Page 31 of 80
Posted: 08 Jan 2008, 21:11
by M3JONAS
Vevade till ett nytt oljepåfyllningslock. Blev inte helt 100 men det får duga tills vidare.
Posted: 08 Jan 2008, 21:14
by Vision79
M3JONAS wrote:Vevade till ett nytt oljepåfyllningslock. Blev inte helt 100 men det får duga tills vidare.
Nej usch...må väll orginal va snyggare?...ser ut som nå randiga långkallingar
;)
Posted: 08 Jan 2008, 21:17
by PaparaZZi
jag vill inte kladda men jag tror orginal skulle sitta mera perfekt.
Posted: 08 Jan 2008, 21:41
by M3JONAS
Tror också att original blir bättre, trodde att det skulle bli snyggare än vad det blev. Borde ju passa bra mot resten av kåpan var tanken...
Posted: 24 Jan 2008, 22:07
by M3JONAS
Händer inte mycket i garaget just nu men lite nytta har man lyckats göra iaf...
Har haft taskiga gängor i toppen så nu har jag monterat timesertgängor. Risken för att det blir läckage borde öka rätt mycket nu när man monterar en propp på grenröret...
Trångt och jäkligt att få till det på plats men det gick iaf:
Har skaffat en bättre begagnad styrväxel då min gamla läckte. Skulle bara byta rören som sitter på styrväxeln då de gamla såg ut som om de legat på sjöbotten i flera år. Tyvärr så var/blev det taskiga gängor i styrväxeln, hoppas att de går att rädda annars får man leta efter ytterligare en styrväxel
Jag kollade även upp antal rattvarv och slag på 325 e30 resp e36 styrväxel.
E30 har ett slag på 144mm och det är 4 rattvarv.
E36 har ett slag på 155mm och det vid 3,5 rattvarv.
Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.
På bilden syns även att ansltningarna sitter helt annorlunda:
Rensade lite på jobbet förra veckan och den här "lilla" maskinen blev över. Kommer inte ihåg om den är på 2,25kw eller 2,25hk. Nästan så att den är lite väl stor för ett litet garage...
Posted: 24 Jan 2008, 22:27
by Vision79
Vart köper man krymplacken?
Posted: 24 Jan 2008, 22:43
by M3JONAS
Jag har inte lackat med någon krymplack förutom locket och då hade vi färg på jobbet.
Sägs att tex hansen racing har bra krymplack men jag har inte utforskat det.
Posted: 25 Jan 2008, 12:46
by Nisse977
Det där med rattvarven stämmer väldigt bra! Jag fick 2,9 varv på min E30 med E36 styrväxel och stopp på kolvstången få samma slag som E30ns växel hade.
Blev STOR skillnad mot e30 original styrväxel UTAN servo på 4,7 varv....
Posted: 25 Jan 2008, 14:06
by Container
Vision79 wrote:Vart köper man krymplacken?
http://www.rogerscustom.se/
säljer krymplack / wrinkle paint.
Posted: 25 Jan 2008, 16:09
by Tysken
Posted: 25 Jan 2008, 16:16
by Vision79
Mailade för 2v sedan, men inte fått ngt svar..får väll göra som man gjorde förr itiden..lyfta på telefon o ringa
Posted: 01 Feb 2008, 00:01
by M3JONAS
Idag damp det ner ett tungt och efterlängtat paket från PPF innehållandes:
Precision SC 61
Tial 44mm wg
PPF 50mm dump
Grenrörsböjar och flänsar
Vacuumstation
Känns som om det är riktigt härlig finish på prylarna!
Nu har jag allt för att kunna bygga grenrör och montera turbon på bilen.
Komplett kit:
Wastegate, dumpventil samt vacuumstation
Tog en jämförelsebild mot polarens GT40. Hur kan det komma sig att båda dessa turbosar kan leverera luft för ungefär lika mycket effekt? SC61:an känns ju rätt pluttig och smidig i sammanhanget
Posted: 01 Feb 2008, 10:15
by kristov
Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.
Hur stor ska dissa distanserna/styrstoppen va?
Posted: 10 Feb 2008, 00:42
by M3JONAS
Har börjat lite smått med grenröret och då flänsen mot toppen.
Förstår inte riktigt varför konstruktören har satt pinnbultarna så nära avgaskanalerna, blir rackarns trångt mellan röret och muttern. Fräste bort lite från svetsen så att man får dit en mutter och verktyg. Nu är det bara resten kvar...
Posted: 10 Feb 2008, 00:51
by Nisse Järnet
Samma problem på M20.
När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Posted: 10 Feb 2008, 00:53
by M3JONAS
Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.
När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
Posted: 10 Feb 2008, 01:03
by Nisse Järnet
M3JONAS wrote:Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.
När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
Var får man tag på såna?
Polarn har gängpaj på sin Nissan 180zx