Page 34 of 35

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo orig m3 ljudämp köpes updt 04

Posted: 30 May 2013, 17:27
by ippe
Idag har jag och Davajn knåpat ihop ett 3,5" avgassystem. Snart fattas bara argare ventilfjädrar sen ska den upp på bänken hos Robban på Dynotech och bekänna färg.

Image

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo avgassystembygge 05-30

Posted: 21 Jan 2014, 20:51
by Barry
Fan vilket jävla engagemang!!! Tummen upp!!! Suttit 2 kvällar i rad och läst igenom hela din tråd :) får säga att jag är jävligt imponerad. Grymma polare snygg bil och framförallt snyggt grenrör!! Jävligt avundsjuk ;)
Kommer följas!!!
Mvh.

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo avgassystembygge 05-30

Posted: 23 Jan 2014, 03:57
by ippe
Fan vad kula att höra såhär på kvällskvisten. :)

Varit utan körkort i sen i våras 2013 så sommren -13 blev allt annt än jag tänkt.. Hoppas på en tidig bromsning hos Dynoteh här i umeå sen göra skellefteås gator svartmålade :D

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 16 Apr 2015, 20:05
by ippe
Jaha var börjar man. Det var ett tag sedan jag skrev och det finns väl vissa anledningar..

Jag har faktiskt inte ebart legat på latsidan..

Bilen har stått med nybyggd 3 liters spis med ny Precision 6766 sedan första försök på bromsning vilket resulterade i "lite" effekt iaf från målsättningens perspektiv och ventilflyt.

Diverse upgraderingar ( 3,5" RF, Tillsnyggad topp med nytt ventifjäderkit med crmo retainers, m3 3,2 kamkedjespännare (rekomenderas starkt till er som åker m50 med racekedjor) 80c termostat tillsammans med massa småplock och ordentligt injusterade kammar.

Så vi gjorde ett nytt försök igår efter en liten tripp på 12 mil till Dynotech i Umeå med förmodligen en av Sveriges bästa tuner, spec när det gäller Vems. Robert Karlsson 8)

Vi hjälptes åt och installrerade laddtrycksstyrning på en kvart sen snöts det.

Resultatet vid 2.4 Bar

Image

Då var spridarna i botten och turbinen likså, mottrycket började segla lite ifrån 1:1 , sjukt vilken snurra! :D


Hittade inga bilder och inga filmer från bromsningen, kommer lite senare.

Bjuder på en film från när lillebror skulle prova slira, innan bromsning. Så det är på grundtryck drygt 550 whp!

Detta var inkörning av däcken innan bromsning av en ivrig bror med mina nya däck.. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=-brr481i1K0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ses på vårträffen i Piteå :)

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 17 Apr 2015, 08:23
by mr_z
Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 17 Apr 2015, 08:53
by m50b30
wow! grattis med fine tall! :)
vilket avgasshus kjør du med?

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 17 Apr 2015, 09:00
by ippe
mr_z wrote:Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?
Tack man ! Kör 1200cc (@ 3bar) Dock vridit upp grundtrycket till 3,8 bar. Dom gick på 97% duty på 2.4 bar 840whp då var dom tok-bottnade. :D

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 17 Apr 2015, 09:10
by ippe
m50b30 wrote:wow! grattis med fine tall! :)
vilket avgasshus kjør du med?
Tack! Åker T4 ar 0,82 om jag inte minns helt fel kan vara 0,96 med.

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 17 Apr 2015, 10:25
by mr_z
ippe wrote:
mr_z wrote:Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?
Tack man ! Kör 1200cc (@ 3bar) Dock vridit upp grundtrycket till 3,8 bar. Dom gick på 97% duty på 2.4 bar 840whp då var dom tok-bottnade. :D
Ofan, har sånna jag också, då vet man att dom räcker en bit iaf

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 19 Apr 2015, 15:44
by Danneeandersson
Kommer du köra med org. Ventiler? Håller på och bygger m50b30 jag med och siktar på 750whp, funderar på om det är nödvändigt med värre ventiler.

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 20 Apr 2015, 05:29
by ippe
Jag har kört orginalventiler i alla maskiner jag byggt. Senaste fick bekänna färg länge med 640whp. Då en 2.5L.. Jag hade inte bytt!

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 23 Apr 2015, 11:24
by Danneeandersson
Jag ska varva 7500 tänkte jag så fick bli ventiler och fjädrar :) antingen har du haft tur eller så går det.. chansar inte å köra sönder botten för motorn för många tusenlappar!

Kul projekt !!

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 23 Apr 2015, 14:12
by Bäckis
Det är väldigt vanligt att std ventiler går av, finns massor av exempel. Ventil som går = förstört hela motorn och ofta även turbon. Fel ställe att vara snål.

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 23 Apr 2015, 14:21
by Danneeandersson
Jo ja fick tummen ur och beställde idag. Tack för ett jävla fint pris på det kalaset. Mvh

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 24 Apr 2015, 10:19
by ippe
Ventilerna var i pricip nya, 1000 mil. Så jag valde att behålla dom. Varar ju inte så mycket

Bilen ska ev säljas.

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 24 Apr 2015, 15:10
by Casy
Det lär väl hänga ihop med vart man sätter varvstoppet misstänker ja, om dom håller eller ej? Kanske även hur högt inspännings- och sluttryck det är? Bara nåt jag funderat på.. :wink:

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Posted: 24 Apr 2015, 22:14
by Farmarn
Bra tryck, grattis [SMILING FACE WITH SMILING EYES]