Page 32 of 35
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 06 Jun 2011, 20:54
by pizza
peppe wrote:Grattis ippe!
Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta
Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm
Jag såg då inget om M30
....
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 06 Jun 2011, 21:01
by Big Al
Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 09 Jun 2011, 20:03
by peppe
Haha pizza!
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 09 Jun 2011, 20:22
by Pimplaren
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 10 Jun 2011, 11:18
by M-techer
Tycker inte det känns motiverat att bajsa Garrett i halsen.
De är inga amatörer direkt.
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 10 Jun 2011, 19:15
by Big Al
Helt säker på det. Precision är lite bättre trots att de från grunden är byggda från Garrett delar, t.ex deras billethjul är en kopia på Garretts hjul fast gjord i billet och tillsnyggat.
Att de kan göra "Garrettdelar" bättre än Garrett själva är rättså ironiskt.
De börjar snart vara amatörer på turbomarknaden, de hänger inte riktigt med i utvecklingen, nu har Honeywell t.om lagt ner motorsportavdelningen i Torrance Califoninen, det känns ju väldigt framåt i utvecklingen. De börjar tyvärr vara för vinst-intresserade.
Läs och begrunda.
http://www.supraforums.com/forum/showth ... t-employee" onclick="window.open(this.href);return false; Nu är han ju väldigt bitter men ...
Så jag lär iaf bajsa Garrett i halsen ett tag till
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 10 Jun 2011, 19:44
by Bmwandreas
Pimplaren wrote:Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är fakta
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 11 Jun 2011, 00:47
by Micke johansson
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 11 Jun 2011, 01:17
by Pimplaren
Bmwandreas wrote:Pimplaren wrote:Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Helt säker på detta?
Jag har hört att Precision är 10 år gamla Garrett grejer.
Haha skojar du? Alla världens snabbaste bilar har Precison. Och det är fakta
Nej förfan, en vit liten fågel viskade i mitt öra!
Men visst, din bil är fränast på forat! nöjd nu?
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 14 Jun 2011, 17:01
by ippe
Big Al wrote:Hur mycket tappade du i drivlinan? Och hur stort avgassystem har du?
Nog kan det gå få ur lite till ur Precisionen, är du sugen på att preppa den lite själv så kan jag hjälpa till
Du ska absolut INTE köpa en Garrett, det är att byta ner dig.
Anledningen varför laddet sjunker på varv är att mottrycket börjar komma. Det behöver inte vara dåligt, hur såg effektkurvan ut när laddet dalade?
Effektkurvan håller sig stadigt trots laddtrycket sjunker. Avgassystemet är för litet därför vi prövade med bara 3,5" downpipe och då gav den typ 40hk mer
. Annars tror jag turbon är i bott preppad eller ej.
Kommer inte köpa en garret till den här maskinen utan den är så sjukt solid som den är nu bara starta och fara dit man vill.
Dock har jag ju en 3liters vevaxel i garaget och det i kombination med tankar på Bw´s aggregat kan ju bli något skoj. Dock har jag handlat för mycket leksaker på sista tiden för att igentligen ens våga tänka på att bygga just nu !
Fullsmetad 328ci helt kär i komfort blev jag
Ktm 525 smr -05 Tväääärskojj för så lite pengar gentemot bilar stor kärlek till denna
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 15 Jun 2011, 09:41
by Big Al
Jo turbon är nästan bottnad, 630whp är rättså nära choke. 640hk och uppmot 730hk på veven beroende på kompressormappen är choke
Var därför jag undra hur mkt du tappa i drivlinan så man vet hur mkt det är i motorn och om avgassystemet inte bromsar.
Går alltid få ut mer om man preppar då man kan t.ex flytta choke, men de är klart ligger man väldigt nära choke så har man endå lyckats kan jag tycka
Jo krångla inte till det, byt ev avgas och kör bilen
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 19 Jun 2011, 20:37
by Big Al
En "perfekt" laddkurva peakar vid maxvrid för att sen dala lite på varv så effektkurvan ligger helt plan från maxvrid till varvstopp.
Nu verkar det som ippes är som min "perfekta" laddkurva , har dock inte sett bromspappret men gissar att så är fallet
Såklart att ny turbo med rätt mått är alltid att föredra vid högre effekt. Men problemet brukar sällan vara att kompressorn chokar, är nästan alltid turbin som sticker i mottryck så effekten dyker och kompressorn hamnar då aldrig i choke.
Märks att du inte har koll på flödesprepparering av turboaggregat. Det går trolla väldigt mycket med turbos t.ex sänka mottryck, flytta choke utan att flytta surge, förbättra verkningsgrad vid högre PR osv osv.
Om man i teorin preppar en "förliten" turbo ist för att byta till en större så kommer den mindre att köra ifrån den som har större om effekten är lika då spoolen alltid är bättre på den mindre. Men man kan inte trolla hur mkt som helst finns såklart en gräns där även den mindre inte går preppa mer. Var därför jag fråga ippe lite olika frågor för att ta reda på hur mkt mer från turbon det fanns att ge, då det lät som han var sugen på lite mer effekt.
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 03 Aug 2011, 22:03
by ippe
Varit en kul sommar. Lirat riktigt bra endast gått åt en koppling på rätt mycket körning..
Nu är det dock färdigkört, tror toppackingen sagt sitt när det blev lite väl med laddtryck på ett långpull på 5an. Så tack för i sommar får se vad man ska hitta på till vintern. Karossfix står på schemat iaf...
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 03 Aug 2011, 23:43
by Casy
snygg e den
gillar röda E36or ja
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 08 Aug 2011, 23:50
by zuxe
Har suttit och läst igenom hela din projekttråd nu ikväll på ett svep. Och jag är väldigt imponerad av din kämparglöd måste jag säga!
Antar att man själv kommer lägga undan lite pengar nu och köpa sig lite gosaker till 325an, tack vare dig!
Riktigt riktigt go bil, gillar den riktigt starkt!
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 09 Aug 2011, 05:10
by ippe
Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten
Tack!
Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-14 Nybromsad
Posted: 09 Aug 2011, 09:01
by zuxe
ippe wrote:Fan va kul att läsa såhär på morgonkvisten
Tack!
Kör hårt det är en riktigt rolig men ack så dyr hobby!
Får jag fråga ungefär hur mycket du la ut innan den smidda bottendelen dök upp?
Mvh z