Page 34 of 42
Posted: 07 May 2008, 07:51
by Chrille
I går gav jag och Viktor (Hanixz här på PPF) oss på att göra ett nytt försök.
Vi hade nu 2st E28 kuddar och samma fästen som tidigare.. alltså E36 325.
Började att sätta ner motorn rak på insugssidan och sedan började sänka...
Vi tittade på tråget och när det var rakt så var vi nöjda.. men va i helvete... det är fortfarande 5cm kvar ner till avgassidans E28 kudde...
Sänker man mer blir lutet mer än M50 och grenröret har tagit i bilen för länge sen.. = va fan nu då... det ska ju funka med denna setupen på kuddar och fästen...
När vi precis skulle ge upp och skita i det hela kläcker Viktor idén om att testa med ett M20 fäste i stället..
Sagt och gjord ur med spisen igen och på med M20 fäste... Nu jävlar...
Grenröret går fritt och lutet är faktiskt ganska bra..
Någonstans mellan M50 och M20 men mycket mer åt M50 hållet.. det är inte mycket felvinkel på tråget.
Jag tycker dock tyvärr att motorn är lite svängd åt vänster (sett framifrån) vilket får mig att lura lite på det som oddis bild visar.
Detta är dock inget jag kan avgöra till 100% än eftersom lådan inte är på än.. Tycker också att motorn sitter ganska högt, kommer det går att få igen huven över Vanos-puckeln?
Setupen nu är:
Avgassisdan: E28 535 kudde med M20 fäste
Insugssidan: E28 535 kudde med E36 fäste
Vad tror ni?
Tråget är inte så snett som det ser ut...
Posted: 07 May 2008, 09:34
by pelko
Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Posted: 07 May 2008, 12:54
by oddis
Har akkurat snakket med to "M50 E30" kompisar, och dom hadde eksakt samma problem (!). Dom hadde fel motorfastearmar, noe du også har ut ifra din bild..
Byt til den andra typen som avbildat.
I varsta fall koster dom 250-300kr stk. från BMW.
Det SKA ju funka...
Posted: 07 May 2008, 15:48
by wuffee
pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..
Mvh
Uffe
Posted: 07 May 2008, 16:44
by pelko
wuffee wrote:pelko wrote:Jag förstår inte varför det inte passar med E36 fästen och E28 kuddarna
Min motor lutade också lite åt vänster som du beksriver det men det ordnar sig då du får på lådan.
Sedan bör org insuget bli högsta punkten, om du ska köra med ett sådant. I vilket fall så får det plats.
Mvh Mathias
Hur kan motorn lutning ändra bara för att du får dit en v-låda? sitter motorn fast i fästena så ska ju inte en v-låda spela roll.. om du drar motorn tillrätta genom att skruva dit v-lådan så är de ju INTE så bra kan jag ju säga direkt.. lär ju vara lite spänningar då..
Mvh
Uffe
Inte den lutningen du tänker på, inte "sidolutet" utan det jag menade var att den åker upp lite mer i framkant, samt att framdelen på motorn åker in lite mot mitten då man drar fast allt.
Jag antar att Chrille inte har dragit fast allting ordentligt då han fick samma resultat som jag då jag inte drog fast mitt, samt att han bara testade dem nya fästena.
Jag förstår din tanke men vi tänker inte på samma sak och hoppas du förstod vad jag menade
Mvh Mathias
Posted: 08 May 2008, 08:18
by Chrille
Bara bromservot får plats så kör jag såhär.
Gör det inte det lägger jag ner det här skit-projektet!
Posted: 09 May 2008, 21:56
by Chrille
HELVETE!
Jag kortade ner stången på E21 servot, blev skit bra men inte en chans i helvetet att det får plats med det lutet jag har nu
Insuget tar i bromservot bigtime...
Blir fan helt galen på den här skitbilen nu...
Jag har kommit fram till några olika alternativ jag kan göra.
1. Byta grenrör och köra helt M50 lutat, då ska ju servot få plats (som Pelko tex.
2. Göra en distansfläns mellan insug och topp på ca 4cm så att insuget hamnar över servot, är dock tveksam till att det räcker till eftersom motorn nog kommer att luta mer bakåt än vad den gör nu när väl lådan är på plats.
3. Ge fullständigt fan i bromsservo och träna upp benet i stället.
4. Sälja projektet och leva gott på pengarna man sparar i stället för att plöja ner dem på den här oranga skitburken!
Posted: 09 May 2008, 22:04
by bmw_fredde
Bygg ett nytt insug lär ju va smidigast å kostar ju inte så mycke..
Posted: 09 May 2008, 22:40
by Joachim
när jag satte inn S50'n i M3'n, satte jag bara dit e28 kuddarna og stoppade motorn rakt i.... inga problem som helst....konstigt
Posted: 09 May 2008, 23:15
by Chrille
Jag det hade inte varit några som helst problem att köra med E36 fästen och e28 kuddarna om det inte vore för grenröret men nu lutar motorn max vad som går, mer lut så får säkert servot plats men grenröret tar i...
Posted: 10 May 2008, 10:33
by powerpak
Det kan vara så att du behöver ta ur rambenet lite grand på högersidan för grenröret.
Det är inte alls ovanligt på "m50 i e30" bilar..
Vem har byggt röret?
Posted: 10 May 2008, 10:59
by Chrille
Ska jag ta ur så mycket som det skulle behövas blir det typ inget ramben kvar
Grenröret är byggt av BmwPelle för M50 i E30 med M20 lut..
Posted: 10 May 2008, 14:00
by Ripper
Skippa bromservot och bygg en adapter-platta, funkar kanon inte särklit tungtrampat, tyckte inte jag iaf....
Hoppas de löser sig för dig!
Posted: 10 May 2008, 14:49
by Christer K
Ripper wrote:Skippa bromservot och bygg en adapter-platta, funkar kanon inte särklit tungtrampat, tyckte inte jag iaf....
Hoppas de löser sig för dig!
Golf servo är mindre
Posted: 10 May 2008, 17:48
by Chrille
Tror inte golfservot hjälper... det är riktigt mycket som felar..
Skiter i bromservo.. får träna benet i stället..
Posted: 10 May 2008, 17:54
by nicke.t
svetsa egna stål konsoller.
Posted: 11 May 2008, 01:31
by flp
om man ska ta genvägar borde de väl funka att kapa bort en bit av runnerserna å kör silikonslang mellan? så de blir kortare alltså. borde ju gå att göra rätt enkelt.
MVH Micke