Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rsjerry

Sv: Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Post by Rsjerry »

är du ensam kommer du långt på 3k tror jag med rätt val i butiken!
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Bullen!

Re: Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Post by Bullen! »

jag har faktiskt inte bara min mat bokförd utan det är en kategori med "livsmedel" som jag ha koll på varje månad.

men ska man äta lite över ett kilo kycklingfilé om dagen så är det ju 80-100:- typ om man ska ha svensk som inte är för mycket vatten i. kolhydrater behöver inte kosta ett skit om man väljer potatis. för det är sällan dyrare än 3-5:- kilot. och man ska inte äta ett kilo per dag...

fett kan man få från olja, bara å klucka ut några kunkar över maten.

sen ca 4dl proteinpulver utslaget per dag: 25/dag. vilket är billigt och enkelt.

redan där har man över 350g protein. kanske närmare 400.

så det är inte dyrare att få i sig protein än en pizza och en vända till McD.
Rsjerry

Post by Rsjerry »

och som Bullen säger: köp svensk kyckling!
jag köpte billig eldorado kyckling en gång och den försvann vid tillagning! fy fan vad vatten dom tryckt in där för att få upp vikten :evil:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Bullen!

Post by Bullen! »

info om vattenmängd står på paketen så man kan snabbt se hur mycket protein man får för pengarna. att bara titta på vikten på påsen och prislappen gör ibland "billig" kyckling dyrare än man tror.

det gäller förstås fler livsmedel än kyckling. butiker som willys, netto osv har ju alltid billig nötfärs. men det är för att det är 20% fett. så då kan man likväl köpa korv eller blandfärs. jag tycker om renare livsmedel. gärna 5% nötfärs. då kan jag istället slänga i äggula eller fetaost för att få upp fettet. då blir det god mat utan att fettet drar iväg. det är helt enkelt lättare att bestämma själv, räkna och få allt rätt om man använder sig av lite renare livsmedel.

Nu fortsätter jag inlägget med lite inspiration. inte för att slå mig på bröstet (det behövs inte då jag redan är bäst i världen.), utan för att kanske får någon att våga ta tag i sin kost och få resultat. Och för att jag har tråkigt på jobbet... och bilder är kul...

igår så käkade jag följande:

Frukost blev gröt och proteindrink.

mellanmål blev en tunnbrödsrulle med ett halvt paket skinka

första middagen blev 300g kycklingfilé med tillbehör
Image

åkte till gymmet, tog 15g EAA och ett proteinbar på väg till passet

och en shake med 65g protein 35g kolh efter passet

formen efter det passet: http://t.co/RfZyVxca

Middag 2 lite efter det:
Image

Och med tanke på hur jag ätit under dagen så ser ni som kan räkna lite och förstått det där med kost och näringslära att jag hade utrymme att avsluta dagen på detta viset:

En stor Norrlands och 380g hamburgertallrik på O´Learys.

Image

Så äter jag under diet och nu är jag i väldigt bra form. räknar man (höftar gör ju jag men med erfarenheten jag har i ryggen så är jag ganska vass på att höfta) så kan man äta på detta viset. det är varken äckligt, jobbigt eller tråkigt.

Ni som följer twittern ser att det dyker upp glass osv oxå i min diet. allt går att få in med lite förstånd.

detta var torsdagkvällens sista må l:

Image

eller veckans lite mer "speciella" blir någon sådan varje dag:

250g kebab
Image

300g biff på en halv kebabpizza
Image

McD burgare med lite extra kött
Image

Så man kan äta allt om man vill, det är en fråga om hur mycket energi man får i sig över dagen. Energiåtgången bestämmer man själv, den är dock inte något som man måste öka för man kan minska portionerna och inte motionera alls t.o.m och ändå hålla vikten och va normalviktig. ska man bli stark som fasen så får man såklart gymma.
HenrikF

Post by HenrikF »

Vet inte om det tagits upp tidigare. men här verkar finnas folk som har koll.
Kan man äta sig smal
Eller
Kan man träna sig smal.
Eller
Måste man kombinera de båda för bästa resultat?

allt snack om lchf? Känns lite extremt att ta bort en så omfattande del av kosten som kolhydrater (bullen har ju visat att det går att vara strandfin och ändå få i sig kolhydrater)
/Henrik
nicke.t

Post by nicke.t »

nu är de lite OT,men ja har väldigt svårt gå upp i vikt,ja tränar inte nu. men va ja än äter eller mängd så händer de inget. ja är smal som fan. 1.88L 92 KG VÄGDE JA NÄR JA VA SJUKSKRIVEN. LIGGER VÄLL RUNT 86 NU SOM BRUKAR GÖRA.vad ska jag äta och hur för gå upp i vikt ? lägga på mig fett så
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Bullen!

