Page 4 of 4

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Posted: 17 May 2019, 07:48
by Jesper Mäki
Dags för lite uppdatering här då igen. Dagarna har gått åt till att försöka få till tomgången, fick inte alls den att gå jämnt efter första starten så konsulterade med Mattias som kom med endel tips på ändringar på mappen. Fick bilen att börja gå lite jämnare men då hade jag istället det återkommande problemet att bilen då och då började gå på lambda 0,65 med förhöjd tomgång ett par sekunder för att sedan stabiliseras igen.

Många stunder av klurande senare tack vare tipset av Jocke att kolla om det var några förbrukare som typ elfläkt som gick igång då lambdan dippar. Satte mig i bilen, startade och tog fram outputs och visst fan var det något som aktiverades samtidigt. Men det var inte elfläkten utan tankventileringsventilen som öppnades. Den var ställd på en 100sekunders timer så var hundrade sekund började bilen gå på tillskott av bensinångor med fet blandning som följd.
Pluggade slangen till insuget och ska istället dra in tankventileringen vid luftfiltret för ett jämnare lägre vacuum. Får se om jag kör det via ventilen ändå för att kunna stänga ventilen te.x vid högre laddtryck och då bilen är avstängd för att minska eventuell bränslelukt under huven.

Ett problem löst då alltså men tomgången var inte bra för det, pendlade mellan 100-200 rpm hur jag än försökte ändra, fetare blandning typ 0.9 på tomgång gjorde att den gick lite jämnare men ändå inte riktigt bra. I detta läge var min tanke att det var tändningsrelaterat då den gjorde lite små poffar och vibrerade till lite då och då på tomgång. Fick låna en uppsättning VAGspolar av en bekant, bytte dessa samma kväll men utan förbättring.
Ungefär här började felsökandet kännas ganska jäkla hopplöst men tänkte att jag kollar det jag såg som sista möjliga felkällan, spridarna. Så dagen efter bytte jag tillbaks till originalspridarna och visst fan började den gå bättre! :D

Så det lutar åt att det är något galet med mina nya siemens deka 875 spridare, misstänker att jag råkat få in smuts i någon av dem vid ett tillfälle. Kan det vara anledningen till att jag inte fått den att gå jämnt eller krävs det något allvarligare fel?
Tänkte kolla upp att skicka in dom på inspektion/service någonstans då dom trots allt är nya.

Någonstans här tänkte jag att det nog var dags att göra ordentliga fästen till tändspolarna innan jag började provköra destomer. Såhär blev resultatet efter lite snidande.

Image

Image


Jaja felet verkade vara hittat och nu kunde jag börja provköra lite lätt, logga och justera in bränslet så det ligger någorlunda nära lambdatarget. Efter en dags testande till och från började den vara hyfsat körbar utan att närsomhelst kunna dö.

Har nu börjat fundera lite kring vad som är viktigt att tänka på i inställningsväg till besiktningen, man ska ha relativt hög tändning kring tomgång har jag förstått. Det jag funderat lite mer kring är inställningarna på vanosen, läste lite om hur originalsystemet är inställt och där finns det som jag förstod egna mappar för vanos vid kall motor som hjälper till att värma kattarna.

Är det någon som har koll på hur jag bör ställa vanosen vid tomgång och 2500rpm för att få så bra avgasvärden som möjligt? Verkar enligt det jag läst mest vara insugssidan som gör skillnad här?

Lite läsning om hur ms43 är inställt och även tabeller på detta, rulla ner till VANOS eller klicka i rutan till höger.
Är dock lite fundersam till vad värdena upptill i tabellen? Är detta ett mått på luftmassan som går genom luftmassemätaren?
https://www.ms4x.net/index.php?title=Si ... djustments

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Posted: 24 May 2019, 12:09
by Jesper Mäki
Bytte ju som sagt spridare till original å bilen började gå bättre. Men jag fick tanken att kolla upp bränsletrycket när jag haft bränslerelaterade problem. Sitter en bilventil på fuelrailen men att sätta luftpåfyllarn dit kändes riskabelt för dess fortsatta funktion så köpte en billig däcktrycksmätare från Biltema.

