BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack själv! Det hoppas vi påNitro wrote:tack för en smidigt affär =)
kommer bli jättebra detta
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har varit lite inaktiv på tråden pga att jag har inte hunnit med det helt enkelt då jag har klurat o funderat och hållit på med allt möjligt med bilen känns det som...
Men men, Har köpte lite silikonslangar på do88.se så att jag ska få i ordning på tryckrör och så på sugsidan så småning om. Har också fått tag i en aluminiumblock som är 150x30x30 mm till oljeadapter som jag har lämnat iväg till borrning och gängning till en firma i Södertälje och hoppas få den denna vecka. Beställde också 18mm spacers runt om på spacers.se som kom redan efter andra dagen då beställningen var skickad. Får tacka för en riktigt bra leverans därifrån och det passar perfekt Tyvärr så väntar jag fortfarande på min DW200 av johankihl här på forumet som inte har kommit än... Tycker att det är konstigt att den inte har kommit på en hel vecka :/
Jag har köpt bränsleslangar som ska klara e85 på hydroscand för en riktig bra peng, de ska ha riktigt med creed för vad de hjälpt till med än så länge med massa adaptrar, kopplingar, slangar osv.
Under denna vecka så har jag hållit på med bromsrören som har tagit en eveighet känns de som då min kära far är en sån här jäv*a mm person där allting ska vara perfekt, kan vara bra men samtidigt irriterande i vissa fall Men iallafall så är bromsrören och stålomspunna slangarna på plats. Väntar på att min oljeadapter ska bli klar så jag kan koppla in den och på med insuget och sedan fixa till tryckrören så det blir klart nångång
Det som står på tur är:
* Få soppapumpen och montera den i tanken
* Kolla hur det ska kopplas med bränslenivågivarna då det är en 63l tank med 2 givare och jag har bara 1 givare original.
* Montera tanken och bra bränsleslangarna
* Montera oljeadapter och fixa tryckrör och en vakuumstation
Kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa mig med detta?
Originaltanken är det EN nivågivare till bränslet och den har 3 stift dit, men på min tank som jag har köpt begagnad så är det TVÅ nivågivare som syns på bilden den ena har bara 2 stift och den andra har 3 stift. Hur ska jag koppla in detta och hur fungerar det? Någon som vet hur det funkar kan gärna få hjälpa mig med det då jag inte är helt säker på det. När jag har läst mig till min info jag har så är det en givare som mäter vänstra "baljan och den andra mäter högra "baljan", och sedan den som sitter ensam så att säga ska serie kopplas till soppapumpen med plus och minus för att skicka en signal till pumpen att det är slut ELLER fullt i den "baljan"? Rätta mig om jag har fel.
Är det svårt och skriva ner eran förklaring, tveka inte att slå en pling till mig
Detta är min original tank med pumpen på utsidan.
Detta är tanken jag har köpt som har 2 bränslenivågivare.
Den ser precis ut såhär om ni kollar på stiften på båda sidorna så ser ni. Högra sidan är det 3 stift (den svarta) den vita är till pumpen. Vänstra sidan är bara en nivågivare.
Bromsrör konade och böjda.
Nytt kors då det gamla inte gick o rädda...
15m nitrilslang och slangklämmor
Men men, Har köpte lite silikonslangar på do88.se så att jag ska få i ordning på tryckrör och så på sugsidan så småning om. Har också fått tag i en aluminiumblock som är 150x30x30 mm till oljeadapter som jag har lämnat iväg till borrning och gängning till en firma i Södertälje och hoppas få den denna vecka. Beställde också 18mm spacers runt om på spacers.se som kom redan efter andra dagen då beställningen var skickad. Får tacka för en riktigt bra leverans därifrån och det passar perfekt Tyvärr så väntar jag fortfarande på min DW200 av johankihl här på forumet som inte har kommit än... Tycker att det är konstigt att den inte har kommit på en hel vecka :/
Jag har köpt bränsleslangar som ska klara e85 på hydroscand för en riktig bra peng, de ska ha riktigt med creed för vad de hjälpt till med än så länge med massa adaptrar, kopplingar, slangar osv.
