Page 32 of 80

Posted: 10 Feb 2008, 01:18
by M3JONAS
Tror att det är Wurth som säljer dem. Funkar ju annars med helicoil också om du har tilgång till det.

Posted: 10 Feb 2008, 16:47
by Overcharged
har för mig att swedol säljer sådana

Posted: 24 Feb 2008, 16:45
by M3JONAS
Grenröret har tagit sin början och turboplaceringen är fixad. Det blir inga långa rör med det ska förhoppningsvis inte vara något bekymmer. Står lite i valet och kvalet om man ska försöka dra rören i pulsordning. Blit lite knepigt var man ska göra uttaget för wastegateröret, blir inte direkt någon stor kollektor att kapa in sig i.

Turboplaceringen: Rikard/Isåkare ska förhoppningsvis inte behöva ligga under bilen och hålla i turbon i famtiden ;)

Image

Ett av 4 rör påbörjade:
Image

Posted: 25 Feb 2008, 10:02
by Bonje
Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.

Posted: 25 Feb 2008, 10:16
by M3JONAS
Bonje wrote:Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.


Det är ju sant, frågan är bara om man i framtiden vill byta till annan turbo som har twinentry så är det ju smidigt om man kan använda samma grenrör. Fast det kommer ju inte funka ändå... Får inte plats med större snurra.

Posted: 25 Feb 2008, 14:04
by M3JONAS
Det där med att alla rör helst ska vara lika långa kan man ju bara glömma. Hoppas bara att man inte får saab-ljudet då 4:ans rör är så mycket längre än de övriga. Hade ju hoppats på att man skulle kunna ha så långa och mjuka böjar på allr rör men det sket sig.
Nu ska det bara helsvetsas och sättas in rör till wastegaten.

Image

När vattenrör, tändspole mm kommer på plats kommer det förhoppningsvis inte synas så mycket vad som döljer sig där nere:
Image

Posted: 25 Feb 2008, 19:28
by Nisse977
Ser bra ut Jonas! Kul att det går framåt :D

Posted: 03 Mar 2008, 23:28
by M3JONAS
Lite har hänt i garaget.

Det blir ett kompakt paket med grenrör, turbo, wastegate och downpipe.
Hoppas att det kommer att funka! :)
Image

Gristrångt att bygga ett motorfäste, får hoppas att man kan lösa det på något vis...
Är det någon som har testat att coata ett avgashus? Hur mycket strålningsvärme blir det om man coatar? Avgashuset hamnar nämligen rätt nära styrväxeln nu.

Image

Har även börjat med tryckröret mellan ic och insug. Svarvade till en kona vin anslutningen då jag kör med tretumsrör och inloppet i insuget är fyrtum.
Image

Posted: 03 Mar 2008, 23:32
by Bmwandreas
Vi coatar ofta avgashus, det blir bättre. Men vill man ha bort värmen så kör man med turbovärmeskyddet. Otroligt bra!

Posted: 03 Mar 2008, 23:44
by M3JONAS
Antar att damaskerna på styrväxeln kommer att smälta direkt även om man coatat? Är bara 2-3cm ifrån.

Apropå avgashus, har ni fått någon leveranstid?

Posted: 04 Mar 2008, 00:03
by Nisse Järnet
Kan bara hålla med Bmwandreas! Kör både och på min och coatingen är väl mest för att det ska se snyggt ut :) Värmeskydden hjälper som fan! Dock glöder ju turbon hur länge som helst :roll:

Posted: 04 Mar 2008, 12:59
by Nisse977
Det lär lätt bli klart 2008 års säsong Jonas? Det går framåt i raskt takt här 8)

Posted: 04 Mar 2008, 13:34
by ecm_z28
såja nu kanske drivlinan håller.. även om ja kommer sakna ljudet.. för det var bland det hårigaste S14 ljud jag har hört... första gången jag såg den på tullinge (r.i.p) så undrade ja lite smått vad det var för störd person som hade kommit på den iden.. sen insåg jag att man kan åka skruv även på annat än jänk.. ;)

mvh Björne

Posted: 12 Mar 2008, 22:29
by M3JONAS
Det går framåt...
Håller på med tryckrör och röret mellan luftfilter och turbo. Tyvärr så har man ju inte TIG svets hemma så man får ta prylarna till jobbet för att svetsa :(
Svarvade till ett par konor. Den ena ska vara mellan luftfilter och rör in till turbon och den andra mellan turbo och ic. 4-3 resp 3-2 tum.

Image
Image

Sen kom jag till ett problem.
Oljan in till turbon krockar med flänsen om man ska ha turbon rakt. Någon som har bra tips på vad man kan hitta på?

Image
Image

Om man skulle kunna vrida mittdelen lite så skulle det bli kanon både in i turbon och även returen till tråget. Frågan är bara vad turbon tycker om att ha returen vriden?

Image
Image

Lutning på returen:
Image

Posted: 12 Mar 2008, 22:38
by Zwofurti
har svårt att tro att det där lilla gör nånting alls.

Posted: 13 Mar 2008, 19:17
by sjöbba
nää, du kommer ju inte behöva vrida den mycket.. borde funka hur fint som helst.

Posted: 13 Mar 2008, 19:25
by flp
ser ju fint ut!.
angående returen så tror jag dem säger att man kan vinkla 15grader utan problem.

MVH Micke