Kan konstatera att Biltemas däcktrycksmätare tål bensin. I ungefär tre sekunder. :roll:
Mätaren visade 5,5 bar tills den tvärdog så jag blev klart konfunderad då det sitter 3,5bars btr. Hittade en vanlig manometer och micklade ihop så jag kunde montera den på bilventilen. Även den visade 5,5 bar.

Tänkte då att jag testar med en 3bars btr från en m50b20 som fanns liggande, passade gjorde den. Visade dock 4 bar ändå. Ungefär här fick jag tipset att m52tu btr har mindre hål än m50 och bör borras upp så gjorde det å då visade min 3,5bars btr ungefär 3.8bar.

M50B20 3bar till vänster med 3,5mm hål, M52TUB28 3,5bar med 2mm hål till höger. Dryga tre ggr arean på m50varianten.
Image

Beställde mig en ny m50b25 btr så får jag se om det är btr som är problemet fortfarande eller om jag har för dåligt flöde i returen..

Utöver det felsökandet har jag pillat lite med mappningen av bränsle för att få bilen någorlunda körbar och gjort diverse andra inställningar.

Tog även tag i lite smådetaljer som kablage och kontakter till laddtrycksventilen.
Image

Image

Funderat lite över min oljematning till turbon, har läst att vissa brukar göra restriktor av banjobulten, svetsa igen och borra ett nytt hål som år 2-3 mm. Är detta något att rekommendera?
Har ju redan en retur som jag inte vet om den kommer ta undan ordentligt så att inte ha överflöd av olja in i turbon är ju ingen nackdel ur den synpunkten iallafall.
Kommer köra pressad ptfe slang, hålet i banjokopplingen på slangen var 4mm.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Posted: 28 May 2019, 16:56
by Jesper Mäki
Gjorde idag ett besiktningsförsök men med samma problem som senast. Dåliga avgasvärden, bättre än senast med original ecu men ändå inte godkänt.

Drar det från början, besiktade i vintras med original ecu, fick riktigt dåliga avgasvärden.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 4,5 (gräns 0,5)
HC: 268 (gräns 200)
Lambda: 1,00

Bytte då olja, körde slut den gamla soppan, tankade i ny bensin och 30% e85. Pluggade slangen från vevhusventilationen till insuget så motorn inte kunde ta in oljeångor därifrån. Gav följande resultat.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 1,3 (gräns 0,5)
HC: 124 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Lessnade här på original ecu och bestämde mig för att kasta bort den och dess tillhörande tveksamma lmm och lambdasonder och montera mitt maxxecu med ny bredbandslambda istället.
Under monteringen av maxx'et upptäckte jag att jag haft 5,5bars soppatryck, att ett stift i lmm kontakten glidit in samt att vevhusventilationen kunnat suga in olja i vevhusventilationsburken. Vilket nog förklarar de höga värdena på tidigare besiktningar. Gjorde då om så att den inte ska kunna suga in olja som den tidigare gjort och fixade med btr för att få till soppatrycket.

Justerade in det bäst jag kunde för att ha så lite lambdacorrection som möjligt vid tomgång och 2500rpm. Varierade dock ändå litegrann troligtvis pga insugstempen, har inte riktigt fått till korrektionstabellen där ordentligt.
8 grader tändning vid tomgång som rampas upp till 25 grader vid 2500rpm.

Denna gång fick jag dessa resultat.
CO2500: 0,8 (gräns 0,3)
CO: 0,6 (gräns 0,5)
HC: 107 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Nu funderar jag på vad jag ska hitta på? Mindre tändning även vid 2500rpm?
Tjuvluft innan lambda skulle väl kunna ge fel värden men något som säger emot detta är att bilen faktiskt börjar rycka och gå dåligt om jag närmar mig lambda 1.05 eller högre.
Kan det vara så att katten blivit förstörd av att tidigare troligtvis gått fett samt att motorn sugit i sig olja vid något tillfälle?
Lutar åt att byta katten nu men samtidigt känns det surt då jag köpte den ny för 2 år sedan. Det är en simons 2,5'' universalkat jag har alltså ingen racekat eller liknande. HC värdet är ju egentligen inte bra heller trots att det nu är godkänt, gamla gränsvärdet var ju 100 och inte 200 som det är nu.

