M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vevade till ett nytt oljepåfyllningslock. Blev inte helt 100 men det får duga tills vidare.

Image
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:Vevade till ett nytt oljepåfyllningslock. Blev inte helt 100 men det får duga tills vidare.

Image


Nej usch...må väll orginal va snyggare?...ser ut som nå randiga långkallingar ;);)
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

jag vill inte kladda men jag tror orginal skulle sitta mera perfekt. :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tror också att original blir bättre, trodde att det skulle bli snyggare än vad det blev. Borde ju passa bra mot resten av kåpan var tanken...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Händer inte mycket i garaget just nu men lite nytta har man lyckats göra iaf...
Har haft taskiga gängor i toppen så nu har jag monterat timesertgängor. Risken för att det blir läckage borde öka rätt mycket nu när man monterar en propp på grenröret...
Trångt och jäkligt att få till det på plats men det gick iaf:

Image
Image

Har skaffat en bättre begagnad styrväxel då min gamla läckte. Skulle bara byta rören som sitter på styrväxeln då de gamla såg ut som om de legat på sjöbotten i flera år. Tyvärr så var/blev det taskiga gängor i styrväxeln, hoppas att de går att rädda annars får man leta efter ytterligare en styrväxel :(

Jag kollade även upp antal rattvarv och slag på 325 e30 resp e36 styrväxel.
E30 har ett slag på 144mm och det är 4 rattvarv.
E36 har ett slag på 155mm och det vid 3,5 rattvarv.

Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.

På bilden syns även att ansltningarna sitter helt annorlunda:

Image

Rensade lite på jobbet förra veckan och den här "lilla" maskinen blev över. Kommer inte ihåg om den är på 2,25kw eller 2,25hk. Nästan så att den är lite väl stor för ett litet garage...

Image
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Vart köper man krymplacken?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag har inte lackat med någon krymplack förutom locket och då hade vi färg på jobbet.
Sägs att tex hansen racing har bra krymplack men jag har inte utforskat det.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det där med rattvarven stämmer väldigt bra! Jag fick 2,9 varv på min E30 med E36 styrväxel och stopp på kolvstången få samma slag som E30ns växel hade.
Blev STOR skillnad mot e30 original styrväxel UTAN servo på 4,7 varv....

8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Container
Posts: 174
Joined: 27 Jan 2007, 02:35
Location: Göteborg

Post by Container »

Vision79 wrote:Vart köper man krymplacken?



http://www.rogerscustom.se/
säljer krymplack / wrinkle paint.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Här köpte jag

http://www.bikeline.se
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Container wrote:
Vision79 wrote:Vart köper man krymplacken?



http://www.rogerscustom.se/
säljer krymplack / wrinkle paint.


Mailade för 2v sedan, men inte fått ngt svar..får väll göra som man gjorde förr itiden..lyfta på telefon o ringa :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag damp det ner ett tungt och efterlängtat paket från PPF innehållandes:
Precision SC 61
Tial 44mm wg
PPF 50mm dump
Grenrörsböjar och flänsar
Vacuumstation

Känns som om det är riktigt härlig finish på prylarna!
Nu har jag allt för att kunna bygga grenrör och montera turbon på bilen.

Komplett kit:

Image

Wastegate, dumpventil samt vacuumstation

Image

Tog en jämförelsebild mot polarens GT40. Hur kan det komma sig att båda dessa turbosar kan leverera luft för ungefär lika mycket effekt? SC61:an känns ju rätt pluttig och smidig i sammanhanget ;)

Image
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Med ett par distanser/styrtopp monterade på växeln så att man får samma slag på de båda växlarna så hamnar man på ca 3 varv nu. Detta med den vanliga e36 växeln, dvs inte m3 3,0.


Hur stor ska dissa distanserna/styrstoppen va?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har börjat lite smått med grenröret och då flänsen mot toppen.
Förstår inte riktigt varför konstruktören har satt pinnbultarna så nära avgaskanalerna, blir rackarns trångt mellan röret och muttern. Fräste bort lite från svetsen så att man får dit en mutter och verktyg. Nu är det bara resten kvar...

Image
Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Samma problem på M20.

När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.

När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?


Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

M3JONAS wrote:
Nisse Järnet wrote:Samma problem på M20.

När du kirrade pinnbultarna på toppen, gängade du upp en storlek och sen i med helicoils? Kan man gänga direkt utan att borra?


Jag använde timesert gänginsatser. Först borra, sen försänka, sen gänga och sist skruva i insatsgängan.
Var får man tag på såna? :) Polarn har gängpaj på sin Nissan 180zx :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply