Ytterligare en Audi s2!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

motec

Re: Ytterligare en Audi s2!

Post by motec »

Ja här har det inte hänt mycket på senaste!

Det är nåt helt otroligt vad det kan jävlas ibland, och motivationen rinner av en i omgångar.
Jag kommer inte ens ihåg vart jag avlutade här i tråden men jag kan börja med att allt började med ett turbo ras.

Inget att gråta över tänkte jag, ville ändå ha en kullagrad turbo..
Så det blev nytt grenrör byggt och downpipe och en Garret gt4094R monterades istället för bullseypower turbon.
Började flytta på sig någorlunda när generator remmen hoppade.. Släppte ner motorn på tomgång men remmen beslöt sig för att trassla in sig i kamremmen...
10st ventiler krokiga! Tack för den. Aja, toppen skulle ändå bara vara "tillsnyggad" av förre ägaren. Så jag ville ändå göra i ordning den klokt.
Visade sig att alla styrningar var slut och "tillsnyggningen" såg ut som nån portat med en hålsåg.
Skicka toppen till Uppsala Motorslip som gjorde ett riktigt fint jobb. Sa att jag ville ha den som Ronnies topp, fast liiite vassare :lol:
Toppen monterades och helt plötsligt svalde maskinen hur mycket luft som helst.
Motorn klarade helt plötsligt att svälja all soppa på tomgång ifrån stenålders 1680cc spridarna.
Men jag hade ändå bestämt mig för att stoppa i ett par kloka så ett par 2200cc spridare monterades.
Efter det så störde jag mig så mycket på att det satt en kina BTR där också, så en Aeromotive monterades.

Sen har det egentligen stått still ett tag igen.
Men nu är det dags för nästa ryck, så imorgon så monteras ett par 290graders kammar med 11.4mm lyft.
SEN är det äntligen dags för bromsning! Förhoppningsvis så blir det lite körning i sommar och att det kanske håller så man kan få lägga alla dom pengarna den silvriga e30in vill ha.
Är dags för en helt ny maskin till den, och det lutar åt s54 turbo. Men det tar vi i en annan tråd senare :)
Kommer lite bilder med nu i veckan!

Med vänlig hälsning Joel
Mikael c

Post by Mikael c »

Bilder 8)
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

Kör du 9.39 på 402 meter så fick du en vassare topp :D skall bli kul se hur ditt register blir med kammarna och tänk på inte varva för mycket. Min maskin käkade ina tryckare om man varva och ett oljelumpras hann de bli. I början varva ja nog 8500 men på slutat sänktes de till 8 vill ja minnas.

Hoppas du får allt lira och massa körtid 8)
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Roliga bilar det där :) Måste testa gasa mot nån i sommar!

Vad väger en S2 ungefär? Nån som vägt sin?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

Nisse Järnet wrote:Roliga bilar det där :) Måste testa gasa mot nån i sommar!

Min vägde 1570 i papprena och de var nog den faktiska vikten för den var inte lättad de minsta.

Ja eller så åker du iväg och kör lite 402m så har du massor med s2or och jämföra med :D
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Ronnie AVR wrote:
Nisse Järnet wrote:Roliga bilar det där :) Måste testa gasa mot nån i sommar!

Min vägde 1570 i papprena och de var nog den faktiska vikten för den var inte lättad de minsta.

Ja eller så åker du iväg och kör lite 402m så har du massor med s2or och jämföra med :D
Tänkte om nån vägt på riktigt :)
Ja absolut det ska jag!
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
motec

Post by motec »

Ronnie AVR wrote:Kör du 9.39 på 402 meter så fick du en vassare topp :D skall bli kul se hur ditt register blir med kammarna och tänk på inte varva för mycket. Min maskin käkade ina tryckare om man varva och ett oljelumpras hann de bli. I början varva ja nog 8500 men på slutat sänktes de till 8 vill ja minnas.

Hoppas du får allt lira och massa körtid 8)

Haha, det är nog ingen risk :D
Det jag hoppas på är att få köra en hel del och få sortera ut allt på bilen, sen jaga lite tider :)
Ja jag är lite rädd att jag kommer behöva varva en hel del med domdär. Men det visar sig.
Funkar det inte får jag stoppa i 7a kammarna igen :)
Tack för den infon! Skall försöker hålla mig till 8000 då, men det får vi se vad kammarna säger om.

Har tyvärr inte hunnit göra nåt i veckan, sitter ännu på ett hotell i Helsingborg.
Men ikväll kommer man hem, så i helgen skall den ihop.
Då blir det lite bilder :)

Mvh Joel
motec

Post by motec »

Hur går det med din bil Ronnie? Blir det nån körning i år? :)

Nisse järnet: Du får ta med bilen och komma ner till Gotland i sommar så kan vi gasa ifrån lite porschar på ringen :D
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

motec wrote:Hur går det med din bil Ronnie? Blir det nån körning i år? :)

Nisse järnet: Du får ta med bilen och komma ner till Gotland i sommar så kan vi gasa ifrån lite porschar på ringen :D
Ja det skulle vara skoj, är ju enkelt med färjan över bara :)
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
motec

Post by motec »

Ja det är smidigt, tror dom kommer pressa lite priser i sommar oxå då det startat ett nytt bolag som oxå kör färja över :D
motec

Post by motec »

Här kommer lite bilder på dom nya kammarna.

7A VS Nya kammarna :evil:
Image

Går inte med mycket mer lyft innan det måste fräsas ur i toppen :lol:
Image

7a kammarna stod på 2mm vid tdc. Dom nya ställdes på 1.9mm men med justerbara kamdrev så det blir lite test i bänken. Vad kör ni för inställningar på era kammar?

Image
CarpeDiem

Post by CarpeDiem »

Nice :)
I live my life a quarter mile at a time
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

Har sålt iväg allt för stunden men håller på men en polares s2a som står hos Ppf för bygga de sista inför bromsning så snart får vi utvärdera hur den blev :)

Jag körde min motor med orginal inställningar av 7a kammarna dock vet jag inte vad värdet blev men var bra register men som sagt du kanske får laborera lite med dina inställningar. Kör du även ställbart på insugskammen?
motec

Post by motec »

Ronnie AVR wrote:Har sålt iväg allt för stunden men håller på men en polares s2a som står hos Ppf för bygga de sista inför bromsning så snart får vi utvärdera hur den blev :)

Jag körde min motor med orginal inställningar av 7a kammarna dock vet jag inte vad värdet blev men var bra register men som sagt du kanske får laborera lite med dina inställningar. Kör du även ställbart på insugskammen?
Låter väldigt spännande :) Vad blir det för recept på den då? 8)

Okej. Med std kamdrev så blir det 2mm på både in och ut om man kör efter std markeringarna på 7a kammarna.
Ja vi får köra så mycket som behövs i rullarna för att hitta allt. lär bli ett par timmar :lol:
Ja det är ställbart på både insug och avgas samt stora kamdrevet! Så nånting borde gå att hitta :D
Post Reply