En sak jag noterat är att bilen luktar rätt mycket på tomgång, tecken på dålig kat?

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Posted: 28 May 2019, 16:57
by Jesper Mäki
Det slår mig nu att bilen var svårstartad och gjorde nån avgassmäll när han körde ut. Kan det ha räckt att den surat ner sig vid startförsöken för att förstöra avgasvärdena?
Han startade bilen, körde ut och runt besiktningshallen för att kolla avgasvärdena.
Hade minskat detta i VE tabellen innan men minskade det lite till efteråt i VE tabellen då det nog ändå varit lite mycket bränsle på varv under tomgång och Map-tryck över det den har på tomgång.
Kör ingen fuel prime när motorn har temp och cranking fuel ligger på 90% vid arbetstemp.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Posted: 10 Jun 2019, 19:36
by conman
Fick du någon ordning på avgasvärdena?

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Posted: 10 Jun 2019, 22:25
by Jesper Mäki
Yes, efter att ha fått lite tips ställde jag ner tändningen till -5 grader i hela torrvarvningsområdet, ställde lambdatarget på 1,015 och rullade igenom med dessa värden.
Co: 0,2 (gräns 0,5)
Co2500: 0,3 (gräns 0,3)
Hc: 60 (gräns 200)
Lambda 1,01

Har efter det haft upp bilen på lyft och monterat turbogrejerna, startat och kört ut bilen ur farbrors garage där lyften är. Ska ha upp fronten å börja med röret mellan turbo å luftfilter när vädret tillåter och jag har ork och lust. Men det närmar sig iallafall!

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Posted: 11 Jun 2019, 19:24
by conman
Fasen va gott! Ser fram emot uppdateringar.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Posted: 07 Jul 2019, 11:21
by Jesper Mäki
Som jag nämnde i förra inlägget så var det luftfilterrör som stod på schemat. Så efter att jag fått dit resten av turbogrejerna var det dags att börja med röret som varit ett riktigt rötägg under hela bygget. Platsbrist mellan framvagnsbalk, ac kompressor och krängningshämmare kombinerat med ett 4” rör som ska fram.. :roll:

Första planen var att pressa ett 4” rör ovalt men då det visade sig att det blev för brett för att passera under kompressorn så fick det bli tillverkning av ovalt rör med ett kluvet 3” rör och plåtbitar. Rörets omkrets i båda ändar är samma som ett 4” rör men hela röret går ihop i mitten och är 1cm smalare under kompressorn. Fick damma av mattekunskaperna och räkna lite på vinklarna för att få bredden vid kapningen att matcha det en cm smalare röret. Fort gick det ju verkligen inte men nu är det klart iallafall!

Image

Image

Trångt är somsagt normen på detta projekt...

Image

Image

Image

Image

Image

När röret var färdigt och målat lastade jag bilen med dunkar och åkte på spritrunda till närmsta E85 mack!

Image

Med sprit i tanken och tänd och VE mapp från en annan m54 turbo som jag fått skickat till mig så vågade man äntligen prova på lite laddtryck. Körde på grundtryck, kring 0,4bar, till en början för att se så bränslet låg hyfsat rätt vilket det verkade göra ganska direkt. När jag fått kört upp bränslet i tanken som nog var ungefär e75 pga bensinen som var kvar vid tankning så fick jag prova 0,6 och sedan 0,8. Bilen rör på sig riktigt bra och fästet är nåt helt enormt. Jag har kört på gamla 225or bak och den släpper knappt ens vid hård acceleration på ettan tvåan.

Funderingen nu är hur mycket min original mlspackning med original sträckbultar pallar. En tanke har varit att köpa arp-bult och montera innan jag laddar mer än såhär, tänker att det nog är bättre att byta före den blir otät så kanske den håller längre.