Page 34 of 80
Posted: 18 Mar 2008, 12:18
by M3JONAS
Vision79 wrote:den kommer ryka om det trycker tillbaka så...gör en "låda" med skvalpskydd/backventil i..
Vad menar du med en låda? Borde det inte funka att sätta en flärp på insidan av tråget likagärna?
Har även ställt frågan på Rejsa för att se om någon har tips på backventil. Eller om någon här har något bra tips?
Posted: 18 Mar 2008, 12:23
by Vision79
M3JONAS wrote:Vision79 wrote:den kommer ryka om det trycker tillbaka så...gör en "låda" med skvalpskydd/backventil i..
Vad menar du med en låda? Borde det inte funka att sätta en flärp på insidan av tråget likagärna?
Gör man en låda har man inte samma volym av olja som kan skölja vid en sväng!...det kan du ju prata med Jörgen om..han har gjort d förut..
Posted: 18 Mar 2008, 21:30
by Fear This
så.. hur känns de att ha en racemotor igen då? (separata spjällhus å grejer)
kul att de rör på sej!
Posted: 18 Mar 2008, 22:48
by M3JONAS
Fear This wrote:så.. hur känns de att ha en racemotor igen då? (separata spjällhus å grejer)
kul att de rör på sej!
Haha, har inte riktigt kännt efter ännu men det ska väl bergis kännas bra när/om det någonsin blir klart...
Posted: 19 Mar 2008, 03:45
by Dinan2.5
M3JONAS wrote:Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
Oljenivån ligger precis mellan översta och understa tråget, alltså där dom bultas ihop...
Posted: 19 Mar 2008, 08:35
by M3JONAS
Dinan2.5 wrote:M3JONAS wrote:Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
Oljenivån ligger precis mellan översta och understa tråget, alltså där dom bultas ihop...
Ok, tack för det. Då sitter inte turbon mycket över oljenivån
Får kanske fundera på evakueringspump?!
Posted: 21 Mar 2008, 23:13
by M3JONAS
Fick ett paket från BMW metropolen Avesta i förrgår så då var helgen räddad!
Tack för snabba och enkla leveranser!
Lite rördelar och en avgashuskondom var det som trillade ner med posten.
Har kapat sönder intercoolern idag för att flytta på anslutningen in i ic´n. Inloppet blir nu på undersidan. tyckte att cellpaketet såg helt ok ut.
Har punktat upp fästena för att montera dumpventilen på utloppet av intercoolern. Lite synd att gömma undan en så fin dump men vad gör man inte för original looken!?
Dagens stora överaskning kom dock då jag lånade polarens ac/dc svets. Jag har tillgång till en 3 fas svtes på jobbet som kräver 25A säkringar och som skjuter dem ibland om man mosar på för mycket.
Svetsen är en jättekluns på 150-200kg.
Polaren har en liten Selco 1 fasare på 200A. Ser inte mycket ut för världen men satan vilken skillnad det var att svetsa med den! Känns inte som om de var från samma planet! En sådan vill jag ha hemma i garaget!
Posted: 31 Mar 2008, 22:52
by M3JONAS
Hittade ett bänkpapper från Barkarby i somras där jag körde bilen i Vtech tunings rullande landsväg. Maxeffekt och vrid då var 455hk samt 530 nm.
Det roligaste med kurvan var dock att vid 2000rpm hade jag 300nm i vrid. Detta utan att låsa bänken på det varvet utan bara genom att köra ett svep. Sen är ju frågan vad man ska ha massa vrid så långt ner till, det blir ju ingen effekt å det blir grymma tryck och belastningar på allting.
Posted: 31 Mar 2008, 23:11
by Nisse977
Den måste haft väldigt lätt att spinna loss med sånt vrid
Posted: 01 Apr 2008, 16:30
by Vision79
Dra inte på så mkt laddtryck nu!!..då flyger lyset all världens väg när dumpen andas!!
Posted: 01 Apr 2008, 17:38
by M3JONAS
Nisse977 wrote:Den måste haft väldigt lätt att spinna loss med sånt vrid
Det gick att spinna om man ville men den kom så snällt så det blev ingen momentpik som fick hjulen att spinna. Kändes rätt tam faktiskt.
Posted: 01 Apr 2008, 18:13
by Bäckis
M3JONAS wrote:Nisse977 wrote:Den måste haft väldigt lätt att spinna loss med sånt vrid
Det gick att spinna om man ville men den kom så snällt så det blev ingen momentpik som fick hjulen att spinna. Kändes rätt tam faktiskt.
Du sa det själv
Kändes ungefär som en 350hk turbomaskin tyckte jag, hahah.
Posted: 01 Apr 2008, 19:55
by Nisse977
Bäckis wrote:M3JONAS wrote:Nisse977 wrote:Den måste haft väldigt lätt att spinna loss med sånt vrid
Det gick att spinna om man ville men den kom så snällt så det blev ingen momentpik som fick hjulen att spinna. Kändes rätt tam faktiskt.
Du sa det själv
Kändes ungefär som en 350hk turbomaskin tyckte jag, hahah.
Hahaha! Då måste jag satsa på hur mycket pållar som helst för att det inte ska kännas slött
Ladda 1,4 på 2,7 liters och få ut 500hk är det minsta jag måste satsa på, eller vad tycker du
Blir säkert fint med turbo. Har nog frågat förut, men ska du satsa på ca 400-500 turbo hästar nu då Jonas?
Posted: 01 Apr 2008, 20:49
by M3JONAS
Bäckis wrote:Du sa det själv
Kändes ungefär som en 350hk turbomaskin tyckte jag, hahah.
Nu har inte jag samma erfarenhet som du har av turbomaskiner men som sagt var så kändes den snäll. om det är bra eller dåligt kan man ju diskutera
Lättkört var det iaf. (När den höll
)
Posted: 01 Apr 2008, 20:56
by M3JONAS
Nisse977 wrote:Hahaha! Då måste jag satsa på hur mycket pållar som helst för att det inte ska kännas slött
Ladda 1,4 på 2,7 liters och få ut 500hk är det minsta jag måste satsa på, eller vad tycker du
Blir säkert fint med turbo. Har nog frågat förut, men ska du satsa på ca 400-500 turbo hästar nu då Jonas?
Nja, målet är väl snarare 500-600 körbara hästar. Får se vad det blir när man fått ihop allting...
Posted: 01 Apr 2008, 21:17
by Nisse977
Låter skitkul! Säger som jag sagt flera gånger förut, det ska bli riktigt kul att ser skillnaden på effekt Vs laddtryck jämfört med skruvkompressorn.
Posted: 01 Apr 2008, 21:25
by M3JONAS