Under denna vecka så har jag hållit på med bromsrören som har tagit en eveighet känns de som då min kära far är en sån här jäv*a mm person där allting ska vara perfekt, kan vara bra men samtidigt irriterande i vissa fall Men iallafall så är bromsrören och stålomspunna slangarna på plats. Väntar på att min oljeadapter ska bli klar så jag kan koppla in den och på med insuget och sedan fixa till tryckrören så det blir klart nångång
Det som står på tur är:
* Få soppapumpen och montera den i tanken
* Kolla hur det ska kopplas med bränslenivågivarna då det är en 63l tank med 2 givare och jag har bara 1 givare original.
* Montera tanken och bra bränsleslangarna
* Montera oljeadapter och fixa tryckrör och en vakuumstation
Kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa mig med detta?
Originaltanken är det EN nivågivare till bränslet och den har 3 stift dit, men på min tank som jag har köpt begagnad så är det TVÅ nivågivare som syns på bilden den ena har bara 2 stift och den andra har 3 stift. Hur ska jag koppla in detta och hur fungerar det? Någon som vet hur det funkar kan gärna få hjälpa mig med det då jag inte är helt säker på det. När jag har läst mig till min info jag har så är det en givare som mäter vänstra "baljan och den andra mäter högra "baljan", och sedan den som sitter ensam så att säga ska serie kopplas till soppapumpen med plus och minus för att skicka en signal till pumpen att det är slut ELLER fullt i den "baljan"? Rätta mig om jag har fel.
Är det svårt och skriva ner eran förklaring, tveka inte att slå en pling till mig
Detta är min original tank med pumpen på utsidan.
Detta är tanken jag har köpt som har 2 bränslenivågivare.
Den ser precis ut såhär om ni kollar på stiften på båda sidorna så ser ni. Högra sidan är det 3 stift (den svarta) den vita är till pumpen. Vänstra sidan är bara en nivågivare.
Bromsrör konade och böjda.
Nytt kors då det gamla inte gick o rädda...
15m nitrilslang och slangklämmor
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nitril och E85 låter som en intressant kombo, räknat med o byta slang varje vinter?
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Enligt hydroscand så ska den tåla blyfri bensin, e85, diesel o nått mer.Azmodean wrote:Nitril och E85 låter som en intressant kombo, räknat med o byta slang varje vinter?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Hydroscand i Södertälje, men det spelar ingen roll vart det är i Sverige som man köper det, står väl samma sak i alla böcker som Hydroscand har, eller är jag helt ute o cyklar?Fräzy wrote:Vilken hydroscand har du vart och handlat på?
MVH
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nackdelen med all gummislang e att det e vattnet i e85 i sverige gör att slangarna torkar men har en sån slang på test i e85 bad och legat i garaget i 1år men e fortfarande lika böjbar:) Så kanske lirar endå:)
overdrift.com
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Det låter ju lovande iallafall! Men tycker att det är konstigt om den inte klarar av E85 då det står klart och tydligt i deras bok där det har all info om deras slangar.Fräzy wrote:Nackdelen med all gummislang e att det e vattnet i e85 i sverige gör att slangarna torkar men har en sån slang på test i e85 bad och legat i garaget i 1år men e fortfarande lika böjbar:) Så kanske lirar endå:)
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Här har du det som står om slangen. Detta är taget från hydroscands hemsida "Slangen är resistent mot blyad och blyfri bensin, E85 samt diesel. Användbar i motoraggregat."Azmodean wrote:Nitril och E85 låter som en intressant kombo, räknat med o byta slang varje vinter?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Ja men inte att det tål vatten:) E ju så olika kvalite på e85 i sverige också:)
overdrift.com
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har fått min oljecatchtank, race katalysator och slutljuddämpare som ligger på posten och väntas hämtas ut Beställde även längre bultar och en E46 330 kylare som förhoppningsvis kommer imorgon
Lite har de väl hänt i garaget efter semestern bränsleledningarna dragna, oljeadaptern klar. Ska lämna in mitt spjällhus på svetsning då jag måste ha en alurör ditsvetsat för att få tomgångsmotorn att fungera samt sätta fast en silikonslang på den. Nu väntas bara att bygga en vevhusventilation och sedan dit med insuget och tryckrör på förarsidan sedan gå över till avgassidan
Lite har de väl hänt i garaget efter semestern bränsleledningarna dragna, oljeadaptern klar. Ska lämna in mitt spjällhus på svetsning då jag måste ha en alurör ditsvetsat för att få tomgångsmotorn att fungera samt sätta fast en silikonslang på den. Nu väntas bara att bygga en vevhusventilation och sedan dit med insuget och tryckrör på förarsidan sedan gå över till avgassidan
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Går och funderar på vad jag ska köra med för sprut och står i valet och kvalet till MaxxECU eller VEMS. Då jag inte kan koppla in det själv eftersom jag behöver en helt ny kabelhärva så undrar jag om någon här inne på forumet kan koppla en helt ny härva till något av sprutena.
För- och nackdelar med MaxxECU
För- och nackdelar med VEMS
Såhär ser det ut efter att ägaren innan kastade in elen i handsfacket bara...
Förra ägarens snabblösning...
För- och nackdelar med MaxxECU
För- och nackdelar med VEMS
Såhär ser det ut efter att ägaren innan kastade in elen i handsfacket bara...
Förra ägarens snabblösning...
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Ja, jag tyckte också det var en bra lösningsajhmon wrote:Jag gillar "säkringen" på sista bilden! haha
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Det var några dagar sen som jag uppdaterade här inne nu. Det går sakta men säkert framåt och beräknas vara klar med bilen i vinter om allting flyter på med ekonomin osv. Jag har pratat med VEMS Emil och det kommer troligtvis bli ett VEMS sprut i bilen med bluetooth antenn så att jag kan ha mätare på plattan och nere vid växelspaken. Han kommer också stå för sprutet, installation av sprutet i min bil samt mappning och bromsning om allting lirar på som det ska Det som har hänt på bilen under dessa dagar är att jag har gått och väntat på att mitt spjällhus ska bli färdig tiggat så att jag kan montera insugen och tryckrören på insugsidan för att äntligen ge mig på avgas sidan Jag har också hunnit med att spraya med underredsmassa på sparklådorna och hjulhusen för att fräscha upp samt hålla det snygg så att det inte kommer krypandes mer rost.
Jag får också tacka Magistern som har en Svart 940 med 700hk i en 8 ventilare (otroligt imponerande) för en snabb och smidig köp av en MAC ventil och tips och råd ang. mitt bygge!
Väntar fortfarande på min kylare då det var 1-2 veckors leveranstid på den och leveranstid därpå :/ har också hunnit beställt silikonslangar från do88 och dumpkopieraren som har kommit hem så det är bara börja bygga vevhusvent nästa vecka! Ska förbi Hydroscand nån dag nästa vecka och köpa lite pneumatik anslutningar, vakuumslang samt oljereturs slang.
Före
Efter
Spjällhuset
Uttag för tomgångmotorn
Jag får också tacka Magistern som har en Svart 940 med 700hk i en 8 ventilare (otroligt imponerande) för en snabb och smidig köp av en MAC ventil och tips och råd ang. mitt bygge!
Väntar fortfarande på min kylare då det var 1-2 veckors leveranstid på den och leveranstid därpå :/ har också hunnit beställt silikonslangar från do88 och dumpkopieraren som har kommit hem så det är bara börja bygga vevhusvent nästa vecka! Ska förbi Hydroscand nån dag nästa vecka och köpa lite pneumatik anslutningar, vakuumslang samt oljereturs slang.
Före
Efter
Spjällhuset
Uttag för tomgångmotorn
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976