2008, 00:46
by Nisse Järnet
En slang bort och sen t-kors