M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tror att det är Wurth som säljer dem. Funkar ju annars med helicoil också om du har tilgång till det.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

har för mig att swedol säljer sådana
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Grenröret har tagit sin början och turboplaceringen är fixad. Det blir inga långa rör med det ska förhoppningsvis inte vara något bekymmer. Står lite i valet och kvalet om man ska försöka dra rören i pulsordning. Blit lite knepigt var man ska göra uttaget för wastegateröret, blir inte direkt någon stor kollektor att kapa in sig i.

Turboplaceringen: Rikard/Isåkare ska förhoppningsvis inte behöva ligga under bilen och hålla i turbon i famtiden ;)

Image

Ett av 4 rör påbörjade:
Image
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bonje wrote:Finns ingen anledning att krångla med pulssplitt dragning om du inte har en twinentry turbin på turbon.


Det är ju sant, frågan är bara om man i framtiden vill byta till annan turbo som har twinentry så är det ju smidigt om man kan använda samma grenrör. Fast det kommer ju inte funka ändå... Får inte plats med större snurra.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det där med att alla rör helst ska vara lika långa kan man ju bara glömma. Hoppas bara att man inte får saab-ljudet då 4:ans rör är så mycket längre än de övriga. Hade ju hoppats på att man skulle kunna ha så långa och mjuka böjar på allr rör men det sket sig.
Nu ska det bara helsvetsas och sättas in rör till wastegaten.

Image

När vattenrör, tändspole mm kommer på plats kommer det förhoppningsvis inte synas så mycket vad som döljer sig där nere:
Image
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ser bra ut Jonas! Kul att det går framåt :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Lite har hänt i garaget.

Det blir ett kompakt paket med grenrör, turbo, wastegate och downpipe.
Hoppas att det kommer att funka! :)
Image

Gristrångt att bygga ett motorfäste, får hoppas att man kan lösa det på något vis...
Är det någon som har testat att coata ett avgashus? Hur mycket strålningsvärme blir det om man coatar? Avgashuset hamnar nämligen rätt nära styrväxeln nu.

Image

Har även börjat med tryckröret mellan ic och insug. Svarvade till en kona vin anslutningen då jag kör med tretumsrör och inloppet i insuget är fyrtum.
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi coatar ofta avgashus, det blir bättre. Men vill man ha bort värmen så kör man med turbovärmeskyddet. Otroligt bra!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Antar att damaskerna på styrväxeln kommer att smälta direkt även om man coatat? Är bara 2-3cm ifrån.

Apropå avgashus, har ni fått någon leveranstid?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kan bara hålla med Bmwandreas! Kör både och på min och coatingen är väl mest för att det ska se snyggt ut :) Värmeskydden hjälper som fan! Dock glöder ju turbon hur länge som helst :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det lär lätt bli klart 2008 års säsong Jonas? Det går framåt i raskt takt här 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

såja nu kanske drivlinan håller.. även om ja kommer sakna ljudet.. för det var bland det hårigaste S14 ljud jag har hört... första gången jag såg den på tullinge (r.i.p) så undrade ja lite smått vad det var för störd person som hade kommit på den iden.. sen insåg jag att man kan åka skruv även på annat än jänk.. ;)

mvh Björne
Björn Strömberg
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det går framåt...
Håller på med tryckrör och röret mellan luftfilter och turbo. Tyvärr så har man ju inte TIG svets hemma så man får ta prylarna till jobbet för att svetsa :(
Svarvade till ett par konor. Den ena ska vara mellan luftfilter och rör in till turbon och den andra mellan turbo och ic. 4-3 resp 3-2 tum.

Image
Image

Sen kom jag till ett problem.
Oljan in till turbon krockar med flänsen om man ska ha turbon rakt. Någon som har bra tips på vad man kan hitta på?

Image
Image

Om man skulle kunna vrida mittdelen lite så skulle det bli kanon både in i turbon och även returen till tråget. Frågan är bara vad turbon tycker om att ha returen vriden?

Image
Image

Lutning på returen:
Image
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

har svårt att tro att det där lilla gör nånting alls.
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

nää, du kommer ju inte behöva vrida den mycket.. borde funka hur fint som helst.
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

ser ju fint ut!.
angående returen så tror jag dem säger att man kan vinkla 15grader utan problem.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply