Page 33 of 50
Re: Jockes E28. Bort med M20 in med M50? :)
Posted: 09 Aug 2014, 19:17
by erikjakan
Bygg m54 istället!
Alublock! Bättre toppar, bättre kylning, allt e bättre!
Dubbelvanos!
Re: Jockes E28. Bort med M20 in med M50? :)
Posted: 09 Aug 2014, 19:46
by JockE28
erikjakan wrote:Bygg m54 istället!
Alublock! Bättre toppar, bättre kylning, allt e bättre!
Dubbelvanos!
Vågar inte
Re: Jockes E28. Bort med M20 in med M50? :)
Posted: 09 Aug 2014, 19:59
by RoDe
Det är skillnad på kammarna. Vanoskammen är snällare.
Spec:
M50B25
icke vanos:
insug 240 grader, 9,7 lyft
19°btdc/41°abdc
avgas 228 grader, 8,8 lyft
35°bbdc/13°atdc
vanos:
insug 228 grader, 9,0 lyft
4°btdc/44°abdc
avgas 228 grader, 9,0 lyft
35°bbdc/13°atdc
Re: Jockes E28. Bort med M20 in med M50? :)
Posted: 11 Aug 2014, 13:19
by JockE28
erikjakan wrote:Bygg m54 istället!
Alublock! Bättre toppar, bättre kylning, allt e bättre!
Dubbelvanos!
Föresten, du har väl reggat din bmw turbo?
pratade precis på sfro nämligen
Re: Jockes E28. Bort med M20 in med M50? :)
Posted: 12 Aug 2014, 13:12
by JockE28
Någon som behöver m54b30 grejer? Beställt hem en motor som jag tar veven ifrån. Motorn kommer på fredag så hojta till om ni behöver något
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 15:23
by Bmw*Alex
Vrf stoppar du inte ner den istället?
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 15:35
by JockE28
Bmw*Alex wrote:Vrf stoppar du inte ner den istället?
Är ännu räddare för ALU än för m20. Sen så är det billigare grejer till m50 och finns många fler till billigare peng
Samt att jag har mycket grejer till min idé jag har nu
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 17:51
by erikjakan
Gör rätt nu, vad är det att vara rädd för?
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 18:29
by JockE28
erikjakan wrote:Gör rätt nu, vad är det att vara rädd för?
Ska se hur motorn ser ut när jag får den.
Berätta gärna varför du håller så hårt i att jag ska köra m54
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 18:38
by erikjakan
Bättre på allt.
-Lägre vikt
-Mer grundeffekt
-Dubbelvanos
-Bättre kylning i toppen
-Lika billig som m50 att bygga o köpa
Enkelt val
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 18:41
by JockE28
erikjakan wrote:Bättre på allt.
-Lägre vikt
-Mer grundeffekt
-Dubbelvanos
-Bättre kylning i toppen
-Lika billig som m50 att bygga o köpa
Enkelt val
Kör du m54?
Vill inte verka spydig på något vis!
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 18:56
by johankihl
Han kör m54. Sjukt fina maskiner.
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 19:04
by JockE28
johankihl wrote:Han kör m54. Sjukt fina maskiner.
Nu blir jag kluven
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 19:09
by JockE28
Men varför kör inte alla m54?
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 20:27
by Nisse Järnet
För 5-7 år sen körde ingen M50 heller, kommer nya saker hela tiden
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 12 Aug 2014, 20:38
by JockE28
Nisse Järnet wrote:För 5-7 år sen körde ingen M50 heller, kommer nya saker hela tiden
Så sant så men det finns ju en del som har problem med dom maskinerna. Just för att det är alu.
Kan man ens borra en m54b30? Iom att det är ALU med stålfoder?
Känns ju enda säkrast att bygga på ett m50block med mitt oflyt jag har hela tiden. Jag vet att jag är feg,
Jag tänker såhär lite m50 3,2lit = väl beprövat och håller för mycket vrid + att jag har en del grejer till det bygget.
M54 3,0 = funkar för vissa, dubbel vanos, bättre kylning.
Oklar hållbarhet?
Någon som vet hur topparna är på M54? Flödar mycket bättre än m50?
Jag vill bara få köra lite...
Re: Jockes E28. någon som behöver m54b30 grejer?
Posted: 13 Aug 2014, 01:25
by Ripper
M54 solklart.....