Bmw M535i Turbo | S38 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bmw M535i Turbo
Första uppstarten gick ändå rätt smärtfritt. Går däremot bara på 5 cylindrar så ska testa stoppa dit orginal tändkablar nästa helg och se om det blir bättre, fick nypa ihop fördelardelens tändhattar då MSD inte hade passande hattar till bmw.
Fick byta en bränsleslang som gick paj och efter det så slutade bilen att starta, brände diverse säkringar, böt dom så brände den inte, förutom till spridarna.
Felsökte i hur länge som helst för det första vad den gick till då alla kablar ändå var röda, och kom fram till att de två kablarna från säkringen gick till spridarna. Psykosen kom efter ett tag och för att fastställa om det var kortslutning eller genom boxen den kortade så skarvade jag två nya kablar istället på utsidan av härvan och då startade han igen.
Så man hade ju tur att boxen inte förstördes..
Forumbilder verkar ännu så jäkla segt så tar bara några bilder.
Bytte även bromsarna runtom, jäkligt fläskiga är ju M5 bromsarna.
Fick byta en bränsleslang som gick paj och efter det så slutade bilen att starta, brände diverse säkringar, böt dom så brände den inte, förutom till spridarna.
Felsökte i hur länge som helst för det första vad den gick till då alla kablar ändå var röda, och kom fram till att de två kablarna från säkringen gick till spridarna. Psykosen kom efter ett tag och för att fastställa om det var kortslutning eller genom boxen den kortade så skarvade jag två nya kablar istället på utsidan av härvan och då startade han igen.
Så man hade ju tur att boxen inte förstördes..
Forumbilder verkar ännu så jäkla segt så tar bara några bilder.
Bytte även bromsarna runtom, jäkligt fläskiga är ju M5 bromsarna.
Re: Bmw M535i Turbo
Blev med 525 e34 även om pengarna började sina i fickan. Fick byta slavcylinder utomhus i snön, rekommenderas ej heller då det vart kallt för picken.
Funderade dock över luftningen, var och köpte OKs spruta som man sprutar rostskydd i balkar och modifierade den lite, fungerade perfekt för att lufta kopplingen
Re: Bmw M535i Turbo
Fett med M30 och ännu fetare med E28! Måste också skaffa mig en haj nån dag..
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Bmw M535i Turbo
Haha, jo dessa vipparmsstånkare har sin charm också, M50 hade man ju velat slänga i någon bil men känns lite som att häda en svensksåld M535 så det får ju vänta tills man skaffar någon till maskin
Re: Bmw M535i Turbo
Kopplat in spolarvätskebehållaren så att de inte gnäller denna gång på besiktningen..
Inte så snyggt men skiten ska ju ändå bort sen när den är besiktad. Vem behöver spolarvätska ändå i myggfria norrbotten.. :thumbright: :hihi:
Hade för övrigt problem med att sexans cylinder inte ville gå, psykosen kom och tillslut så tog man till starkare grejer med några vänner.
Fina grunkor var det minsann.
Det hela löste sig dock på söndagen i baksmällans logiska tänkande, flyttade över spridarkontakten från femman till sexan och då började den gå. Började kolla kablar och i tro om att ena spridarutgången hade eldats i boxen så hade jag tur att bara sladden hade hoppat ut.. Sitter tyvärr ingen låsning för stiften i min härva, vilket bör åtgärdas.
Såg även när jag skulle byta framhjul att ena bromsoket hade besprutat fälgens innerbana med bromsvätska. Inre tätningen var ju boven i detta drama, tyckte att det gick lite skumt att dra in den så den pajade väl i samband. Men eftersom att man bytt tätningar några gånger så gick det relativt fort att byta nu också. Så nu ska det vara good to go, och inte läkt hittills något ännu..
Hämtade även upp lite avgaskrökar och ett rakt rör som får agera tryckrör, ska börja måtta så fort bilen är besiktad så.
