Page 4 of 5
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 15 May 2014, 22:53
by Orre
TreLingon wrote:Sandén wrote:Var i garaget en sväng igår efter typ 4 månaders frånvaro och drog dit grenrör och nya turbon.
Nån som vet vart man får tag i packning till wg flänsen till spa grenröret? Är inte samma som Tial har jag fattat det som?
Har inte hittat nån till min..Jag tog bara avgas pasta och klippte till en bit tunn metall tror jag det var..
Funkat 3 år utan traktor ljud.
Finns packnings-ark med extrem hög värmetålighet, finns bla på mekonomen. Avgaspasta och flänstätning hör inte hemma nära en turbo...
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Posted: 24 May 2014, 19:22
by Sandén
Startade upp bilen idag men tyvärr så läckte det lite olja till anslutningen in i turbon så ska försöka fixa till det!
Läckte även från vanosen på vänstersidan ner mot spännaren till kedjan rann det ner. Är det oringen in vanosen som är kass då?
Kan man lossa vanosen och dra ut den försiktigt och byta sen bara trycka tillbaka den eller måste man ställa in det på nått vis? Har aldrig hållt på med vanosen så helt grön på det tyvärr. ..
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 19:03
by Sandén
Varit ute o kört lite mer och ganska snabbt konstaterades att kopplingen inte höll i ordentligt. Rev ner allt idag och blev lite förvånad att det inte satt 765 eller 618 platta.
Satt nån blå Sachs tryckplatta men det stod bara
"Typ MF 240" på den och nån random 6 puck som va helt slut. Dock blev jag fundersam över svänghjulet. Det är inte dubbelmasse utan verkar va nån lättad variant för det är ursvarvat mkt på baksidan.
Nån som har nån idé va det kan vara? Och kan man svarva det plant för o kunna köra 765 platta eller är det nytt som gäller?
Svänghjulet
Tryckplatta
Lamell

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 19:15
by erikjakan
Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.
Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!
Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!
MVH Erik
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 19:23
by Sandén
erikjakan wrote:Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.
Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!
Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!
MVH Erik
Ok så det borde inte va några bekymmer o svarva ner? Nu är det ju tvärt om så att säga att anläggningsytan är försänkt. Är hålbilden samma så plattan passar stiften?
Är det 1.2 som gäller? Sökte runt lite innan då skrev du 2.xx mm nånstans

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 19:36
by erikjakan
Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 19:39
by Sandén
erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 20:27
by erikjakan
Sandén wrote:erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!
Exakt!
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 02 Jun 2014, 20:58
by Sandén
Ser ju helt klart ut som detta!
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 08&lang=sv" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 03 Jun 2014, 06:10
by Bonje
Ett litet varningens finger bara..
Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"
Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.
Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 04 Jun 2014, 05:10
by Sandén
Bonje wrote:Ett litet varningens finger bara..
Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"
Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.
Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Tack så mkt för den infon! Tror det hade kunnat bli så här med när jag började kika lite mer på det så idag får det bli och beställa allt nytt så vet man att det lirar

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 04 Jun 2014, 08:18
by bmw_fredde
Kan du inte köra en sån här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 04 Jun 2014, 11:43
by Sandén
Den orkar ju inte med lika mkt som 765an tyvärr
Svänghjulet fanns inte i lager på ppf heller nu så gatebil är kört....

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 04 Jun 2014, 13:34
by bmw_fredde
Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 04 Jun 2014, 18:57
by Sandén
bmw_fredde wrote:Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!
Fredde fixar biffen så nu finns det hopp om gatebil igen!!

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 10 Jun 2014, 22:32
by Sandén
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Posted: 10 Jun 2014, 22:37
by Pimplaren
Underbart!

blir kalaas med 765 i dendär! gatebil lär bli fett iår
