Page 4 of 5
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Mar 2015, 10:38
by bmw-slangen
Nisse Järnet wrote:bmw-slangen wrote:
Hur gör du med handbromsbackarna med Z4-bromsskiva och Z3-nav?
Ingen aning, hade för mig att det passade?
Det kan nog göra det, men jag har några orosmoln över det där - hade ju hoppats på att du redan provat ut och hade snygga bilder på det
Vad jag funderar är på följande : handbromsbackarna sitter mer eller mindre direkt mot bromsskölden - inget vi kan göra åt det.
Och handbromsarna måste ju ligga an mot insidan av bromsskivans hatt - annars lär det ju inte fungera så bra
Om du nu sätter ett Z3-nav så bygger detta ganska mycket utåt. Det är därför Z3-bromsskivor har ett så stort "djup" dvs bromshatten är djup bara för att den ska kunna nå ända in till handbromsbackarna som sitter intill bromsskölden.
Exempel på vad jag menar med bromshatt.
Bromsskiva med låg hatt (Z4 294x19)
http://static.schmiedmann.dk/ProductPic ... 18_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bromsskiva med hög hatt (Z3)
http://static.schmiedmann.dk/ProductPic ... 88_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT : Fast Z4 har en ganska hög hatt ändåså, kanske fungerar trots allt? Ska kolla upp exakta dimensioner lite senare idag.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Mar 2015, 21:16
by t79sk8s
Varför inte z3m skivor/ok? eller är det andra bärarmar/nav?
Ventilerade 312mm 61mm djup 20mm tjock.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Mar 2015, 21:26
by bmw-slangen
t79sk8s wrote:Varför inte z3m skivor/ok? eller är det andra bärarmar/nav?
Ventilerade 312mm 61mm djup 20mm tjock.
Om jag minns rätt så har Z3M andra bärarmar (som breddar mer) och andra nav (som inte växer utåt lika mycket som vanliga Z3). Därför är troligtvis deras bromsskivor lite "grundare" (dvs lägre hatt) och det kan således bli problem med handbromsbackarna.
EDIT : På sidan 9 i den här tråden är Z4 (294x19) monterade på en E36 323ti.
Handbromsbeläggen sticker dock ut 3-4 mm, men det verkar inte helt olösligt.
http://www.318ti.org/forum/showthread.p ... 852&page=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Mar 2015, 22:08
by Nisse Järnet
Intressant, kanske får skippa Z3 nav och köra med 323ti om det är knappt.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 07 Mar 2015, 07:15
by t79sk8s
bmw-slangen wrote:t79sk8s wrote:Varför inte z3m skivor/ok? eller är det andra bärarmar/nav?
Ventilerade 312mm 61mm djup 20mm tjock.
Om jag minns rätt så har Z3M andra bärarmar (som breddar mer) och andra nav (som inte växer utåt lika mycket som vanliga Z3). Därför är troligtvis deras bromsskivor lite "grundare" (dvs lägre hatt) och det kan således bli problem med handbromsbackarna.
Ok
är jag bäng eller kan man inte sätta en spacer bakom bromsskölden?
edit: menade z4 skivan med det där med bromsbackarna (skriver hälften utav tankarna
)
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 07 Mar 2015, 12:55
by Nisse Järnet
t79sk8s wrote:bmw-slangen wrote:t79sk8s wrote:Varför inte z3m skivor/ok? eller är det andra bärarmar/nav?
Ventilerade 312mm 61mm djup 20mm tjock.
Om jag minns rätt så har Z3M andra bärarmar (som breddar mer) och andra nav (som inte växer utåt lika mycket som vanliga Z3). Därför är troligtvis deras bromsskivor lite "grundare" (dvs lägre hatt) och det kan således bli problem med handbromsbackarna.
Ok
är jag bäng eller kan man inte sätta en spacer bakom bromsskölden?
Jo borde ju funka?
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 07 Mar 2015, 17:11
by bmw-slangen
Nisse Järnet wrote:t79sk8s wrote:
Ok
är jag bäng eller kan man inte sätta en spacer bakom bromsskölden?