Så på fredag är besiktningen och man får hoppas att det är good to go. Avgassystemet lossnade också när jag körde in i garaget, så det ska slängas tillbaka imorgon..
Re: Bmw M535i Turbo
Köpte ett par mackor
Även bakdäck, 255/35 18. Beställde även 215/35 18 fram, får se hur det blir med just profileriet men i värsta fall får jag burna upp dom och beställa nya med högre profil
Hittade även min termostat som varit borta ett tag, låg såklart i en kartong jag redan kollat en gång.
Körde även lite alu svetsning för första gången på en fälg som har spruckit. Gick väl rätt fint ändå för att vara andra gången man kör tig.
Eftersom att man köpt en btr som kostar multum så är det ju typiskt jänkar stil att stoppa dit 5 uttag för olika fuelrails (4xAn8 1xAn10) och glömma stoppa dit ett uttag för en manometer. :doh: köpte en AN adapter med 1/8" NPT uttag för en manometer. Då jag ska använda den på fuelrailens ena sida så fick den lov att kortas bort på konan.
Och så blev det, får se om jag måste flytta den till bakre uttaget, tror dock inte jag får plats med det.
Tisdag blir det ombesiktning då gubben inte var så nöjd så blev lite skitfel.
Körde den till Gällivare idag och går rätt fint, känns lite piggare än tidigare så kamaxeln gör väl sitt ändå. Så håller det över 20 mil så har man väl gjort något rätt..
Last edited by Emppu on 14 Jun 2015, 13:42, edited 2 times in total.
Re: Bmw M535i Turbo
Man får dock ta och inse att EDPS i piteå blir för långt borta för att hinna svetsa termostathus osv på en helg.
Skönt däremot att den är besiktad, och något förvånad att man fick två år till nästa då den blir skattebefriad först i årsskiftet. Trodde det var först när de är skattebefriade det gäller
Re: Bmw M535i Turbo
Svetsade termostathuset, väldigt äckligt med BMWs egna gjutalu. Får nog svetsa på ett rör så man får ut den från insuget lite mer.
Kompressorkåpan, vart en mindre och snyggare svets först men tänkte att det ska ju hålla lite tryck ändå så körde ett varv till och drog på ordentligt med tillsats.
Hämtat även ett till projekt som jag fick för en bra slant.. e200 cdi -08, gammal taxi.. Extremt lite rost dock men skuren motor.
Manligt miltal dock
Assisterat även kompisen med hans folkracekärra som rörde på sig dugligt på gruset
Fick även gripa in som funktionär på tävlingarna, men det var ju bara kul att få en bra plats att se från
Re: Bmw M535i Turbo
Båda framfälgarna var spruckna tyvärr, dock var ju kapten beaver6 snäll nog att svetsa dom åt mig då jag litar mer på honom tillsvidare med TIGgeriet och jag hotat honom med att han inte får mappa M535an.
Termostathus svetsat igen för bättre frigång av slangen.
Bort med insuget.
Dit med allt! Var ju en stor lättnad att bulta dit alu insuget jämfört mot originalet..
Tyvärr måste jag ha tag i en M535 kylare då dumpkopieraren kylaren är för tjock. Blir även att bakmontera batteriet då insuget kommer ner rakt ner i batterilådan, tänkte kröka till den först så att man får dit saker och ting men sen sket jag i det ändå.
Lyfte dit snurran trots allt, blev dock inget tryckrörsdragande då gasen tog slut i svetsen så då införskaffades en 10 liters flaska, fyllde även på femman.
Framfälgarna omskodda med nya däck så de inte skrapar i fronten, hjulhuset och exakt allt i sin väg, blev lite små tyvärr så blir nog att burna slut dem på slutet av säsongen.
Bakdäcken omskodda, lite bättre storlek enligt mig..
