Page 33 of 80
Posted: 13 Mar 2008, 19:57
by M3JONAS
Japp den är glidlagrad.
Effektmässigt så är det rätt spridda effektuppgifter men nånstans mellan 550-680hk verkar det som om de ska räcka till. Självklart beroende på avgashus och impeller storlek.
Ärtan och Bäckis har bättre koll på effekterna. Det är iaf en sånhär:
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=263
Posted: 13 Mar 2008, 20:02
by Bmwandreas
Han har en SC61 med P-trim och A/R 0.68 och den räcker till ca 550-600hk på hjulen med E85. Ca 500hk på hjulen med bensin..
Posted: 13 Mar 2008, 21:41
by Bmwandreas
Japp
Posted: 14 Mar 2008, 00:13
by M3JONAS
Downpipe klar:
Även luftfilterplaceringen:
Borde kunna bli bra med friskluft då filtret sitter pecis vid luftintaget/dimljuset.
Tankern är troligtvis att lacka alla tryckrör svarta, funderar på om man även ska göra samma sak med kylarplåten och vattenröret?
Wastegaten sitter på plats, blev dock inte helt 100 passform och det är bökigt att få dit downpipen. Vad ska man ha för flexslang om man ska ha lite justermån på röret mellan grenröret och wastegaten?
Posted: 14 Mar 2008, 00:19
by Bmwandreas
Du kan inte ha flexslang där, kommer gå av.
Posted: 14 Mar 2008, 00:20
by M3JONAS
Ok, då får det vara som det är. Tack för det raka å snabba svaret.
Posted: 14 Mar 2008, 06:33
by peppe
Varför skulle det inte funka med flex? Audi har ju det orginal på vissa b.l.a.
Men det är oftast på returen från wg'n, d.v.s. wg'n hänger inte i slangen.
Posted: 17 Mar 2008, 23:36
by M3JONAS
Svetsade ihop returen ut från turbon idag på lunchen.
Nu väntar jag bara på en bit alurör så jag kan svetsa in anslutningen i tråget också. 25mm är röret utvändigt.
Posted: 18 Mar 2008, 07:24
by ecm_z28
funkar verkligen de där borde inte oljereturen komma under oljenivån?
(dvs så den inte evakuerar turbon)
kanske bara ser fel ut från den här vinkeln..?
Posted: 18 Mar 2008, 08:36
by M3JONAS
Returen kommer att hamna under oljenivån.
Jag har tjuvkikat på Ärtans byggtips i den här tråden:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur och om det funkar på en m50 så borde det väl funka på en s14 kan man ju tycka.
Posted: 18 Mar 2008, 08:46
by Bmwandreas
Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.
Så blev det för Helge när han körde bana.
Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
Posted: 18 Mar 2008, 09:04
by Vision79
Får bygga ut en låda med en klaff och ett rör...så går det nog bra att svänga oxå
Posted: 18 Mar 2008, 11:22
by Nisse977
Om det är så trångt så man inte kan få till rätt "fallhöjd" på slangen/röret.. Kan man inte sätta dit en mycket större slang, eller nästan som ett kärl under turbon som oljan kan trilla ner i under just kurvtagning åt vänster? Och hålet in i blocket kan fortfarande vara lika litet som det var tänkt från början så inte oljan från trågen dundrar in underifrån under kurvtagningen?
Bara lite tankar och teorier.....
Posted: 18 Mar 2008, 11:26
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.
Så blev det för Helge när han körde bana.
Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
Posted: 18 Mar 2008, 12:07
by Vision79
M3JONAS wrote:Bmwandreas wrote:Eftersom du ska köra bana kommer oljan eventuellt gå upp i turbon vid hård sidokraft.
Så blev det för Helge när han körde bana.
Hur långt ovanför oljenivån sitter turbon?
Hmm, det kan ju vara en bra tanke. Vad händer då? Turboras eller trycker turbon ur sih olja bara?
Vet inte exakt var oljenivån är i tråget. Får ta och kolla på det. Turbon sitter ca 5 cm ovanfördelningen mellan block och tråg.
Annars får man köra på någon bana som bara svänger åt höger...
Eller så får man försöka göra någon form av backventil/skott i tråget typ som det är original till pickupen. Hmm, nu blev det mycket att tänka på...
den kommer ryka om det trycker tillbaka så...gör en "låda" med skvalpskydd/backventil i..