Page 4 of 6

Re: M5 e34 m50b30iv

Posted: 02 May 2015, 16:31
by mr_z
Dåså! Nytt avgas ihop byggt, bara helsvetsning kvar
Image

Image

Image

Image

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 05 May 2015, 21:21
by Danneeandersson
Ska du köra med m50 svängningsdämpare?

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 06 May 2015, 17:57
by Bullen!
Danneeandersson wrote:Ska du köra med m50 svängningsdämpare?
http://youtu.be/dq6T5BojXc8" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 07 May 2015, 09:13
by mr_z
Danneeandersson wrote:Ska du köra med m50 svängningsdämpare?
Yes. Är ju inte många som kört sönder, och dom som gjort de tror jag har stått trekvart på varvstopp eller skitit i att balanserat vevpartiet. Vad ska du själv köra med? Du bygger väl också 3l

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 07 May 2015, 15:16
by Danneeandersson
Ja jag bygger 3l. H profil och dp kolvar.. Allt är riktat viktat och balanserat.. Tänke varva mellan 7500 och 8000.. Funderar på om det går att göra nån lösning med m54 svängningsdämparen för är inte sugen på att lägga nästan 11k till.. Blir fan aldrig färdig med biljäveln :)

Du ska chansa o köra org alltså?

Mvh

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 08 May 2015, 08:08
by Bullen!
Det handlar inte om att vissa har otur. Fysikens lag kan man inte kämpa emot med en balansering.

kika lite åt svängningsdämparen från 2,0. den är lämpligare än de från slaglängderna mellan 2 och 3 liters vevarna.

(vilken härlig hets det kommer bli om 2,0 svängningsdämpare nu, kul att något på en b20 kan bli värt nån krona plötsligt.)

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 08 May 2015, 08:59
by Danneeandersson
Har du källa på detta??:) låter väldigt intressant.

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 08 May 2015, 18:55
by wette
okej så du menar att en 2.0 skulle ha bättre svägningsdämpare än en 2.8? det är ju intressant o veta hur andra tänker men så vitt jag vet så har s52b32 samma vev som m54b30 och samma dämpare som m52b28. kul film, kan ju fundera på vad som händer isåfall när alla epa raggare sätter alu remhjul på sin sportiga b230 :)

Varför kör du inte med dubbla rör ist för de "breda" röret du byggde? blir häftigt iaf men nästan slöseri på m5 ;)

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 08 May 2015, 19:40
by Nisse Järnet
Enligt realoem har ju alla M54 samma dämpare?

Glöm inte att kopplingen har en inverkan också, ett skeletthjul gör säkert inte saken bättre men ett tungt dämpande dubbelmasse kan nog ha positiva effekter. Fast det är ju inte lika sportigt :D

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 09 May 2015, 00:52
by Danneeandersson
Har kollat upp nu via realoem, s52b32 har samma vev som m54b30.
S52b32 har svängningsdämpare med trigger art:nr 11231738620. Den dämparn sitter också på alla m52b28.

Hur fan fungerar det då??

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 09 May 2015, 09:01
by mr_z
wette wrote:okej så du menar att en 2.0 skulle ha bättre svägningsdämpare än en 2.8? det är ju intressant o veta hur andra tänker men så vitt jag vet så har s52b32 samma vev som m54b30 och samma dämpare som m52b28. kul film, kan ju fundera på vad som händer isåfall när alla epa raggare sätter alu remhjul på sin sportiga b230 :)

Varför kör du inte med dubbla rör ist för de "breda" röret du byggde? blir häftigt iaf men nästan slöseri på m5 ;)
Visst kunde man byggt dubbla rör, men tänkte att det skulle va fränt med ovalt, men det blev skit! med nu blir det enkelt 4"

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 09 May 2015, 09:03
by mr_z
Danneeandersson wrote:Har kollat upp nu via realoem, s52b32 har samma vev som m54b30.
S52b32 har svängningsdämpare med trigger art:nr 11231738620. Den dämparn sitter också på alla m52b28.

Hur fan fungerar det då??
Man blir bara mer förvirrad för varje inlägg som görs om de här jävla svängningdämparna

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 09 May 2015, 19:34
by mr_z
Diffen bytt mot en från 750
Image
Nya fälgar och däck på
Image

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 13 May 2015, 20:30
by mr_z
Avgaset färdig svetsat, bara upphängningen kvarImage
Image

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 20 May 2015, 11:57
by mr_z
Då har man kört över 10mil iaf, och bilen värkar lira fint! Känns riktigt bra 8) låter riktigt vettigt med dubbla dämparna också

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 22 Jun 2015, 10:06
by mr_z
Har varit upp i bänken 2ggr och allt har strulat och krånglat, får se om där blir nå körning överhuvudtaget iår....

Re: M5 e34 m50b30 turbo

Posted: 23 Jun 2015, 10:35
by Bullen!
Tappar du remskivan? ;-)