Även haft igång hikimercan, startade rätt lätt, lät inte allt för illa. Sprutade ut olja dock från båda vevaxeltätningarna och gick inte på alla. Så något är det ju som felat i den. Får riva upp den sen och kolla. :thumbright:
Re: Bmw M535i Turbo
Downpipe klar!
http://postimage.org/
http://postimage.org/
Svetsade dit en lambda mutter också.
Satte dit BTRen
http://postimage.org/
Samt slängde en gammal pärla på laddning..
http://postimage.org/
Såklart strular forumbilder igen för mig så fick bli postimage ihopp om att de behåller bild då imgi verkar suga.
http://postimage.org/
http://postimage.org/
Svetsade dit en lambda mutter också.
Satte dit BTRen
http://postimage.org/
Samt slängde en gammal pärla på laddning..
http://postimage.org/
Såklart strular forumbilder igen för mig så fick bli postimage ihopp om att de behåller bild då imgi verkar suga.
Re: Bmw M535i Turbo
Bränsleriet färdigdraget.
Batterilåda fastsatt, lite sämre att fick stoppa den på bränslepumpssidan men andra sidan är upptagen av brandsläckaren tyvärr.
Dock blir det väl ÄNNU en omsvetsning av downpipen då jag nu såg att det går lite väl nära tändkabeln på sexans cylinder.
Börjar ju likna en motor igen.. Och två adapter kablar var borta till spridarna också
Konstigt när man väl lägger saker på samma ställe så de inte ska försvinna så är det ändå borta saker.
Hittar jag kablarna så ska väl inte uppstarten vara allt för långt borta.
Gasvajer är på G också och bör komma nästa vecka så då kan man gääsä lite
Re: Bmw M535i Turbo
Hade för små bränsleledningar för Magnafuel pumpen så fick byta till 12mm rör då 10mm returen byggde just över 5 bar med regulatorn helt uppskruvad. Kan ha strypt efter vägen också men blev ju bättre med 12mm, sjönk direkt till 2.5 bar så man fick ställa upp det lite..
Passade även på att byta skottgenomgång till grövre då det bara satt AN6 tidigare(Inte där det ströp då jag testade köra direkt returen direkt in i en dunk också).
Uppstartad också, har filmklipp men kunde inte lägga det på tuben här i byn.
Så planen är att köra upp den till Gve på söndag och då är det gatmappning som gäller under veckan..
Passade även på att byta skottgenomgång till grövre då det bara satt AN6 tidigare(Inte där det ströp då jag testade köra direkt returen direkt in i en dunk också).
Uppstartad också, har filmklipp men kunde inte lägga det på tuben här i byn.
Så planen är att köra upp den till Gve på söndag och då är det gatmappning som gäller under veckan..
Re: Bmw M535i Turbo
Veckan har varit hård med turbon, mest för psyket.
Körde upp M535an på söndagen och sen började trauman.
I början så var det ju såna där småfel, inget ställbart kamdrev vilket jag inte riktigt tänkte på när jag satte ihop motorn heller. Böt bränsle till E85 dagen därpå och efter lite småmekande(for t.ex. tre kylvattenslangar på två dagar, så aldrig mera gamla slangar från 1800-talet) så tappade den helt plötsligt en cylinder.
Bytte stift, då hoppade den igång i 5 minuter och sen började den igen. Böt fördelarlock och rotor+tändkablar, då hoppade den igång igen på den sjätte burken en stund.
Började felsöka bränslet, men kändes som att den reagerade på varje spridare man drog ut men tillslut så blev det ingen skillnad på ettans spridare.
Tog lös fuelrailen och satte den på PET-flaskor för att kolla om det skiljde mycket i mängden de levererade men de hade samma.
Då började givetvis ångesten om att den kanske helt plötsligt blivit komplös vilket som skulle kännas väldigt konstigt. Sagt och gjort så for man efter innebandyn i shorts och komptestade skiten nio på kvällen och givetvis fanns det kompression.
Testade även om stiftet gav gnista, vilket det gjorde.
Så då var ju frågan vad felet var..
