M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
jag vill inte kladda men jag tror orginal skulle sitta mera perfekt.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Händer inte mycket i garaget just nu men lite nytta har man lyckats göra iaf...
Har haft taskiga gängor i toppen så nu har jag monterat timesertgängor. Risken för att det blir läckage borde öka rätt mycket nu när man monterar en propp på grenröret...
Trångt och jäkligt att få till det på plats men det gick iaf:
Har skaffat en bättre begagnad styrväxel då min gamla läckte. Skulle bara byta rören som sitter på styrväxeln då de gamla såg ut som om de legat på sjöbotten i flera år. Tyvärr så var/blev det taskiga gängor i styrväxeln, hoppas att de går att rädda annars får man leta efter ytterligare en styrväxel
Jag kollade även upp antal rattvarv och slag på 325 e30 resp e36 styrväxel.
E30 har ett slag på 144mm och det är 4 rattvarv.
E36 har ett slag på 155mm och det vid 3,5 rattvarv.
Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.
På bilden syns även att ansltningarna sitter helt annorlunda:
Rensade lite på jobbet förra veckan och den här "lilla" maskinen blev över. Kommer inte ihåg om den är på 2,25kw eller 2,25hk. Nästan så att den är lite väl stor för ett litet garage...
Har haft taskiga gängor i toppen så nu har jag monterat timesertgängor. Risken för att det blir läckage borde öka rätt mycket nu när man monterar en propp på grenröret...
Trångt och jäkligt att få till det på plats men det gick iaf:
Har skaffat en bättre begagnad styrväxel då min gamla läckte. Skulle bara byta rören som sitter på styrväxeln då de gamla såg ut som om de legat på sjöbotten i flera år. Tyvärr så var/blev det taskiga gängor i styrväxeln, hoppas att de går att rädda annars får man leta efter ytterligare en styrväxel
Jag kollade även upp antal rattvarv och slag på 325 e30 resp e36 styrväxel.
E30 har ett slag på 144mm och det är 4 rattvarv.
E36 har ett slag på 155mm och det vid 3,5 rattvarv.
Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.
På bilden syns även att ansltningarna sitter helt annorlunda:
Rensade lite på jobbet förra veckan och den här "lilla" maskinen blev över. Kommer inte ihåg om den är på 2,25kw eller 2,25hk. Nästan så att den är lite väl stor för ett litet garage...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag har inte lackat med någon krymplack förutom locket och då hade vi färg på jobbet.
Sägs att tex hansen racing har bra krymplack men jag har inte utforskat det.
Sägs att tex hansen racing har bra krymplack men jag har inte utforskat det.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det där med rattvarven stämmer väldigt bra! Jag fick 2,9 varv på min E30 med E36 styrväxel och stopp på kolvstången få samma slag som E30ns växel hade.
Blev STOR skillnad mot e30 original styrväxel UTAN servo på 4,7 varv....
Blev STOR skillnad mot e30 original styrväxel UTAN servo på 4,7 varv....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Vision79 wrote:Vart köper man krymplacken?
http://www.rogerscustom.se/
säljer krymplack / wrinkle paint.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Container wrote:Vision79 wrote:Vart köper man krymplacken?
http://www.rogerscustom.se/
säljer krymplack / wrinkle paint.
Mailade för 2v sedan, men inte fått ngt svar..får väll göra som man gjorde förr itiden..lyfta på telefon o ringa
Idag damp det ner ett tungt och efterlängtat paket från PPF innehållandes:
Precision SC 61
Tial 44mm wg
PPF 50mm dump
Grenrörsböjar och flänsar
Vacuumstation
Känns som om det är riktigt härlig finish på prylarna!
Nu har jag allt för att kunna bygga grenrör och montera turbon på bilen.
Komplett kit:
Wastegate, dumpventil samt vacuumstation
Tog en jämförelsebild mot polarens GT40. Hur kan det komma sig att båda dessa turbosar kan leverera luft för ungefär lika mycket effekt? SC61:an känns ju rätt pluttig och smidig i sammanhanget
Precision SC 61
Tial 44mm wg
PPF 50mm dump
Grenrörsböjar och flänsar
Vacuumstation
Känns som om det är riktigt härlig finish på prylarna!
Nu har jag allt för att kunna bygga grenrör och montera turbon på bilen.
Komplett kit:
Wastegate, dumpventil samt vacuumstation
Tog en jämförelsebild mot polarens GT40. Hur kan det komma sig att båda dessa turbosar kan leverera luft för ungefär lika mycket effekt? SC61:an känns ju rätt pluttig och smidig i sammanhanget
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Har börjat lite smått med grenröret och då flänsen mot toppen.
Förstår inte riktigt varför konstruktören har satt pinnbultarna så nära avgaskanalerna, blir rackarns trångt mellan röret och muttern. Fräste bort lite från svetsen så att man får dit en mutter och verktyg. Nu är det bara resten kvar...
Förstår inte riktigt varför konstruktören har satt pinnbultarna så nära avgaskanalerna, blir rackarns trångt mellan röret och muttern. Fräste bort lite från svetsen så att man får dit en mutter och verktyg. Nu är det bara resten kvar...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.
När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Var får man tag på såna? Polarn har gängpaj på sin Nissan 180zxM3JONAS wrote:Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.
När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.