Page 31 of 35
Re: e36 325 -93 sc6265 turbo 09-04 610whp 772wnm @ 2bar
Posted: 10 May 2011, 20:57
by ippe
Hänt sjukt mycket med bilen fast det inte skrivit. Äntligen "fått" börja med chassiet
Rev hela bakvagnen i molekyler och pulverlackade alla delar och bytte varenda liten bussning i fram och bakvagn, blev tvärsmutt.
Sen klämmde jag på en uppsättning BC racing coilovers, snacka om feeling. Bara välja komfort eller gocart
Även en uppsättning M3 frambromsar har funnit sin plats, och ack vilken skillnad.
Vi har en årlig träff på vårkanten här i norr, och för första året sen bygget startade har jag fått ta dit bilen! Riktigt skojj, fick straffa både det ena och det andra. Inte blivit ifrånkörd en enda gång sen bilen bromsades, så motorn får vara som den är tills det händer
Nu väntar jag bara på att Johan ska få tummen ur röven och få på en hellack på bilen så den glänser lite!
Stort tack till mina trogna krigare Johanm jimmy_27cm JL bil och bläser och Toby
Bruksbil ftw!
Re: e36 325 -93 sc6265 turbo 09-04 610whp 772wnm @ 2bar
Posted: 10 May 2011, 20:59
by ippe
Sen får vi inte glömma att jag slänge på ett par BBS Lemans 18"
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 10 May 2011, 21:03
by ippe
Tips för att få bilen vass på konbana tex mottages tacksamt!
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 10 May 2011, 22:34
by TreLingon
Det börjar bli ordning nu.
Passa på att slipa under karossen med och pensla på lite fin svart färg med när du ändå håller på...
Blir fint detta !
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 11 May 2011, 07:21
by Davajn
Här får du några hjulinställningsvärden som jag körde på min(e46) och det funkade förjäkla bra på konbana/bana.
-3-3.5 grader camber fram, ~1.75-2.25 grader bak
Lite Toe in fram, toe out bak. För mycket resulterar i för mycket överstyrning.
Caster vinkel fram körde jag så mycket de bara gick med mina Millway topplagringar.
Har du tänkt köra på R-däck så ska du försöka satsa på -3.5 grader camber fram å -2.25 bak. Annars måste du minska rätt rejält.
Du bör också skaffa justerbara krängningshämmare då du kan kompensera bort överstyrning som blir med toe inställningarna rätt bra där.
Sen är det väldigt mycket upp till föraren hur mycket överstyrning kontra understyrning du vill ha. Understyrning kan vara rätt lättkört på bana till en viss gräns men kan också vara JÄVLIGT irriterande. En för mycket överstyrd bil blir jobbigt i längden när man ska köra konbana/bana då du i grund å botten inte vill köra på tvären.
Men som sagt ställbara krängare är ett måste samt justerbara topplagringar fram och camberstag till bakvagn. Sedan är det solida bussningar som gäller. Jag körde polyuretanbussningar tidigare och bilen smällde å levde jäveln. Bytte till solida alu saker och allting försvann. Det är som att så fort de blir TOTALT stumt så försvinner all möjlig flex och de går rakt ut och sprider sig i karossen. Rätt sjukt men det är vad jag noterade iaf
Ser du har justerbara coilsar. Jag körde mina på 3/4 av vad dom klarade i hårdhet samt sänkte jag så mycket jag bara vågade. Vart lite för mycket nu så här i efterhand då mina innerskärmar fram är non existent samt har jag polerat plåtrent i inre hjulhusen
Att du inte följde med en sväng i bilen min förra året så skulle då fått känt på den lite!
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 12 May 2011, 17:21
by Davajn
Inte har du ett centreringsverktyg för montering av koppling? Hittar inget att köpa här i svedala och beställa från staterna känns lite segt på en plaststag som kostar 10$
Ring mig på 070-5829569 så får vi snackas vid.
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 12 May 2011, 18:23
by dahmeer
Kommer bli sjukt ballt!
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 04 Jun 2011, 17:27
by M3Jimmie
Ja då är det väll bara att säga grattis till mera effekt! 630 kus alla 810 NM på hjulen är ju inte dåligt!
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 04 Jun 2011, 17:49
by M3Jimmie
Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe.
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 04 Jun 2011, 18:36
by Ronnie AVR
M3Jimmie wrote:Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe.
Alltså visade ppf bänk 5 whp mera än robbans?
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 04 Jun 2011, 18:38
by Bmwandreas
Man lär jämföra på nybromsade bilar. Även yttertemp påverkar mkt. Du är välkommen att kolla effekten Ronnie
Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda
Posted: 04 Jun 2011, 18:45
by M3Jimmie
Ronnie AVR wrote:M3Jimmie wrote:Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe.
Alltså visade ppf bänk 5 whp mera än robbans?
stämmer bra det ! DOCK va det förra året ippe va hos ppf och bromsade (rätta mig om ja ha fel) så Ippes bil har ju rullat nåra mil sedan ppf bromsningen så ja skulle tippa på att "bänkarna" visar ganska lika. Men det är ju som Andreas säger , Att ganska så mycke hänger på vad det är för luftfuktighet,Temperatur , högtryck, lågtryck och banan och hans moster
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 04 Jun 2011, 21:02
by ippe
Rykten om att Dynotechs bänk visar för mycket pulver tycker jag är ganska dementerat, somsagt _exakt_ samma setup som jag bromsade hos ppf och det diffade 5 whp. Tråkigt att inte sc62an räckte längre än till 630 hade förhoppning på 700 på hjulen.
Ganska sjukt att en gt40 levererar mer på en std m20 än sc62an på min m50
Känner lukten av 3 liter och 70mm ?
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 04 Jun 2011, 21:56
by M3Jimmie
ippe wrote:Rykten om att Dynotechs bänk visar för mycket pulver tycker jag är ganska dementerat, somsagt _exakt_ samma setup som jag bromsade hos ppf och det diffade 5 whp. Tråkigt att inte sc62an räckte längre än till 630 hade förhoppning på 700 på hjulen.
Ganska sjukt att en gt40 levererar mer på en std m20 än sc62an på min m50
Känner lukten av 3 liter och 70mm ?
3Liter ja... åka å kioska till helgen då ?
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 04 Jun 2011, 22:34
by St3v3
Jag har en helt ny Garrett GT47 till salu för 4 papp, tror det är en sån här:
viewtopic.php?f=4&t=28701
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 04 Jun 2011, 23:33
by peppe
Grattis ippe!
Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta
Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm
Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad
Posted: 06 Jun 2011, 19:31
by ippe
peppe wrote:Grattis ippe!
Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta
Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm
Haha! Ja den är faktiskt sjukt trevlig som den är, ska in med bruksstolar igen så blir den inte lika bökig använder den ju vare dag..
Frågan är om det kan bero på något annat än att turbon är i bott då laddet sjunker från 2 bar till 1.6 på 7000rpm ?