BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by JohanE »

_TH_ wrote:Vad tror ni om den här lösningen på mitt problem med konstig vinkel på staget till krängningshämmaren fram.
Funkar det inte att fästa den i fjäderbenet à la M3?
Visserligen måste du skaffa två nya stag då och kanske fixa infästning i benet. Minns inte hur det ser ut på e30.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

JohanE wrote:
_TH_ wrote:Vad tror ni om den här lösningen på mitt problem med konstig vinkel på staget till krängningshämmaren fram.
Funkar det inte att fästa den i fjäderbenet à la M3?
Visserligen måste du skaffa två nya stag då och kanske fixa infästning i benet. Minns inte hur det ser ut på e30.

Jo det hade nog fungerar om jag inte ökat styrvikeln, nu kommer stagen sno sig runt fjäderbenet. Vet en som provat.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
cerwin
Posts: 31
Joined: 27 Oct 2012, 15:02

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by cerwin »

Svetsa igen håler i bärarmen och borra ett nytt hål för k-hämmar staget :)
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

cerwin wrote:Svetsa igen håler i bärarmen och borra ett nytt hål för k-hämmar staget :)
Det hade jag gärna om jag haft tillgång till svets. Måste också lägga i en störreplåt då det inte finns någon material där jag vill ha staget.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
cerwin
Posts: 31
Joined: 27 Oct 2012, 15:02

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by cerwin »

_TH_ wrote:
cerwin wrote:Svetsa igen håler i bärarmen och borra ett nytt hål för k-hämmar staget :)
Det hade jag gärna om jag haft tillgång till svets. Måste också lägga i en störreplåt då det inte finns någon material där jag vill ha staget.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Finns det ingen mekaninsk verkstad i närheten som kan hjälpa dig för en påse bullar då? :)
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Mappning bokad 4/4 hos Tony på AG,s i norrköping.

Nu gäller det att få lite tid i garaget :/


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Då har jag varit en dag i garaget.

Hann fixa allt som jag ville ha gjort innan mappning förutom att flytta insugstemp (MAT-sensorn)
Men hittade en bra plats och kabeln räcker, YES.

Image


Här sitter den nu.
Någon som har ett sådant trekantigt lock som sitter på insuget utan hål i till salu ??

Image


Vad tror ni om att leda in vevhusventilationen i luftfiltret för att få lite mer flöde.
Eller leder jag bara in varmluft i insuget ?

Image

Image


Fixade fästen till krängningshämmaren fram.

Image



Bytte även till ett mycket större bränslefilter.

Image


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Nu kommer jag byta ut det här:

Image

Mot det här:

Image

och flytta insugstemp till innan gasspjället.
Driftking
Posts: 110
Joined: 25 Oct 2012, 17:55

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by Driftking »

Känner du för att åka 10 mil enkel en kväll så kan jag hjälpa dig att svetsa i en aluplåt i dina bärarmar :) (Gamleby)
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Driftking wrote:Känner du för att åka 10 mil enkel en kväll så kan jag hjälpa dig att svetsa i en aluplåt i dina bärarmar :) (Gamleby)
Ok, det var ju otroligt snällt, tack för erbjudandet.
Kanske hör av mig i sommar.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Hej,

Har lite trubbel med brukisen e46 330 med m54b30

Tror ni att topplockspackningen gått?! ser också ut som ventilkåpspackingen läcker.

tacksam för svar.

Image

Image

Image

Image
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Fick tillbaka spridarna från BJP-Race idag.
Har haft inlämnade för kontroll, jag kan verkligen rekommendera att skicka dit dina spridare innan mappning.

Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by Nisse Järnet »

Dom var ok? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by TheMan »

Gött o veta att spridarna är okej.

ang e46:an känns de som tät vevhusventilaton? brukar se ut så och när den blir tät ökar trycket och då brukar de va ventilkåps packningen som ger med sig först.

Så kolla/gör rent alla slangar o rör till vevhusventen.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
micke_
Posts: 101
Joined: 09 Apr 2011, 16:33
Location: Finland

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by micke_ »

Har nog fan bytt allt som har med vevhusvent att göra till minst 5st m54 under vintern, alla har läckt ut oljan vid ventilkåpan.
e30 M50B28 turbo PT7675, 1000hk+?
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Nisse Järnet wrote:Dom var ok? :)
Yes :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

TheMan wrote:Gött o veta att spridarna är okej.

ang e46:an känns de som tät vevhusventilaton? brukar se ut så och när den blir tät ökar trycket och då brukar de va ventilkåps packningen som ger med sig först.

Så kolla/gör rent alla slangar o rör till vevhusventen.
Jo, verkligen. Tråkigt om det skulle vara problem när man mappar när det är så enkelt att kolla upp.

Känns som det är dags för att göra rent o byta packning.
Post Reply