M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Tror att det är Wurth som säljer dem. Funkar ju annars med helicoil också om du har tilgång till det.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Grenröret har tagit sin början och turboplaceringen är fixad. Det blir inga långa rör med det ska förhoppningsvis inte vara något bekymmer. Står lite i valet och kvalet om man ska försöka dra rören i pulsordning. Blit lite knepigt var man ska göra uttaget för wastegateröret, blir inte direkt någon stor kollektor att kapa in sig i.
Turboplaceringen: Rikard/Isåkare ska förhoppningsvis inte behöva ligga under bilen och hålla i turbon i famtiden
Ett av 4 rör påbörjade:
Turboplaceringen: Rikard/Isåkare ska förhoppningsvis inte behöva ligga under bilen och hålla i turbon i famtiden
Ett av 4 rör påbörjade:
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bonje wrote:Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.
Det är ju sant, frågan är bara om man i framtiden vill byta till annan turbo som har twinentry så är det ju smidigt om man kan använda samma grenrör. Fast det kommer ju inte funka ändå... Får inte plats med större snurra.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det där med att alla rör helst ska vara lika långa kan man ju bara glömma. Hoppas bara att man inte får saab-ljudet då 4:ans rör är så mycket längre än de övriga. Hade ju hoppats på att man skulle kunna ha så långa och mjuka böjar på allr rör men det sket sig.
Nu ska det bara helsvetsas och sättas in rör till wastegaten.
När vattenrör, tändspole mm kommer på plats kommer det förhoppningsvis inte synas så mycket vad som döljer sig där nere:
Nu ska det bara helsvetsas och sättas in rör till wastegaten.
När vattenrör, tändspole mm kommer på plats kommer det förhoppningsvis inte synas så mycket vad som döljer sig där nere:
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Lite har hänt i garaget.
Det blir ett kompakt paket med grenrör, turbo, wastegate och downpipe.
Hoppas att det kommer att funka!
Gristrångt att bygga ett motorfäste, får hoppas att man kan lösa det på något vis...
Är det någon som har testat att coata ett avgashus? Hur mycket strålningsvärme blir det om man coatar? Avgashuset hamnar nämligen rätt nära styrväxeln nu.
Har även börjat med tryckröret mellan ic och insug. Svarvade till en kona vin anslutningen då jag kör med tretumsrör och inloppet i insuget är fyrtum.
Det blir ett kompakt paket med grenrör, turbo, wastegate och downpipe.
Hoppas att det kommer att funka!
Gristrångt att bygga ett motorfäste, får hoppas att man kan lösa det på något vis...
Är det någon som har testat att coata ett avgashus? Hur mycket strålningsvärme blir det om man coatar? Avgashuset hamnar nämligen rätt nära styrväxeln nu.
Har även börjat med tryckröret mellan ic och insug. Svarvade till en kona vin anslutningen då jag kör med tretumsrör och inloppet i insuget är fyrtum.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Antar att damaskerna på styrväxeln kommer att smälta direkt även om man coatat? Är bara 2-3cm ifrån.
Apropå avgashus, har ni fått någon leveranstid?
Apropå avgashus, har ni fått någon leveranstid?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
såja nu kanske drivlinan håller.. även om ja kommer sakna ljudet.. för det var bland det hårigaste S14 ljud jag har hört... första gången jag såg den på tullinge (r.i.p) så undrade ja lite smått vad det var för störd person som hade kommit på den iden.. sen insåg jag att man kan åka skruv även på annat än jänk..
mvh Björne
mvh Björne
Björn Strömberg
Det går framåt...
Håller på med tryckrör och röret mellan luftfilter och turbo. Tyvärr så har man ju inte TIG svets hemma så man får ta prylarna till jobbet för att svetsa
Svarvade till ett par konor. Den ena ska vara mellan luftfilter och rör in till turbon och den andra mellan turbo och ic. 4-3 resp 3-2 tum.
Sen kom jag till ett problem.
Oljan in till turbon krockar med flänsen om man ska ha turbon rakt. Någon som har bra tips på vad man kan hitta på?
Om man skulle kunna vrida mittdelen lite så skulle det bli kanon både in i turbon och även returen till tråget. Frågan är bara vad turbon tycker om att ha returen vriden?
Lutning på returen:
Håller på med tryckrör och röret mellan luftfilter och turbo. Tyvärr så har man ju inte TIG svets hemma så man får ta prylarna till jobbet för att svetsa
Svarvade till ett par konor. Den ena ska vara mellan luftfilter och rör in till turbon och den andra mellan turbo och ic. 4-3 resp 3-2 tum.
Sen kom jag till ett problem.
Oljan in till turbon krockar med flänsen om man ska ha turbon rakt. Någon som har bra tips på vad man kan hitta på?
Om man skulle kunna vrida mittdelen lite så skulle det bli kanon både in i turbon och även returen till tråget. Frågan är bara vad turbon tycker om att ha returen vriden?
Lutning på returen:
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
nää, du kommer ju inte behöva vrida den mycket.. borde funka hur fint som helst.
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
ser ju fint ut!.
angående returen så tror jag dem säger att man kan vinkla 15grader utan problem.
MVH Micke
angående returen så tror jag dem säger att man kan vinkla 15grader utan problem.
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h