Post by Bullen! »

HenrikF wrote:Vet inte om det tagits upp tidigare. men här verkar finnas folk som har koll.
Kan man äta sig smal
Eller
Kan man träna sig smal.
Eller

allt snack om lchf? Känns lite extremt att ta bort en så omfattande del av kosten som kolhydrater (bullen har ju visat att det går att vara strandfin och ändå få i sig kolhydrater)

JA, man SKA äta sig smal. Mamman till mina barn fattade aldrig det. hon vägde några kg för mycket, jag sa till henne att jag kunde få henne att väga precis vad hon ville när hon ville det. men hon frågade såklart alla efterblivna tjejkompisar som hade fantastiska ideér och förslag. när 0%-iga resultat infunnit sig en lång tid så frågade hon tillslut mig vad hon gjorde för fel. korta svaret va: Du lyssnar på folk som inte ens ser ut som du vill se ut. Ändringen blev att jag LA TILL två mål till om dagen och så vips så va hon under 55kg på 169cm. en slank och bra kropp på en 3barns morsa. hon äter proteinrikt, är inte rädd för fett och inte rädd för kolhydrater. det är ris och potatis som är huvudsakliga kolhydratkällor, men även bröd och havregryn.

Hon har aldrig någonsin tränat.

kan man träna sig smal?

svaret är Ja. Men man kan INTE kompensera ett skevt levene med att gå till gymmet. se er omkring på gymmen, så många feta och dåliga kroppar, det hjälper inte att de är där lika ofta som jag och kör samma övningar. man kan inte äta helt fel 164 timmar i veckan och tro att 1 timmes gym 4 dagar i veckan ska kunna göra nåt åt det. det är omöjligt. Att kombinera god kost med motion gör allt till det bättre såklart. om du går raskt så svetten sprutar en timme var dag så gör du av med 500kcal. då kommer du plötsligt va 6-8kg lättare om du äter EXAKT som du gjort för att ligga stilla på den vikt du har idag. om istället kapar 500kcal på att ta bort någon dålig ovana så får du precis samma resultat. fast det tar inte 1h av din tid och det är inte tråkigt. ett tips till alla är att sluta dricka kalorier i någon månad. återkom gärna med hur många kilo ni tappat. drick vatten.

om du går 1h OCH plockar bort en ovana, eller rättare sagt byter ut den för man ska inte sluta äta. absolut inte. men två glas juice behöver ingen, då är det bättre att ta ett gäng skivor pålägg extra istället. Då kommer det bli snabbast resultat och utrymme för någon pizza med polarna ibland oxå utan man börja om från noll. man väljer själv hur man vill göra. men ingen behöver gymma för att va smal. det fanns smala människor innan gymmen fanns. då va t.o.m "alla" smala. det är först 1980 som sjukvården började få belastning av fetma och välfärdssjukdomar. idag är det ett av de största belastningarna inom sjukvården. 1980--->1990--->2000 kom fär arbetaren: fredagsmys, hämtmat så som pizzerior osv, kabel-tv, bättre löner. lägre räntor, båda i ett förhållande arbetar mm mm. så det är inte människan som ras som gjort en evolution. vår avsmassa har inte ändrats mätbart på 100000-tals år.

