Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Posted: 17 May 2019, 07:48
Dags för lite uppdatering här då igen. Dagarna har gått åt till att försöka få till tomgången, fick inte alls den att gå jämnt efter första starten så konsulterade med Mattias som kom med endel tips på ändringar på mappen. Fick bilen att börja gå lite jämnare men då hade jag istället det återkommande problemet att bilen då och då började gå på lambda 0,65 med förhöjd tomgång ett par sekunder för att sedan stabiliseras igen.
Många stunder av klurande senare tack vare tipset av Jocke att kolla om det var några förbrukare som typ elfläkt som gick igång då lambdan dippar. Satte mig i bilen, startade och tog fram outputs och visst fan var det något som aktiverades samtidigt. Men det var inte elfläkten utan tankventileringsventilen som öppnades. Den var ställd på en 100sekunders timer så var hundrade sekund började bilen gå på tillskott av bensinångor med fet blandning som följd.
Pluggade slangen till insuget och ska istället dra in tankventileringen vid luftfiltret för ett jämnare lägre vacuum. Får se om jag kör det via ventilen ändå för att kunna stänga ventilen te.x vid högre laddtryck och då bilen är avstängd för att minska eventuell bränslelukt under huven.
Ett problem löst då alltså men tomgången var inte bra för det, pendlade mellan 100-200 rpm hur jag än försökte ändra, fetare blandning typ 0.9 på tomgång gjorde att den gick lite jämnare men ändå inte riktigt bra. I detta läge var min tanke att det var tändningsrelaterat då den gjorde lite små poffar och vibrerade till lite då och då på tomgång. Fick låna en uppsättning VAGspolar av en bekant, bytte dessa samma kväll men utan förbättring.
Ungefär här började felsökandet kännas ganska jäkla hopplöst men tänkte att jag kollar det jag såg som sista möjliga felkällan, spridarna. Så dagen efter bytte jag tillbaks till originalspridarna och visst fan började den gå bättre!
Så det lutar åt att det är något galet med mina nya siemens deka 875 spridare, misstänker att jag råkat få in smuts i någon av dem vid ett tillfälle. Kan det vara anledningen till att jag inte fått den att gå jämnt eller krävs det något allvarligare fel?
Tänkte kolla upp att skicka in dom på inspektion/service någonstans då dom trots allt är nya.
Någonstans här tänkte jag att det nog var dags att göra ordentliga fästen till tändspolarna innan jag började provköra destomer. Såhär blev resultatet efter lite snidande.
Jaja felet verkade vara hittat och nu kunde jag börja provköra lite lätt, logga och justera in bränslet så det ligger någorlunda nära lambdatarget. Efter en dags testande till och från började den vara hyfsat körbar utan att närsomhelst kunna dö.
Har nu börjat fundera lite kring vad som är viktigt att tänka på i inställningsväg till besiktningen, man ska ha relativt hög tändning kring tomgång har jag förstått. Det jag funderat lite mer kring är inställningarna på vanosen, läste lite om hur originalsystemet är inställt och där finns det som jag förstod egna mappar för vanos vid kall motor som hjälper till att värma kattarna.
Är det någon som har koll på hur jag bör ställa vanosen vid tomgång och 2500rpm för att få så bra avgasvärden som möjligt? Verkar enligt det jag läst mest vara insugssidan som gör skillnad här?
Lite läsning om hur ms43 är inställt och även tabeller på detta, rulla ner till VANOS eller klicka i rutan till höger.
Är dock lite fundersam till vad värdena upptill i tabellen? Är detta ett mått på luftmassan som går genom luftmassemätaren?
https://www.ms4x.net/index.php?title=Si ... djustments
Många stunder av klurande senare tack vare tipset av Jocke att kolla om det var några förbrukare som typ elfläkt som gick igång då lambdan dippar. Satte mig i bilen, startade och tog fram outputs och visst fan var det något som aktiverades samtidigt. Men det var inte elfläkten utan tankventileringsventilen som öppnades. Den var ställd på en 100sekunders timer så var hundrade sekund började bilen gå på tillskott av bensinångor med fet blandning som följd.
Pluggade slangen till insuget och ska istället dra in tankventileringen vid luftfiltret för ett jämnare lägre vacuum. Får se om jag kör det via ventilen ändå för att kunna stänga ventilen te.x vid högre laddtryck och då bilen är avstängd för att minska eventuell bränslelukt under huven.
Ett problem löst då alltså men tomgången var inte bra för det, pendlade mellan 100-200 rpm hur jag än försökte ändra, fetare blandning typ 0.9 på tomgång gjorde att den gick lite jämnare men ändå inte riktigt bra. I detta läge var min tanke att det var tändningsrelaterat då den gjorde lite små poffar och vibrerade till lite då och då på tomgång. Fick låna en uppsättning VAGspolar av en bekant, bytte dessa samma kväll men utan förbättring.
Ungefär här började felsökandet kännas ganska jäkla hopplöst men tänkte att jag kollar det jag såg som sista möjliga felkällan, spridarna. Så dagen efter bytte jag tillbaks till originalspridarna och visst fan började den gå bättre!
Så det lutar åt att det är något galet med mina nya siemens deka 875 spridare, misstänker att jag råkat få in smuts i någon av dem vid ett tillfälle. Kan det vara anledningen till att jag inte fått den att gå jämnt eller krävs det något allvarligare fel?
Tänkte kolla upp att skicka in dom på inspektion/service någonstans då dom trots allt är nya.
Någonstans här tänkte jag att det nog var dags att göra ordentliga fästen till tändspolarna innan jag började provköra destomer. Såhär blev resultatet efter lite snidande.
Jaja felet verkade vara hittat och nu kunde jag börja provköra lite lätt, logga och justera in bränslet så det ligger någorlunda nära lambdatarget. Efter en dags testande till och från började den vara hyfsat körbar utan att närsomhelst kunna dö.
Har nu börjat fundera lite kring vad som är viktigt att tänka på i inställningsväg till besiktningen, man ska ha relativt hög tändning kring tomgång har jag förstått. Det jag funderat lite mer kring är inställningarna på vanosen, läste lite om hur originalsystemet är inställt och där finns det som jag förstod egna mappar för vanos vid kall motor som hjälper till att värma kattarna.
Är det någon som har koll på hur jag bör ställa vanosen vid tomgång och 2500rpm för att få så bra avgasvärden som möjligt? Verkar enligt det jag läst mest vara insugssidan som gör skillnad här?
Lite läsning om hur ms43 är inställt och även tabeller på detta, rulla ner till VANOS eller klicka i rutan till höger.
Är dock lite fundersam till vad värdena upptill i tabellen? Är detta ett mått på luftmassan som går genom luftmassemätaren?
https://www.ms4x.net/index.php?title=Si ... djustments