Veckan har varit hård med turbon, mest för psyket.
Körde upp M535an på söndagen och sen började trauman.
I början så var det ju såna där småfel, inget ställbart kamdrev vilket jag inte riktigt tänkte på när jag satte ihop motorn heller. Böt bränsle till E85 dagen därpå och efter lite småmekande(for t.ex. tre kylvattenslangar på två dagar, så aldrig mera gamla slangar från 1800-talet) så tappade den helt plötsligt en cylinder.
Bytte stift, då hoppade den igång i 5 minuter och sen började den igen. Böt fördelarlock och rotor+tändkablar, då hoppade den igång igen på den sjätte burken en stund.
Började felsöka bränslet, men kändes som att den reagerade på varje spridare man drog ut men tillslut så blev det ingen skillnad på ettans spridare.
Tog lös fuelrailen och satte den på PET-flaskor för att kolla om det skiljde mycket i mängden de levererade men de hade samma.
Då började givetvis ångesten om att den kanske helt plötsligt blivit komplös vilket som skulle kännas väldigt konstigt. Sagt och gjort så for man efter innebandyn i shorts och komptestade skiten nio på kvällen och givetvis fanns det kompression.
Testade även om stiftet gav gnista, vilket det gjorde.
Så då var ju frågan vad felet var..
Komp fanns, Bränsle fanns, tändning fanns.. Tillslut böt jag stiftet på ettans cylinder och då började den fungera igen och verkar fungera ännu..
Kanske hände att den släckt stiftet på något sätt så att den inte orkar tända till i komprimerad luft? Hursomhelst verkar den ju fungera.
Var rätt nära att börja hinka ur denna gamla stenålders maskin(och om man citerar en kompis så var det väl föregångaren till T-Forden nästan också) och börja leta efter en S38B38 istället så att man slipper alla dessa förbaskade tändkablar..
Åkte däremot på Skenladd a´la deluxé på 1.8 bar då Wastegaten kärvade, smorde upp den med mycket kopparpasta så då började det fungera. Grundladd på 0.6 bar, lite tråkigt faktiskt..
Men får räcka nu när det regnar.
Tog pärlan ut till folkrace banan idag också, småknattarna som var där gillade lite boostade bilar på sprit då det sällan ses sådana på folkrace
Sen får Wastegaten jobba på hårt när röret till och med blir discofärgad..