INGET av detta är raketforskning eller något som forskarna står som frågetecken inför. det är egentligen väldigt enkelt. varför och hur folk blivit feta det vet man. man vet oxå hur de ska bli smala igen. men det går inte att genomföra då det inte är en mekanisk ändring man kan göra. man kan inte portionera ut till folk. då får man ändra storleken på deras förråd (magsäcken) så sköter det sig själv. men man inte be dem äta rätt kost för det har de inte klarat tidigare så de kommer med största sannorlikhet misslyckas igen. det stora och ENDA problemet är psykologin kring det hela. att folk inte orkar. det är inte maten det hänger på för dem. det är inte träningen, tiden osv. Det är lusten. De vet inte alls hur eller vart de ska börja och de ger upp. det ka nvara 100 olika saker som ligger bakom varför 100 pers inte orkar.

Lchf är en diet som passar tjocka tanters livsstil. då kan de äta prinskorv med bearnaise till frukost och då blir de glada och går ner från 115kg till 88 och tycker de varit jätteduktiga. trots att de kanske har en längd/muskelmassa som borde resultera i en kroppsvikt på 55kg för att ha en normal sund kropp.

att fimpa ett näringsämne är helt meningslöst, dieten fungerar dock då det är kraftig överkonsumtion av socker som råder idag hos de överviktiga i i-länder. det är inte fettet som folk ligger högt på, och definitivt inte proteinet. alla är "utspätt" med kolhydrater för att få ner priset/få upp vinsten på varorna. hade protein varit billigast att spä med så hade de gjort det. Men så fungerar alla färdigrätter och kioskmat. ta bra betalt och servera socker i olika former. en läsk för 10:- lär va svinhög profit på jämfört med att betala 10:- för en extra köttskiva på McD. det är så hög förtjänst på läsken så de kan låta folket ta själv. ta mer än de betalat för som var och varannan gör.
Bullen!

Post by Bullen! »

nicke.t wrote:ja har väldigt svårt gå upp i vikt,

Du har väldigt svårt att få i dig rätt mat så att du går upp i vikt heter det. du får själv ta reda på/fråga dig anledningarna till varför du inte äter en frukost, två mellanmål, tre lagade middagar och ett kvällsmål varje dag.

nicke.t wrote:va ja än äter eller mängd så händer de inget.

Du kan säga upp dig från jobbet om det stämmer. du är då unik och kommer få miljardkontrakt av forskningsvärlden som vill ta prover på dig. är det en gen som "botar" fetma så är du för evigheten inskriven i historieböckerna och planetens rikaste man.

du äter för lite helt enkelt. ät aldrig under 1kg kött, fisk, fågel om dagen, få i dig 500g kolhydrater och 200g fett oxå. du kommer ligga kring 100kg på det.

nicke.t wrote:vad ska jag äta och hur för gå upp i vikt ? lägga på mig fett så

hela tiden, börja när du vaknar och sprid ut 6-7 måltider över dagen tills du lägger dig. är du vaken mellan 06-22 så blir det nåt varje 2,5 timme.
Eastmannen

Post by Eastmannen »

Bullen! wrote:inte för att slå mig på bröstet (det behövs inte då jag redan är bäst i världen.)

Jag måste säga att jag gillar dig och din attityd fast jag inte känner dig :D

Kosten är faktiskt allt (allt), har själv tappat 5 kilo från bilringen runt magen samtidigt som man har ökat på gymmet i princip i allt. Nu har jag dock fastnat lite i min diet, men man får väl testa att minska lr ändra på ngt tills det lossnar igen. Borde väl börja att räkna kalorierna men hittils har det bra utan :D

Proteinerna gör jag dock en snabb överslagsräkning på så att jag får i mig tillräckligt varje dag!
Bullen!

Post by Bullen! »

Promenera raskt 20min efter varje gympass om du vill minska ringen lite till. Så slipper du ändra maten.
nicke.t

Post by nicke.t »

Bullen! wrote:
nicke.t wrote:ja har väldigt svårt gå upp i vikt,

Du har väldigt svårt att få i dig rätt mat så att du går upp i vikt heter det. du får själv ta reda på/fråga dig anledningarna till varför du inte äter en frukost, två mellanmål, tre lagade middagar och ett kvällsmål varje dag.

nicke.t wrote:va ja än äter eller mängd så händer de inget.