Jo borde ju funka?
Har sjäv funderat lite på det där (för förr eller senare kommer jag att behöver lite kraftigare bromsar bak - blir dock först när jag byter motor och får mer effekt).
Här i bilden nedan har vi problemformuleringen i all sin härlighet.
Det borde, precis som t79sk8s, fungera att bara sätta spacers. Det borde faktiskt räcka med att sätta distanser bakom de fyra infästningspunkter (och sedan använda lite längre skruvar).
Det enda man ska tänka på är att brytkrafterna ökar kraftigt på fästet som sitter i nederkant. Det är faktiskt det enda som överför all kraft från handbromsbackarna. Dvs när hjulet roterar och du rycker i kryckan så kommer en av handbromsbackarna att trycka mot ena sidan av detta fäste med stor kraft.
Om du spacar ut detta fäste kommer det som sagt att skapas högre brytkrafter, ju längre du spacar ut desto högre brytkrafter (och där är bara M8-skruvar så de kan inte ta upp alltför höga brytkrafter).
Men vi pratar om att spaca ut maximalt 5-10 mm och då kommer handbromsen att fungera till normal användning. Men jag skulle nog undvikit de där drifiting-wannabe-handsbromssladdarna på torr asfalt och rycka i kryckan i motorvägsfart för att se om den fungerar
Visst, handbromswiren måste hantera en 5-10 mm längre sträcka - men det finns gott om marginal på dess längd så det är inga problem whatsoever.
Ja, det borde faktiskt funka. Har ju ett par skruttiga bromssköldar och lite bärarmar liggandes, blir ju lite sugen på att göra en mockup och se hur det blir.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 15 Mar 2015, 01:56
by bmw-slangen
En liten uppdatering efter lite egna tester...
E30 M3 bromsok på E36 CPT bakvagn
För de som har standard komplett E36 CPT bakvagn på sin E30 men vill ha lite större diameter på bromskolvarna bak så passar E30 M3 bakre bromsok bult-on. Bara att skruva dit oket (man byter endast oket).
Ok, nu har detta redovisats redan på flera forum - men nu har jag precis renoverat mina ok och verkligen provat att det stämmer.
Ett plus är att det faktiskt är exakt samma belägg till E30 M3 bak som till E36 M3 och Z3M - vilket gör att det finns bra utbud av racingbelägg.
Z3-nav
Införskaffade ju nyss Z3-nav, för att kunna använda bärarmar med stora hjullager.
På sidan två i den här tråden har vi redan visat att Z3-nav flyttar ut bromsskivan ca 3.5 mm mer jämfört med E36 CPT-nav. Funderade hur det skulle fungera med bromsokshållare och handbromsbelägg.
Tog mig en titt på Z3-bromsskivan och det visar sig att den är 4.0 mm djupare än E36 CPT-bromsskivan (gissningsvis för att kompensera förflyttningen som navet gör). Så Z3-bromsskivor verkar lös problemet.
Här är några bromsskivemått
E36 CPT
Z3
Z4
Z4 3.0
Så denna säsong blir det nog Z3-nav, Z3-bromsskiva, E36 CPT bromsokshållare, E30 M3 bromsok och E36 CPT handbromsdetaljer där bak.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 15 Mar 2015, 16:31
by Nisse Järnet
Intressant
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 16 Mar 2015, 09:01
by t79sk8s
bmw-slangen wrote:En liten uppdatering efter lite egna tester...
E30 M3 bromsok på E36 CPT bakvagn
För de som har standard komplett E36 CPT bakvagn på sin E30 men vill ha lite större diameter på bromskolvarna bak så passar E30 M3 bakre bromsok bult-on. Bara att skruva dit oket (man byter endast oket).
Ok, nu har detta redovisats redan på flera forum - men nu har jag precis renoverat mina ok och verkligen provat att det stämmer.
Ett plus är att det faktiskt är exakt samma belägg till E30 M3 bak som till E36 M3 och Z3M - vilket gör att det finns bra utbud av racingbelägg.
Z3-nav
Införskaffade ju nyss Z3-nav, för att kunna använda bärarmar med stora hjullager.