Komp fanns, Bränsle fanns, tändning fanns.. Tillslut böt jag stiftet på ettans cylinder och då började den fungera igen och verkar fungera ännu..
Kanske hände att den släckt stiftet på något sätt så att den inte orkar tända till i komprimerad luft? Hursomhelst verkar den ju fungera.
Var rätt nära att börja hinka ur denna gamla stenålders maskin(och om man citerar en kompis så var det väl föregångaren till T-Forden nästan också) och börja leta efter en S38B38 istället så att man slipper alla dessa förbaskade tändkablar..
Åkte däremot på Skenladd a´la deluxé på 1.8 bar då Wastegaten kärvade, smorde upp den med mycket kopparpasta så då började det fungera. Grundladd på 0.6 bar, lite tråkigt faktiskt.. Men får räcka nu när det regnar.
Tog pärlan ut till folkrace banan idag också, småknattarna som var där gillade lite boostade bilar på sprit då det sällan ses sådana på folkrace
Sen får Wastegaten jobba på hårt när röret till och med blir discofärgad..
Körde upp M535an på söndagen och sen började trauman.
I början så var det ju såna där småfel, inget ställbart kamdrev vilket jag inte riktigt tänkte på när jag satte ihop motorn heller. Böt bränsle till E85 dagen därpå och efter lite småmekande(for t.ex. tre kylvattenslangar på två dagar, så aldrig mera gamla slangar från 1800-talet) så tappade den helt plötsligt en cylinder.
Bytte stift, då hoppade den igång i 5 minuter och sen började den igen. Böt fördelarlock och rotor+tändkablar, då hoppade den igång igen på den sjätte burken en stund.
Började felsöka bränslet, men kändes som att den reagerade på varje spridare man drog ut men tillslut så blev det ingen skillnad på ettans spridare.
Tog lös fuelrailen och satte den på PET-flaskor för att kolla om det skiljde mycket i mängden de levererade men de hade samma.
Då började givetvis ångesten om att den kanske helt plötsligt blivit komplös vilket som skulle kännas väldigt konstigt. Sagt och gjort så for man efter innebandyn i shorts och komptestade skiten nio på kvällen och givetvis fanns det kompression.
Testade även om stiftet gav gnista, vilket det gjorde.
Så då var ju frågan vad felet var..
Komp fanns, Bränsle fanns, tändning fanns.. Tillslut böt jag stiftet på ettans cylinder och då började den fungera igen och verkar fungera ännu..
Kanske hände att den släckt stiftet på något sätt så att den inte orkar tända till i komprimerad luft? Hursomhelst verkar den ju fungera.
Var rätt nära att börja hinka ur denna gamla stenålders maskin(och om man citerar en kompis så var det väl föregångaren till T-Forden nästan också) och börja leta efter en S38B38 istället så att man slipper alla dessa förbaskade tändkablar..
Åkte däremot på Skenladd a´la deluxé på 1.8 bar då Wastegaten kärvade, smorde upp den med mycket kopparpasta så då började det fungera. Grundladd på 0.6 bar, lite tråkigt faktiskt.. Men får räcka nu när det regnar.
Tog pärlan ut till folkrace banan idag också, småknattarna som var där gillade lite boostade bilar på sprit då det sällan ses sådana på folkrace
Sen får Wastegaten jobba på hårt när röret till och med blir discofärgad..
Re: Bmw M535i Turbo
Kan ju rekomendera dig o köpa 6st cheva ls spolar o slänga fördelarna/rotorn åt helvete
Spar mycket strul och du lär ha gnista för o flyga till månen sen.
köpte min ls2 spolar på ebay för 1800kr för 8st.
Spar mycket strul och du lär ha gnista för o flyga till månen sen.
köpte min ls2 spolar på ebay för 1800kr för 8st.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: Bmw M535i Turbo
Jo det får bli något sådant i framtiden.. man får som T-ford känsla med fördelare och sådant rackel