Du kan säga upp dig från jobbet om det stämmer. du är då unik och kommer få miljardkontrakt av forskningsvärlden som vill ta prover på dig. är det en gen som "botar" fetma så är du för evigheten inskriven i historieböckerna och planetens rikaste man.

du äter för lite helt enkelt. ät aldrig under 1kg kött, fisk, fågel om dagen, få i dig 500g kolhydrater och 200g fett oxå. du kommer ligga kring 100kg på det.

de du skriver stämmer ju såklart men största problemet då är att jag har väldigt dålig aptit så ja får inte i mej de ja behöver. bara på kvällarna ja kan trycka i mej massa mat,brukar äta middag 2ggr + lite annat. sen h ar ja väll hög förbränning oxo. jobbigt se ut som en tjackpundare

nicke.t wrote:vad ska jag äta och hur för gå upp i vikt ? lägga på mig fett så

hela tiden, börja när du vaknar och sprid ut 6-7 måltider över dagen tills du lägger dig. är du vaken mellan 06-22 så blir det nåt varje 2,5 timme.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
uranium

Post by uranium »

HenrikF wrote:Vet inte om det tagits upp tidigare. men här verkar finnas folk som har koll.
Kan man äta sig smal
Eller
Kan man träna sig smal.
Eller

Jag minskade ner portionerna och började då stadigt gå ner utan att motionera. Nu håller jag dock igång en del och springer mycket och äter bra mat i stora mängder och håller vikten stadigt. Gött att äta gott och känna sig pigg och fräsch.

Vägde 90kg förut på 184cm. Ligger på 70kg nu.

Kul tråd det här btw som jag följer och blir väldigt inspirerad av och får nya kunskaper om mat som jag inte hade en aning om förut. Fast många saker känns ganska uppenbara så här i efterhand. Men man var som lite blind som resten av överviktiga sverige. Hjälpte ju mycket att hitta rätt råvaror när man lärde sig mer om vad allt på innehållsförteckningen betyder. Vissa saker som framställs som så fruktansvärt nyttiga i tv-reklamer är inte alls så bra när man vänder på förpackningen och börjar läsa.

Gillar din twitter också bullen, brukar kika in där ibland.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
HenrikF

Post by HenrikF »

För att vara ännu mer dryg/lat/frågvis.

bullen skriver att allt med socker i är "dödssynd" Hur illa är det med brödet, riset och potatisen?

Är det "sluta innan du kräks" som gäller när man äter? Känns som om buffe är det sämsta jag kan äta då jag "måste" äta så mkt att jag inte ens kan se mat på ett par timmar.

Soyafilé har jag här hemma, det står 64gr protein per 100g torrvara (man blötlägger dem innan man tillagar dem) detta bör vara rätt ok att äta? innehåller dock 20gr kostfiber och magen var ju sådär efter att man ätit det..

Mitt problem är att jag ibland går upp, tar en kaffe, åker iväg. Kommer på kl17 att jag inte ätit sedan dagen innan och drar och fläskar i mig mat. Sen blir det ev en bit på kvällen också. Inte alltid, men detta händer iaf 2 ggr i veckan. har noll rutin och fason på mitt intag, men är ändå lite medveten om vad jag drar i mig.
Känns som om jag kunde iaf behålla min vikt (inte vältränad men inte heller helt muskellös, väger 85kg på 176cm) om jag bara börjar äta mer regelbundet och tänker lite till på vad jag äter.
/Henrik
Rsjerry

Post by Rsjerry »

64gr protein per 100gram det var sjukt :shock: stämmer det verkligen?? isf borde varenda byggare äta det och jag har inte hört denna siffran?
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
HenrikF

Post by HenrikF »

Image

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
/Henrik
ramberg

Post by ramberg »

Vart finns det vettig info om hur man räknar ut hur pass mycket man behöver stoppa i sig per dag?
Så man kan få någon humm om vart i kring man ska/bör ligga för att gå upp alt. ner i vikt.
Daniel86

Post by Daniel86 »

ramberg wrote:Vart finns det vettig info om hur man räknar ut hur pass mycket man behöver stoppa i sig per dag?
Så man kan få någon humm om vart i kring man ska/bör ligga för att gå upp alt. ner i vikt.

Här tex, men ta det med en nypa salt. http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Post Reply