På sidan två i den här tråden har vi redan visat att Z3-nav flyttar ut bromsskivan ca 3.5 mm mer jämfört med E36 CPT-nav. Funderade hur det skulle fungera med bromsokshållare och handbromsbelägg.
Tog mig en titt på Z3-bromsskivan och det visar sig att den är 4.0 mm djupare än E36 CPT-bromsskivan (gissningsvis för att kompensera förflyttningen som navet gör). Så Z3-bromsskivor verkar lös problemet.
Här är några bromsskivemått
E36 CPT
Z3
Z4
Z4 3.0
Så denna säsong blir det nog Z3-nav, Z3-bromsskiva, E36 CPT bromsokshållare, E30 M3 bromsok och E36 CPT handbromsdetaljer där bak.
Grymt bra info/lösning (för oss som kör oventilerat)
passar perfekt till e32 bmc (samma ok upp till -87) tackar för den
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 17 Mar 2015, 00:47
by bmw-slangen
Jag har dock kvar att verifiera att bromsbeläggen inte sitter för långt in eller ut på bromsskivan (men jag ser inget som indikerar på att det skulle vara så).
Tror jag har några gamla E36 CPT bromsbelägg liggandes, kan ju jämföra med dessa. Annars får jag vänta tills jag slängr ihop bakvagnen (bör vara om en månad eller så).
Kommer att följa upp här i tråden när jag vet mer.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 27 Mar 2015, 16:42
by Nisse Järnet
På g
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Apr 2015, 18:17
by bmw-slangen
bmw-slangen wrote:Jag har dock kvar att verifiera att bromsbeläggen inte sitter för långt in eller ut på bromsskivan (men jag ser inget som indikerar på att det skulle vara så).
Tror jag har några gamla E36 CPT bromsbelägg liggandes, kan ju jämföra med dessa. Annars får jag vänta tills jag slängr ihop bakvagnen (bör vara om en månad eller så).
Kommer att följa upp här i tråden när jag vet mer.
Var nyss nere och jämförde belägg. Hade E30 M3 (BMW Original), E30 M3 (Remsa) samt E36 CPT (okänt märke).
Alla belägg var exakt identiska, metallramen som friktionsmaterialet var exakt likadana mellan och friktionsmaterialet satt på exakt samma ställe och täckte lika mycket radiellt. Friktionsmaterialet på E36 CPT beläggen täckte dock några millimeter mindre i riktningen som bromsskivan snurrar - men det kan lika gärna vara skillnad mellan olika tillverkare.
Så varför har BMW olika artikelnummer på dessa belägg!?! Det var skillnad på hur fästet för slitagevarnaren såg ut, det var olika mellan E30 M3 och E36 CPT. Jag gissar på att det är därför de har olika artikelnummer.
Men nu kör man ju på bana och jag har redan slängt varenda slitagevarnare i papperskorgen så det är inget man behöver bry sig om.
Så summerat så är det verkligen bult-on att haka på E30 M3 bromsok och köpa värre belägg till sin standard E36 CPT bakvagn och få lite bättre bromskraft bak för att avlasta frambromsarna!
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 06 Apr 2015, 21:08
by Nisse Järnet
Jag har monterat 323ti nav och Z4 294x19 skivor nu, verkar funka fint! Inte fått på handbromseriet än dock men det ser ut som det kommer funka.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 08 Apr 2015, 21:44
by moonzhine
Har för mej att jag frågade här men hittar inte inlägget, jag monterade en z3 2.8 bakvagn idag och har köpt 18x9 et35 fälgar men dom passade skit, sticker ut 3-4cM. Breddar inte z3 24mm mer än org e30.?
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 08 Apr 2015, 21:52
by Nisse Järnet
Kan mäta min E30 bakvagn om nån dag om du vill jämföra.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Posted: 08 Apr 2015, 21:54
by moonzhine
Såg nu att ni fått fram att z3 breddar 23mm per sida, men frågan är om inte bärarmarna oxå breddar..annars ska ju et35 gå in om fälgen 9tum.?
Eller har jag räknat fel.?